آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را تسکین دهد؟


سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) معمولاً با قاعدگی نامنظم یا عدم قاعدگی مشخص می شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا کیست های متعددی در تخمدان خود دارند که به دلیل تولید بیش از حد هورمون هایی به نام آندروژن ایجاد می شود.

حدود 50 درصد از زنان مبتلا به این اختلال دارای اضافه وزن یا چاقی هستند. علائم شایع عبارتند از:

آکنه

هیرسوتیسم (موهای زائد)

طاسی با الگوی مردانه

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در معرض خطر موارد زیر باشند ، به ویژه هنگامی که علائم آنها کنترل نشود:

بیماری قلبی

تومور آندومتر

دیابت

فشار خون بالا

بسیاری از زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می توانند با کنترل رژیم غذایی و انتخاب شیوه زندگی ، علائم خود را مدیریت کرده و خطر سایر مشکلات پزشکی را کاهش دهند.

چگونه رژیم بگیریم PCOS تاثیر می گذارد؟

سطح انسولین در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بالاتر از حد معمول است. انسولین هورمونی است که در لوزالمعده تولید می شود. لوزالمعده به سلولهای بدن کمک می کند تا قند (گلوکز) را به انرژی تبدیل کنند.

اگر انسولین کافی در بدن تولید نشود ، سطح قند خون افزایش می یابد. این نیز در صورت داشتن مقاومت به انسولین اتفاق می افتد ، به این معنی که نمی توانید از انسولین تولید شده به طور موثر استفاده کنید.

اگر بدن فرد نسبت به انسولین مقاوم شود ، بدن مجبور می شود سطح بالایی از انسولین را برای عادی سازی سطح قند خون پمپاژ کند. سطح بالای انسولین می تواند باعث تخمدان ها برای تولید آندروژن های بیشتری مانند تستوسترون شود.

مقاومت به انسولین ممکن است به دلیل داشتن شاخص توده بدنی بالاتر از حد نرمال (اضافه وزن و چاقی) باشد. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدراتهای تصفیه شده مانند نشاسته و غذاهای شیرین می تواند باعث مقاومت به انسولین و در نتیجه کاهش وزن شود.

چه غذاهایی را باید به رژیم غذایی خود اضافه کنم؟

غذاهای غنی از فیبر ممکن است در کند کردن هضم و کاهش اثر قند بر خون مفید بوده و در نتیجه مقاومت به انسولین را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک کنترل کنند.

گزینه های عالی برای غذاهای پر فیبر عبارتند از:

سبزیجات چلیپایی ، مانند کلم بروکلی ، گل کلم و جوانه بروکسل

سبزیجات شامل کاهو قرمز و آروگولا

فلفل قرمز و قرمز

لوبیا و عدس

بادام

انواع مختلف توت

سیب زمینی شیرین

کدو تنبل

منابع پروتئینی بدون چربی مانند توفو ، مرغ و ماهی فیبر ارائه نمی دهند ، اما برای زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک تخمدان مناسب است زیرا احساس سیری طولانی مدت ایجاد می کنند.

غذاهایی که به کاهش التهاب کمک می کنند نیز می توانند مفید باشند. به شرح زیر است:

گوجه فرنگی

کلم

ااا

بادام و گردو

روغن زیتون

میوه هایی مانند زغال اخته و توت فرنگی

ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند ماهی آزاد و ساردین هستند

چه غذاهایی را باید محدود کنیم یا از آنها اجتناب کنیم؟

کربوهیدرات های تصفیه شده باعث التهاب می شوند ، مقاومت به انسولین را افزایش می دهند و باید از آنها اجتناب کرد یا به میزان قابل توجهی کاهش داد ، از جمله:

 

نان سفید

کلوچه

شیرینی برای صبحانه

دسرهای شیرین

هر چیزی که با آرد سفید تهیه شود

رشته

ماکارونی

ماکارونی تهیه شده از آرد لوبیا یا عدس یک جایگزین عالی برای آرد گندم است.

 

شکر و سایر شیرین کننده ها که در بخش مواد غذایی ذکر شده اند نیز باید محدود شوند:

 

ساکارز

شربت ذرت با فروکتوز بالا

دکستروز

 

همچنین ایده خوبی است که غذاهای ملتهب مانند سیب زمینی سرخ کرده ، مارگارین و گوشت قرمز یا فرآوری شده را از رژیم غذایی حذف یا حذف کنید.

 

سایر تغییرات شیوه زندگی را باید در نظر گرفت

PCOS

مانند بسیاری از بیماریها ، به انتخاب شیوه زندگی فعال پاسخ مثبت می دهد.

 

این تغییرات شامل ورزش و فعالیت بدنی روزانه است. هر دو می توانند به کاهش مقاومت به انسولین کمک کنند ، به ویژه هنگامی که با مصرف محدود کربوهیدرات های ناسالم ترکیب شود.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که حداقل 150 دقیقه ورزش در هفته ممکن است ایده آل باشد.

 

فعالیت روزانه ، مصرف کم قند و رژیم غذایی کم التهاب منجر به کاهش وزن می شود که با تخمک گذاری بهتر همراه خواهد بود.

 

علائم مرتبط با PCOS آنها می توانند استرس ایجاد کنند. در نتیجه ، تکنیک های کاهش استرس مانند یوگا و مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران

کلینیک زیبایی و لاغری آمونی

آیا رژیم غذایی می تواند علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) را تسکین دهد؟ برای اولین بار در مرکز تغذیه و تناسب اندام Armoni. ظاهر شد.

دیدگاهتان را بنویسید