دکتر انوشه متخصص تغذیه چرا چاق می شویم؟


بسیاری از افراد برای پی بردن به دلایل چاقی خود به متخصص تغذیه مراجعه می کنند. افراد چاق اصلاً شبیه هم نیستند ، زیرا از نظر فیزیولوژیکی ، روانی و جسمی تفاوت های زیادی بین دو فرد چاق حتی در یک خانواده وجود دارد.

علل چاقی:

ساده ترین علل چاقی ، شیوه زندگی ارثی ، پرخوری و کم تحرکی است. اما دلایل بی شمار دیگری نیز وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنم.

سرعت متابولیسم سلولی

به گفته متخصص تغذیه ، میزان متابولیسم در بیشتر افراد چاق کمتر از افراد لاغر است. برخی از افراد چاق بسیار کم غذا می خورند و حتی ورزش می کنند ، اما همچنان چاق هستند و موفقیت کمی در کاهش وزن دارند. آنها معمولاً نقصی در مکانیسم متابولیک خود دارند ، که می تواند به دلیل رژیم غذایی نامناسب ، اختلالات غده ای یا هورمونی باشد.

یکی از عوامل غده ای که در سرعت متابولیسم سلولی نقش دارد نحوه عملکرد غده تیروئید است. کم کاری تیروئید باعث چاقی و پرکاری تیروئید باعث کاهش وزن می شود. بنابراین ، عملکرد این غده باید با آزمایشات لازم بررسی شود و در صورت لزوم از داروهای مناسب استفاده شود.

عملکرد نامنظم هورمونهای زنانه بر افزایش وزن زنان تأثیر مستقیم دارد. در زنانی که به دلیل اختلالات هورمونی (سندرم تخمدان پلی کیستیک) تعداد زیادی کیست در تخمدان خود دارند ، نوعی مقاومت به انسولین وجود دارد که منجر به چاقی در این افراد می شود.

عدم تنظیم رژیم غذایی

آماده سازی وعده های غذایی ، حذف نکردن برخی از وعده های غذایی ، نداشتن وعده غذایی تأثیر مستقیمی بر تنظیم متابولیسم دارد. یکی از دلایل آن تأثیر انرژی (ترموژنیک) غذا است. با هر وعده غذایی که می خوریم ، بدن کالری زیادی برای هضم ، جذب و سوزاندن مصرف می کند. اگر تعداد وعده های غذایی را افزایش دهیم (به شرطی که میزان مصرف روزانه افزایش پیدا نکند) ، بدن می تواند کالری بیشتری نسبت به مقدار مصرف شده در یک یا دو وعده غذایی بسوزاند. گرسنگی متابولیسم بدن را برای مدت طولانی کاهش می دهد ، زیرا بدن برای حفظ بقای خود میزان سوخت و ساز بدن را کاهش می دهد تا انرژی دریافتی را حفظ کند. بنابراین ، کسانی که یک وعده غذا می خورند و معمولاً بیشتر در یک وعده غذا می خورند ، در معرض چاقی هستند. با کاهش کالری بدن ، بدن کالری دریافتی را به چربی تبدیل می کند تا از آن در طول روز استفاده نشود.

عادات غذایی ناسالم و شیوه زندگی نادرست

نداشتن برنامه غذایی ، عادت گلابی خاردار حتی زمانی که گرسنه نیستیم ، تغذیه سریع ، مصرف بیشترین میزان کالری روزانه در عصر و شب ، ساعت های نامنظم خواب ، نخوردن به موقع غذا ، عدم فعالیت بدنی و ورزش نکردن ، پرخوری در حالات احساسی مانند استرس ، غم ، شادی و … آنها می توانند باعث چاقی شوند.

برخی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، داروهای ضدالتهاب ، داروهای هورمونی و برخی از داروهایی که برای درمان افسردگی و اختلالات روانی تجویز می شوند ، می توانند باعث چاقی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید