رابطه سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و چاقی


اکثر مردم با بیماری های مرتبط با چاقی آشنا هستند. چاقی چه مشکلاتی را با خود به همراه دارد ، مانند بیماری های قلبی عروقی ، فشار خون بالا ، دیابت و غیره. اما تعداد کمی از مردم می دانند که چاقی برای زنان می تواند با مشکلات باروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

درباره سندرم تخمدان پلی کیستیک بیشتر بدانید

سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از شایع ترین اختلالات هورمونی در سنین باروری است. تقریبا 10 درصد از کل زنان مبتلا به این سندرم هستند. علامت و ویژگی اصلی این سندرم قاعدگی نامنظم است و اغلب با بارداری مشکل دارند. این سندرم زمانی اتفاق می افتد که سطح هورمون ها در بدن تغییر می کند و غیر طبیعی است. علت اصلی این عارضه مربوط به تولید بیش از حد هورمون مردانه آندروژن است. به غیر از این هورمون ، عوامل مختلف دیگری نیز می توانند بر اختلال عملکرد تخمدان تأثیر بگذارند.

چرا سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث چاقی می شود؟

این سندرم استفاده از هورمون انسولین را برای بدن مشکل می کند. در نتیجه ، قند و نشاسته به انرژی تبدیل نمی شوند. از نظر پزشکی ، این وضعیت مقاومت به انسولین نامیده می شود. سطح انسولین همچنین به تولید آندروژن های بیشتر کمک می کند و به طور مداوم حلقه می شود. افزایش وزن در افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بر شکم و لگن تأثیر می گذارد. به شکل اندام گلابی شکل ، به اندام سیبی شکل تبدیل می شود. چربی شکمی خطرناک ترین نوع چاقی است زیرا منجر به بیماری های قلبی عروقی و کبد چرب می شود.

درمان تخمدان پلی کیستیک با کاهش وزن

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. هنگامی که اختلال تخمدان پلی کیستیک دارید ، چرخه قاعدگی شما با کاهش 10 درصدی به حالت عادی برمی گردد. همچنین می تواند برخی از علائم را تسکین دهد سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک.

کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. برای شروع کاهش وزن بهتر است به متخصص تغذیه مراجعه کنید. پزشک رژیم درمانی و کاهش وزن را بر اساس آزمایش تجزیه و تحلیل بدن برنامه ریزی می کند. در صورت نیاز به استفاده از روشهای کاهش وزن غیرتهاجمی ، پزشک دستگاه و روش مناسب را به شما معرفی می کند.

رژیم غذایی برای تخمدان پلی کیستیک

با رژیم غذایی سرشار از فیبر و کم قند شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که میوه ، سبزیجات و غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. به جای خوردن سه وعده غذایی سنگین در روز ، وعده های غذایی خود را تقسیم کنید. همچنین در تنظیم و کنترل قند خون مثر است. حداقل 30 دقیقه ورزش هوازی در روز مانند پیاده روی انجام دهید. اگر سیگاری هستید ، تحت نظر پزشک دوز را به مرور کاهش دهید.

چرا تشخیص زودهنگام و درمان PCOS مهم است؟

مانند هر بیماری مزمن ، تشخیص زودهنگام می تواند روند بهبود را تسریع کند.

دیدگاهتان را بنویسید