تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2C

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه در مقادیر بیش از حد در همه ما وجود دارد و همه ما تمام تلاش خود را برای حذف این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی انرژی را در بدن ذخیره می کند ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن زیر 4 درصد برای سلامتی طولانی مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل همه چیز در بدن است که چربی ندارد. این توده از قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده اسکلتی عضلانی ، آب و .. تشکیل شده است. هر چیزی که چربی نداشته باشد را می توان در این گروه قرار داد.

با در نظر گرفتن این دو مقدار ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنیم. اگر فقط در مورد افزایش چربی بدن صحبت کنید و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نباشد ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4C

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای تشکیل دهنده آن تقسیم می کند ، که یکی از آنها مدل چهار جزء یا 4C است. بدنه در این مدل به چهار ترکیب زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان به تقسیم بندی دقیق تری به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین در عضلات بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی عمدتا در دو مکان در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و داخل بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان قادر به کنترل آنها نیست. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه مناسب عضله سازی ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی شما کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است ، این تفاوت یک راه طبیعی برای آماده سازی زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژن ها نقش مهمی در درصد کم چربی طبیعی یا توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

شرح زن

مرد

چربی ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران از 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

درصد چربی بدن ورزشکاران کمتر است تا این افراد فعال بتوانند در فعالیتهای ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری بهتر شرکت کنند. البته کم چربی بیش از حد نیز نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم سه گانه در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و کاهش تراکم استخوان ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها افزایش داده و چربی اضافی بدن را از بین ببرید.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با وسیله و روش تهاجمی و غیر تهاجمی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن ، نحوه بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از روش ها گران و وقت گیر هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس برای چین خوردگی پوست

این یک روش بسیار رایج در باشگاه های ورزشی است. عموماً از کولیس استفاده می شود زیرا قابل حمل و استفاده آسان است ، تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کالیپر ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، چین پوست را بین بازوهای کالیپر قرار دهید و اندازه بگیرید. اعداد بدست آمده در محاسبات ساده ریاضی وارد می شوند تا جرم چربی در کل بدن بدست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با یک کولیس انجام داد. کولیس فقط به شما می گوید درصد چربی بدن چقدر است. هنگام تجزیه و تحلیل با کولیس ، موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به اندازه تحلیل های انجام شده با دستگاه های پزشکی خوب نیست. دستگاههای پزشکی به منظور کاهش واریانس و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به کالریمتری زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن شما را با استفاده از وزن بدن در زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن در زیر آب ، باید تمام هوای ریه های خود را خالی کرده و سپس در زیر آب در حالی که روی ترازوی مخصوص نشسته اید شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن زمین مقایسه می شود و این اعداد به علاوه چگالی آب استخر در معادلات خاصی تغذیه می شوند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، هنگامی که به درستی انجام شود ، راهی بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، مترهای جاذبه هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری ها ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، که گاهی اوقات DXA نیز نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را ملزم می کند تا روی یک تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده از بدن سنجیده می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA همراه با وزن هیدرواستاتیک به عنوان استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن در نظر گرفته می شود. برخلاف اندازه گیرها و وزن زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدن است. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه برای اندازه گیری دقیق توده چربی ، توده بدون چربی نرم و تراکم استخوان در هر بخش اسکن می شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری قدرت ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روشها ، این روش نیازی به حضور تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA دارای طیف گسترده ای از کیفیت و دقت هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را اسکن نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم قدرت ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاه های دستی مستقیماً امپدانس بازو را اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از طرف دیگر دستگاه های پزشکی مدرن می توانند کل بدن را به طور مستقیم اندازه گیری کنند و بسیار دقیق هستند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت دارد ، بدون اینکه تأثیرات این روش ها را بر فرد تحمیل کند. پیشرفته ترین دستگاه BIA همچنین توانایی تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل به دست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را گزارش می کنند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن بدن ، توده اسکلتی عضلانی ، توده بدون چربی و غیره را ارائه می دهند.

چه زمانی باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بسیار زیاد است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید و به طور کلی بهبود دهید. علاوه بر این ، خطر ابتلا به بیماری های مختلف با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری است ، باید برای افزایش درصد چربی تنظیماتی انجام دهید تا سلامتی شما در خطر نباشد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی به دست آورید و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور می توانید رژیم غذایی شما تغییر، برنامه ورزش منظم با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به هدف خود برسید یا به آن برسید.

دیدگاهتان را بنویسید