برای کاهش وزن سریع چه بخوریم؟


اگر بتوانید بشقاب خود را با غذاهای سالم پر کنید، به احتمال زیاد کالری از دست خواهید داد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در رابطه با رژیم های غذایی دارند، محدود کردن چیزی است که می خورند.

معمولا اولین قدمی که افراد برای کاهش وزن برمی دارند حذف غذا و نخوردن است. اما واقعیت این است که تغذیه مناسب نتیجه کاهش وزن بهتری نسبت به عدم غذا دارد. تصور کنید یک ماراتن بزرگ و سخت در پیش دارید تا در مدت زمان کوتاهی به تناسب اندام برسید و وزن اضافی خود را از دست بدهید. 80 درصد از این ماراتن به رژیم غذایی شما بستگی دارد. بنابراین اگر بتوانید بشقاب خود را با غذاهای سالم پر کنید، به احتمال زیاد کالری از دست خواهید داد.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد در رابطه با رژیم های غذایی دارند، محدود کردن چیزی است که می خورند. احساس گرسنگی که قرار است به دلیل رژیم غذایی به افراد تحمیل شود، گاهی ترس را در آنها ایجاد می کند و مانعی برای شروع یک برنامه غذایی خوب خواهد بود.

بنابراین در مرحله اول اینکه چه بخوریم مهم است. بهترین گروه غذایی برای کسانی که به دنبال رژیم لاغری سریع هستند، گروه پروتئین و سبزیجات است. اگر بشقاب خود را با انواع سبزیجات و پروتئین ها پر کنید، سریعتر کالری می سوزانید و کاهش وزن سریع را تجربه خواهید کرد.

بشقاب سمت راست شامل برخی از انواع غذاها از جمله پروتئین، سبزیجات، غلات، چربی ها و کربوهیدرات ها است. ممکن است بپرسید: چربی و کربوهیدرات در رژیم کاهش وزن؟

پاسخ آسان است. بله باید از این گروه در رژیم غذایی شما باشد. اما انتخاب کربوهیدرات ها و چربی های سالم چیزی است که باید به آن توجه شود. در زیر برخی از مواد غذایی را که می توان در این گروه تغذیه سالم قرار داد را معرفی می کنیم:

پروتئین

پروتئین ها یکی از مهم ترین گروه های غذایی هستند که برای تامین انرژی بدن به آن نیاز داریم. برای کاهش وزن سریع، باید مقدار مناسبی پروتئین مصرف کنید. غذاهای پروتئینی باعث می شود احساس سیری بیشتری داشته باشید و این باعث می شود در طول ماراتن کاهش وزن وزن کم نکنید. از سوی دیگر، پروتئین بافت عضلانی را متراکم تر می کند. افزایش بافت ماهیچه ای نیز با از دست دادن چربی اضافی در اطراف بافت های بدن امکان پذیر است. غذاهایی مانند مرغ، گوشت بره و گاو، ماهی قزل آلا، ماهی قزل آلا و ساردین، میگو، تخم مرغ، لوبیا، حبوبات، کینوا و آووکادو حاوی بیشترین میزان پروتئین هستند. بهتر است یک تکه از یکی از این غذاها را در بشقاب خود داشته باشید.

سبزیجات

می توانید به هر تعداد که می خواهید سبزیجات در بشقاب خود داشته باشید. سبزیجاتی که برگ های سبز دارند، با کمترین میزان کالری، می توانند چشمان شما را سیر نگه دارند! سبزیجات مغذی و سالم هستند. سبزیجات دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هستند که بدن ما به آنها نیاز دارد. با سبزیجات می توانید در آشپزخانه کلی خلاق باشید. علاوه بر این، سبزیجات و میوه ها دارای فیبر زیادی هستند. فیبر باعث می شود احساس سیری کنید. از سوی دیگر، عملکرد روده با مصرف فیبر تسهیل می شود. سبزیجاتی مانند نخود سبز، کلم بروکلی، گل کلم، کدو حلوایی، کاهو، گوجه فرنگی، اسفناج و کنگر فرنگی بیشترین میزان فیبر را دارند.

برخی از این سبزیجات مقداری کربوهیدرات دارند که باید مراقب آنها باشید. این دسته شامل سیب زمینی، کدو تنبل و ذرت است.

ضخیم

از خوردن چربی های سالم نترسید. بدن شما همیشه به مقداری چربی نیاز دارد. اما انتخاب نوع این چربی بسیار مهم است. این چربی های سالم نه تنها در بدن انباشته می شوند، بلکه به متابولیسم بدن کمک می کنند و از افزایش کلسترول خون جلوگیری می کنند. برای پخت و پز می توانید از روغن های سالم مانند روغن زیتون، روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن آووکادو و روغن هسته انگور استفاده کنید. علاوه بر این، مصرف دانه ها و آجیل های خوراکی نیز می تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه را با تامین چربی سالم بدن شما تامین کند.

کربوهیدرات

احتمالاً زیاد شنیده اید که یک رژیم غذایی خوب نباید حاوی کربوهیدرات باشد. اما واقعیت این است که بدن ما برای سالم بودن به همه گروه های غذایی نیاز دارد. پس بهتر است از ظاهر سالم این غذاها به بدن اطمینان حاصل کنید. کربوهیدرات بد نیست. کربوهیدرات های تصفیه شده آنهایی هستند که باید حذف شوند. برنج سفید، نان سفید و مواد قندی گروهی هستند که باید تا حد امکان کمتر مصرف شوند. این مواد علاوه بر اضافه وزن باعث مشکلات قلبی و دیابت خواهند شد.

اما ما کربوهیدرات های خوبی هم داریم که می توان آنها را با رژیم کاهش وزن سریع جایگزین کرد. برنج قهوه ای، جو دوسر، کینوا و ذرت بو داده از جمله کربوهیدرات های سالمی هستند که با مقادیر زیاد فیبر شما را سیر و سالم نگه می دارند.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاهتان را بنویسید