از شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در رابطه با غذا استفاده می شود ، یعنی خوردن مقدار مشخص (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ، نان و غیره) و سپس اندازه گیری قند خون و مقایسه این عدد به با افزایش قند خون پس از دریافت 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند در این قسمت از سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه از اصفهان ، قصد داریم توضیحاتی در مورد شاخص قند خون ارائه دهیم.

در افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهای کم قند همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که سایر افراد انواع غذاهای شیرین (به صورت پنهان و آشکار در غذاها) به میزان دلخواه مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این نوعی استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی تقسیم می شود که شامل انواع ساده و پیچیده است.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


غذاهای ساده شیرین می توانند عسل ، آب میوه (انگور ، خرما و …) یا غذاهای حاوی قند (مانند نوشابه یا شیرینی و کلوچه) باشند. و از غذاهای پیچیده شیرین می توانید میوه ، آجیل یا برخی غذاهای نشاسته ای (مانند سیب زمینی ، حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره) پیدا کنید. لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده می تواند قند خون را نیز بالا ببرد ، می تواند منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق الذکر مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به لطف وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، آنها باید به میزان مناسب برای هر فرد دریافت شوند. علاوه بر این ، باید در تهیه و مصرف این غذاها دقت شود تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عواملی که بر واکنش قند خون غذاها تأثیر می گذارد

عوامل متعددی بر واکنش قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکارز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین و نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا ، اندازه ذرات “غذا شکل غذا است ، همچنین غلظت قند خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز.” به عنوان یک قاعده کلی ، زمان پخت را افزایش دهید ، خرد کنید ، بکوبید ، بجوشانید ، و سپس تهیه و آبگیری غذا دسترسی به غذا را افزایش می دهد. قندهای موجود در غذا

به عنوان مثال ، سیب زمینی یکی از موادی است که بسیاری از افراد به طور روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب با سایر روشهای پخت تهیه می شود. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس برای آماده سازی روی آتش بگذارید ، به طوری که نشاسته داخل آن شانس بیشتری برای افزایش قندهای ساده خود داشته باشد. نوشیدنی ها ، شربت ها و به میزان کمتر آب میوه ها ، به دلیل سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه گیری ، قند بسیار بالاتری نسبت به میوه های تازه یا خشک دارند ، که منجر به جذب سریعتر این قندها می شود. قند خون شما را افزایش می دهد

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، خربزه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تر است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های پوست تازه را با شکل رنده شده آنها مقایسه کنید.) لوبیا نیز بخورید (با وجود داشتن مقدار قابل توجهی نشاسته به همراه فیبر) به عنوان یک گروه غذایی. قند زیادی تولید نمی کند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

بار قند خون

بار گلیسمی یک مفهوم جدیدتر از شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است. محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در نظر گرفته شده در بار قند خون نسبت می دهند. بنابراین ، اولین گام در برنامه رژیم غذایی. میزان مصرف کربوهیدرات و سپس منبع کربوهیدرات دریافتی در رژیم غذایی این است که افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت ، بخش اصلی وعده ها و میان وعده های خود را انتخاب کنند. یک واحد کربوهیدرات اساس محاسبه کربوهیدرات های رژیم غذایی است که بر اساس آن هر وعده غذای کربوهیدرات ، صرف نظر از منبع آن ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان و نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدراتهای مصرفی در رژیم غذایی برای همه افراد ، به ویژه بیماران دیابتی و افرادی که در معرض ابتلا به دیابت هستند ، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با پنج ماده مغذی کاهش دهید

خمیر مایه یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



دیدگاهتان را بنویسید