بررسی آسیب مواد قندی دکتر رضا اطمینانانی


پیامدهای تلخ مواد شیرین (مطالعه آسیب مواد قندی)

هر فرد سالم باید 55 درصد از انرژی مورد نیاز روزانه خود را از کربوهیدرات ها دریافت کند. کربوهیدراتها در دسته های مختلف مونوهیدراتها (مانند گلوکز و فروکتوز) ، دو قند (مانند ساکارز یا قند) و چندین قند یا کربوهیدراتهای پیچیده (مانند نشاسته) قرار می گیرند. آنچه ما قند می نامیم در واقع یک یا دو قند است ، مانند گلوکز یا فروکتوز ، که به عنوان افزودنی در صنایع غذایی استفاده می شود ، و قندهایی که ما روزانه مصرف می کنیم و می توان آنها را مصرف کرد. “در این بخش از متخصصان تغذیه وب سایت اصفهان ، دکتر رضا اطمینانانی ، قصد داریم آسیب های قندها را بررسی کنیم.

زیرا بسیاری از غذاها حاوی قند هستند. پیروی از رژیم غذایی عاری از این مواد کار ساده ای نیست. اما ممکن است انواع غیر طبیعی و مضر قندهای موجود در غذاهای فرآوری شده ، نوشیدنی ها ، آب میوه های صنعتی ، دسرها و سایر غذاهای شیرین در رژیم غذایی روزانه ما محدود یا حذف شوند. محدودیت یا حذف قند در رژیم غذایی آنها در صورت ابتلا به دیابت یا سایر بیماری های جدی به

مضرات قندها:

1) چاقی

چاقی یکی از ساده ترین و مشخص ترین اثرات قندها است که همه از آن آگاه هستند. برخلاف قندهای ترکیبی ، قندهای تک و دوگانه به سرعت انرژی بدن ما را تامین می کنند و هنگامی که به این انرژی نیاز نداریم ، بدن مازاد آن را برای استفاده های بعدی به چربی تبدیل می کند. بنابراین ، مصرف زیاد این مواد می تواند یکی از دلایل افزایش وزن باشد.

2) تغییرات در چربی خون

مطالعات متعدد نشان داده است که مصرف قند باعث افزایش قابل توجه تری گلیسیرید و کلسترول بد (LDL) و کاهش کلسترول خوب (HDL) می شود.

3) فشار خون

در حالی که ما نمک را یکی از عوامل مهم در افزایش فشار خون می دانیم. مطالعات نشان داده است که مصرف قند نیز با فشار خون بالا ارتباط دارد.

4) سرطان

سلول های سرطانی از قند تغذیه می کنند. علاوه بر این ، این مواد هورمون هایی ترشح می کنند که در رشد سلول های سرطانی مثر هستند. مطالعات نشان داده است که قندها با ایجاد سرطان هایی مانند سرطان سینه ، تخمدان ، پروستات ، راست روده ، پانکراس ، ریه ، مثانه و معده ارتباط دارند.

5) تولید رادیکال های آزاد

رادیکالهای آزاد اتمها یا مولکولهایی هستند که آخرین لایه الکترون آنها ناقص است و به دلیل ناپایداری و تمایل به دریافت الکترون در بسیاری از بیماریها از جمله سرطان ، بیماریهای قلبی عروقی ، آب مروارید ، آرتریت و همچنین پیری و پیری زودرس نقش دارند. به تحقیقات نشان می دهد که مصرف قند باعث افزایش تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود.

6) تغییرات در دستگاه گوارش

قندها مشکلات گوارشی زیادی از جمله سوء هاضمه ، سوء جذب ، ادم و زخم ایجاد می کنند.

7) پوسیدگی دندان

ارتباط بین پوسیدگی دندان و مصرف قند برای همه آشکار است.

8) پوکی استخوان

برخی تحقیقات ارتباط بین مصرف قند و پوکی استخوان را نشان می دهند. دلیل این امر این است که قندها باعث ایجاد حالت اسیدی در بدن می شوند و کلسیم ، که منبع اصلی ذخایر استخوان است ، از استخوان خارج می شود تا این حالت اسیدی از بین برود و حالت تعادل در بدن ایجاد شود. این عمل به تدریج باعث توخالی شدن استخوان ها می شود.

بررسی آسیب مواد قندی متخصص تغذیه اصفهان

9) موارد دیگر

مصرف شکر با بسیاری از عوامل دیگر مانند آلزایمر ، کمبود مس ، کاهش جذب کلسیم و منیزیم ، سنگ کیسه صفرا ، آب مروارید ، بزرگ شدن کبد و کبد چرب ، بزرگ شدن سنگ کلیه و کلیه ، اختلال در توانایی یادگیری در کودکان افسردگی با عدم تعادل هورمونی همراه است. (مانند افزایش سطح استروژن در مردان و کاهش هورمون رشد).

ارائه می دهد:

همانطور که در بالا ذکر شد ، حذف قندها از رژیم غذایی کار ساده ای نیست. با این حال ، می توان از اشکال کمتر مضر قندها استفاده کرد. این به معنای تلاش برای استفاده از قندهای مرکب (کربوهیدراتهای پیچیده) است که ما آنها را “قندهای خوب” می نامیم. آنها در میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات و غلات کامل (به ویژه غلات کامل) وجود دارند ، ویتامین ها ، مواد معدنی ، پروتئین و فیبر را برای بدن تأمین می کنند و چون هضم و جذب آنها کندتر است ، قند خون را به سرعت کاهش می دهد. و انرژی مورد نیاز بدن را برای مدت طولانی تری تأمین می کند.

توجه داشته باشید که در مورد میوه بهتر است از میوه به جای آب آن (حتی طبیعی) به طور کامل استفاده کنید ، زیرا میوه های کامل حاوی فیبر و آنتی اکسیدان های بیشتری هستند (موادی که بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند). و برای بدن بسیار مفیدتر است. همچنین برخی از غذاها مانند نان سفید ، با اینکه طعم شیرینی ندارند ، اما به دلیل فیبر پایین و میزان جذب بالا ، قند خون شما را به سرعت بالا می برند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

رابطه بین تغذیه و خلق و خو

مضرات رژیم بدون کربوهیدرات

چربی مناسب برای سالم ماندن

محصولات تراریخته و تغذیه ای



دیدگاهتان را بنویسید