رابطه بین تغذیه و خلق و خو


تغذیه و خلق و خو چه ارتباطی دارد؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جذاب و پیچیده تغذیه است که تاکنون کمتر مورد بحث قرار گرفته است. رابطه رژیم غذایی و الگوی غذا خوردن با خلق و خو و عملکرد مغز همیشه مورد توجه بوده است ، اما بیشتر یافته ها در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و اطلاعات بسیار کمی از انسان در بازه زمانی کوتاه آب و هوا در دسترس است.

ما بر اساس عادت خود مزاج را اضافه کردیم. و روحیه افراد را ایجاد می کند. که مانند برخی موارد روانشناختی ، تعریف روشنی ندارد؛ مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارند ، خلق و خوی مظهر ارتباط است. باشد که کسی خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که استرس دارند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری که در برخی از کودکان و بزرگسالان وجود دارد ، تغییرات چشمگیری را که می تواند در روان افراد ایجاد شود نشان می دهد.

یکی از موضوعات مورد بحث و در عین حال جذاب و پیچیده ، ارتباط تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، هزینه کمتری دارد. کمتر مورد بحث و ارزیابی قرار می گیرد ، بنابراین اساس نظریه این رابطه است. انتقال دهنده های عصبی در مغز یا انتقال دهنده های عصبی شیمیایی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در میزان مواد مغذی در رژیم غذایی. این می تواند سطح مغزی این حامل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی از عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفت. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین ، تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و آگاهی را افزایش دهند.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی های انسانی ، نتایج کمی از تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات حیوانی به انسان است. و نمی توان آنها را به طور قطعی اعلام کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. و چندین مرکز در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خو |  متخصص تغذیه اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. وظیفه آن تنظیم خواب ، بهبود روحیه و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات ها که به اصطلاح شیرینی نامیده می شود ، احساس آرامش و رضایت را در افراد ایجاد می کند. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی یک غذای شیرین دارای چربی زیادی باشد.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای کربوهیدرات داروی شیمیایی سروتونین را در مغز آزاد می کند. و پس از آن فرد احساس خوشایندی می کند. از طرف دیگر ، سروتونین کیفیت و عمق خواب را نیز بهبود می بخشد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از افراد از شیرینی اجتناب می کنند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از مردم رژیم می گیرند و به طور داوطلبانه شیرینی ها را با این رژیم حذف می کنند. زیرا آنها فکر می کنند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل بشر این را ثابت می کند. مردم عاشق شیرینی هستند و وقتی شیرینی می خورند. احساس خوبی داشته باشید و بیمار نشوید ؛ برعکس ، وقتی با یک گیاه ناآشنا که ترش یا تلخ بود مواجه می شدند ، احساس ناراحتی می کردند و احساس خوبی نداشتند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند عمل آنها با شیرینی متفاوت است. و بردارهای شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز ترشح می شوند متعلق به خانواده مواد افیونی هستند. عملکرد این مواد شیمیایی در مغز مشابه تریاک است و در تسکین درد نیز نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. این احساس لذت را در فرد ایجاد می کند و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر مشهود است.

تأثیر گیاه خواری و مصرف گوشت بر رفتار افراد

گوشت ها آندروژن ها را جمع می کنند و گوشت گوسفندی حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که وارد خوراک می شود. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند. مطالعات نشان می دهد افرادی که غذاهای گیاهی می خورند ملایم تر هستند و شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک حیوانات و بسته بندی مواد غذایی باشد. خلق و خوی.
تحقیقات نشان داده است که غلظت سرمی روی در افراد افسرده مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای روی دانشجویان دختر دانشگاه اهواز نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد افسرده تقریباً نصف میزان افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن فست فود دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. و مشکلی را به طور کامل رد یا تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه نیز م workثر باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن پشتیبانی می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به مواد طبیعی میوه و سبزیجات روی آورند و همچنین مایعات بیشتری مصرف کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و آن پذیرایی از مهمانان با آب لیمو بود. متأسفانه ، در حال حاضر جایگزین نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر شده است.


بیشتر بدانید: آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل ، متناسب و متنوع. البته دستگاه بدن که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، بهترین عملکرد را دارد.
وی به تحولاتی که در صنعت غذا رخ داده و ما ایرانی ها را از سنت های ما بیگانه کرده است اشاره کرد. تحولات در صنعت غذا ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد ارتباطات فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد جامعه شده است. و متأسفانه بسیاری از سنت ها توسط ما ایرانیان رعایت می شود. علاوه بر این ، دیگر سفره های خاطره انگیز و سنتی وجود ندارد. و گرایش به فست فود ، چیپس و پنیر پر از چربی اشباع و فاقد مواد مغذی. و فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش می یابد.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر جبران نشود ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به اندازه کافی به عوامل بیماری زا واکنش نشان دهد و البته سیستمی که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، خود بدن را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی می تواند با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



دیدگاهتان را بنویسید