آیا موج کره ای ما را خواهد خورد؟


مدت هاست که به «سامسونگ» و «ال جی» عادت کرده ایم. ما ماشین های هیوندای را دوست داریم و کم کم داریم به این نتیجه می رسیم که سوشی دوست داریم و حتی بدمان نمی آید که تلویزیون برای پنجاهمین بار جومونگ را نشان دهد و البته طبیعی است که بچه های ما از آنها استفاده کنند. دست ها از صبح تا شب آزاد است. BT Play S!

ایسنا پلاس: از تعریف ها که بگذریم، ما ایرانی ها عاشق کره ای ها و کلا فرهنگ کره ای هستیم. حتی اکثر فیلم‌های کره‌ای که از رادیو و تلویزیون پخش می‌شوند اغلب در ایران نسبت به کره جنوبی مخاطب بیشتری دارند. مثلا پرمخاطب ترین قسمت های سریال جومونگ بیش از 90 درصد مخاطب ایرانی را به خود جذب کرد در حالی که فقط 40 درصد بین کره ای ها محبوبیت داشت و «سونگ ایل گوک» بازیگر نقش اول در ایران سوپراستار شد!

«موج کره ای» یک موج بلند از شرق آسیا است

موج کره ای اصطلاح جدیدی است که به افزایش محبوبیت فرهنگ کره ای در سراسر جهان از دهه 1990 اشاره دارد. اولین موج کره ای یا هالیو با گسترش صنعت موسیقی و سریال های تلویزیونی کره ای در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا آغاز شد. و بعدها، با ظهور اینترنت و رسانه های اجتماعی، به یک مفهوم جهانی تبدیل شد، به ویژه ارسال ویدیوهای موسیقی پاپ کره ای در یوتیوب.

اصطلاح “Hallyu” برای اولین بار در سال 1999 توسط وزارت فرهنگ و گردشگری کره جنوبی استفاده شد، زمانی که یک CD موسیقی به زبان چینی با عنوان “Hallyu – A Song of Korea” تولید کرد که توسط رسانه های چینی برای توصیف او استفاده شد. موفقیت .. کره ای ها در چین استفاده می شود.

با آغاز قرن بیست و یکم، نام کره جنوبی به تدریج به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرهنگ عامه و جاذبه های گردشگری مطرح شد. محبوبیت روزافزون فرهنگ عامه کره در میان بسیاری از ملل در سراسر جهان، دولت کره جنوبی را بر آن داشته است تا قدرت نرم خود را با یارانه و تأمین مالی شرکت های سرگرمی تأسیس شده گسترش دهد. هدف دولت کره رقابت با فرهنگ های عامه ژاپن و بریتانیا بود. منطقه ای که حدود نیم قرن است تحت تسلط آمریکایی ها بوده است.

موج کره ای به ابزاری قدرتمند برای معرفی خود به دنیا نیاز داشت و چه چیزی بهتر از شبکه های اجتماعی و چه بهتر از درام های کره ای و «کی پاپ» یا موسیقی پاپ کره ای!

آیا موج کره ای ما را خواهد خورد؟

ستاره های کره ای از کجا می آیند؟

اینکه یک فرد چه نوع موسیقی گوش می دهد کاملاً به سلیقه شخصی او بستگی دارد. هر یک از ما موسیقی می شنویم که با آن ارتباط عاطفی بهتری پیدا می کنیم. پس منظور ما این نیست که بگوییم موسیقی پاپ کره ای خوب یا بد است. زیرا موسیقی پاپ در سراسر جهان طرفداران قابل توجهی دارد. چیزی که می توان گفت این است که «کی پاپ» چه جذابیتی برای نوجوانان ایرانی دارد وقتی حتی نمی توانند این موسیقی را با خواننده زمزمه کنند؟

پاپ بت کره ای اصطلاحی است که برای توصیف خواننده ای از کره جنوبی استفاده می شود. در کره جنوبی، استعدادهای خوانندگی معمولاً توسط آژانس ها از طریق آزمون های تستی یا آزادانه برای دوره های کارآموزی جذب می شوند. افرادی که در این آزمون موفق شوند، قراردادهای بلندمدت با شرکت ها امضا خواهند کرد.

روند کارآموزی می تواند از چند ماه تا چندین سال به طول بینجامد و معمولاً شامل آموزش آواز، رقص و زبان با سایر کارآموزان است. گاهی اوقات دوره کارآموزی افراد با تحصیل آنها ترکیب می شود; با این حال، برخی از کارآموزان مدرسه یا کالج را رها می‌کنند تا روی بت شدن تمرکز کنند. در سال ۲۰۱۲، وال استریت ژورنال نوشت که هزینه آموزش یکی از اعضای گروه «نسل دختران» حدود سه میلیون دلار بوده است.

موج کره ای باعث شد بت های کره ای بیشتر مورد توجه قرار گیرند. همچنین به جنبه های دیگر فرهنگ کره ای مانند فیلم ها و سریال های کره ای نیز توجه زیادی می شود.

و اما “کی پاپ”… رنگ، نور، رقص

ما به هر موسیقی محبوبی «پاپ» می گوییم و کره ای ها موسیقی محبوب کشورشان را «کی پاپ» می نامند. این ژانر متاثر از سبک ها و ژانرهای مختلف از سراسر جهان است. اینها شامل تجربی، راک، جاز، گاسپل، هیپ هاپ، R. You are He noted B، رگی، رقص الکترونیک، فولک، کانتری و کلاسیک، علاوه بر ریشه های موسیقی سنتی کره ای است.

اصطلاح کی پاپ در دهه 2000 رایج شد، اما در سال 2018 رشد قابل توجهی داشته و به یک صنعت تبدیل شده است.

طبق گزارش فدراسیون بین المللی صنعت فونوگرافی “گزارش جهانی موسیقی 2019″، کی پاپ در رتبه ششم 10 بازار برتر موسیقی جهان قرار دارد و “BTS” و “Blackpink” به عنوان رهبران رشد این صنعت ذکر شده اند. . کی پاپ رکوردی در سال 2020 داشت و با افزایش 44.8 درصدی، سریع ترین رشد سال را در بین بازارهای بزرگ دنیا داشت.

کی پاپ به سرعت طرفداران خود را در ایران پیدا کرد. در همان زمان که والدین از نمایش های کره ای لذت می بردند، فرزندانشان نیز به کی پاپ عادت می کردند. شاید «کی پاپ» برای نسل خوانندگی جذابیتی نداشته باشد، اما به سرعت برای نوجوانان جذاب شد. چرا؟ «کی پاپ» فقط موسیقی نیست. همچنین رنگ، نور، رقص و مد است.

اکثر گروه های “کی پاپ” یک خواننده رپ دارند و اشعار انگلیسی را با کره ای ترکیب می کنند و در نتیجه آهنگ های جذابی تولید می کنند. نوازندگان نیز رقصندگان خوبی هستند که رقص های خود را با هر قطعه تطبیق می دهند. همه اینها در کنار آثار زیبای هنرمندان جوان چیزی است که مورد توجه نوجوانان ایرانی قرار گرفته است.

انقلاب “بی تی اس”.

در ایران شاید «کی پاپ» با گروه «بی تی اس» باشد. اشعار او اغلب شامل مسائل شخصی و اجتماعی، سلامت روان، مشکلات مدرسه، از دست دادن، عشق به خود و فردگرایی است. آثار این گروه از مفاهیم ادبی و روان‌شناختی اقتباس شده و شامل داستانی مرتبط با دنیایی جایگزین است.

BT S در سال 2017 به عنوان پیشگام موج کره ای وارد بازار موسیقی جهانی شد و رکوردهای فروش زیادی را شکست و اولین گروه کره ای شد که گواهینامه PMA را برای تک آهنگ خود “Mike Drop” و همچنین اولین هنرمند کره ای دریافت کرد. او با آلبوم استودیویی “Love Yourself” در صدر جدول بیلبورد قرار گرفت. بی تی اس اولین گروه پس از بیتلز بود که در کمتر از دو سال چهار آلبوم شماره یک داشت.

آیا موج کره ای ما را خواهد خورد؟

BT در سال 2020، S اولین گروه کره ای شد که با تک آهنگ “Dynamite” و ریمیکس “Wild Love” در صدر جدول های بیلبورد Hot 100 و World 200 قرار گرفت و به اولین گروه در تاریخ تبدیل شد که “Life Goes On” را منتشر کرد. دو تک آهنگ او بلافاصله پس از انتشار به رتبه یک در Hot 100 رسیدند.

آیا موج کره ای تمام شده است؟

این روزها مطالب زیادی درباره موج کره ای نوشته می شود و همه از تاثیر کی پاپ بر روان نوجوانان صحبت می کنند. موجی که در واقع می خواهد آنها همیشه زیبا، ظریف و شگفت انگیز باشند. موجی که حتی کی پاپ جوان کره ای را مجبور به خودکشی کرد اما حقیقت این است که این موج طولانی فقط به نفع کره ای هاست و هر بار با آپدیت جدید تصویر زیباتری از خود به نمایش می گذارند.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید