راهنمای کامل خرید محصولات لبنی قسمت اول


راهنمای کامل خرید محصولات لبنی

استفاده از لبنیات در رژیم غذایی روزانه و توجه به ارزش غذایی شیر و فرآورده های آن به امری عادی تبدیل شده است. مصرف فرآورده های لبنی در کشور ما ریشه های تاریخی دارد و از دیرباز جزء ثابت سفره ایرانی بوده است ، اما فرهنگ شهری ما به نوعی از اصول تغذیه مناسب منحرف شده است. اما اطلاعات صحیحی که هر روز از طریق رسانه ها در مورد تغذیه سالم در اختیار مردم قرار می گیرد. این یک راهنمای خوب برای حفظ سلامت آنها است. در حال حاضر ، بسیاری از تولیدکنندگان در بخش دولتی و خصوصی مشغول تولید انواع محصولات لبنی هستند و ما تفاوت قابل توجه و غیرقابل مقایسه ای در تنوع محصولات نسبت به دهه 1960 مشاهده می کنیم.

بنابراین ، مصرف کنندگان نه تنها به انواع محصولات لبنی دسترسی دارند ، بلکه گاهی تنوع محصولات آنها را در انتخاب نوع محصول متناسب با شرایط آنها دچار سردرگمی می کند. به ویژه از آنجا که تبلیغات مختلف و نامه های تجاری بیش از هر چیز ذهن افراد را مشغول می کند ، اما مهمتر از همه ، انتخاب محصول مناسب برای شرایط فردی ، مطابق با رژیم روزانه ، سالم و با کیفیت ، پس از خرید به نکات اساسی توجه کنید. راهنمای شما در انتخاب مناسب ترین محصول باشد.

انتخاب بر اساس نوع محصول:

محصولات لبنی مختلف حاوی مقادیر متفاوتی از پروتئین ، چربی کل ، چربی اشباع شده ، کلسترول ، کربوهیدرات ها ، ویتامین ها و مواد معدنی است. شیر ، ماست و پنیر معمولاً بهترین منابع کلسیم هستند. برخی از محصولات حاوی قند هستند. آنها مانند بستنی و برخی دیگر سدیم یا چربی بیشتری (به ویژه چربی اشباع) نسبت به سایر محصولات دارند. برای کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی ، لازم است میزان چربی ، چربی اشباع و کلسترول در رژیم غذایی کاهش یابد. توصیه می شود از رژیمی پیروی کنید که حاوی 30 درصد کالری از چربی و 10 درصد کالری اسیدهای چرب باشد. علاوه بر این ، حداکثر 300 میلی گرم کلسترول در روز باید در رژیم غذایی وجود داشته باشد.

شیر نر

انواع شیرهای موجود در بازار به گونه ای است که مدتی چشم خود را به یخچال ها در مراکز فروش دوخته است. بسیاری از مردم فقط از شیر دولتی استفاده می کنند ، بنابراین چاره ای نخواهد بود. این شیرها به طور متوسط ​​2.5 درصد چربی ، 3.4 درصد پروتئین ، 4.8 درصد لاکتوز و 0.8 درصد مواد معدنی دارند. شیر بدون چربی بسته به میزان چربی ، بدون چربی ، کم چرب یا پرچرب است. محصولات بدون چربی کمتر از 0.5 درصد چربی دارند و برای افرادی که رژیم خاصی دارند مناسب است. گاهی اوقات ممکن است مقدار کمی شیر خشک بدون چربی به منظور بهبود طعم شیر بدون چربی اضافه شود.

این شیرها حاوی ویتامین های محلول در چربی مانند A و D. نیستند محصولات کم چرب به طور کلی از 1.5 درصد چربی تشکیل شده و حاوی ویتامین های محلول در چربی هستند. شیرهای پرچرب حداقل 3 درصد چربی دارند. افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند از محصولات کم لاکتوز موجود در بازار استفاده کنند یا شیر با ماست بنوشند. شیرهای طعم دار میوه و شیر کاکائو برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست ، زیرا معمولاً شکر به این محصولات اضافه می شود. اگر برچسب بسته بندی این محصولات دارای جدول اطلاعات تغذیه است ، می توانید میزان قند موجود در جدول را بررسی کنید. در غیر این صورت ، مصرف کننده از وجود شکر در اجزای یا ترکیبات مشخص شده روی بسته مطلع شده است.


بیشتر بدانید: مکمل هایی برای مدیریت پوکی استخوان


طبق قوانین FDA ، اگر غذایی که می خورید حداقل 10 درصد نیاز روزانه شما به یک ماده را برآورده کند ، منبع خوبی از آن ماده مغذی است و می توان برچسب آن را غنی سازی کرد. ممکن است با محصولاتی روبرو شوید که دارای برچسب غنی شده با ویتامین یا برخی مواد معدنی هستند ، یا برعکس با برخی از دستورالعمل های رژیم غذایی. تفاوت دیگر آن با شیر پاستوریزه یا استریل شدن آن است. شیر پاستوریزه فقط تا 5 روز در یخچال نگهداری می شود (یا تاریخ ذکر شده توسط سازنده و ممکن است کمتر از 5 روز باشد).

Fradema (UHT) یا شیرهای استریل می تواند چند ماه قبل از باز شدن در یخچال نگهداری شود ، اما تنها پس از باز شدن تا 5 روز در یخچال قابل نگهداری است. ارزش تغذیه ای این شیرها از شیر و کازئین پاستوریزه کمتر نیست و یا پروتئین اصلی شیر طی فرآیند عقیم سازی تغییر نمی کند ، اما طعم آن با شیر پاستوریزه متفاوت است و برخی افراد آن را دوست ندارند.

فرآورده های شیر تخمیر شده

ماست ، کفیر ، دوغ ، خامه و کشک بخشی از این گروه هستند. ماست ، دوغ و کشک پرمصرف ترین محصولات این گروه هستند. درصد چربی ماست موجود در بازار متفاوت است و روی بسته بندی مشخص شده است. در گروه ماست های پرچرب ، ماست با 4 درصد چربی ، ماست با 6 درصد چربی و ماست خامه ای با 9 درصد چربی مشاهده می شود. توصیه می شود در صورت ابتلا به بیماری های عفونی یا اسهال ناشی از مسافرت یا مبتلا شدن به بیماری های قلبی عروقی یا سرطان در نزدیکی خود ، از ماست پروبیوتیک استفاده کنید.

این ماست با ماست معمولی متفاوت است و حاوی میکروارگانیسم هایی است که تعادل میکروبی معده را به سمت باکتری ها هدایت می کند که در حفظ سلامت شما و کمک به درمان برخی بیماری ها مفید است. البته استفاده از این ماست ها در بیماران مبتلا به برخی عفونت های پیشرفته و همچنین ایمنی ضعیف باید با احتیاط انجام شود. کفیر یک نوشیدنی تخمیر شده است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. اسید لاکتیک تولید شده توسط باکتری های اسید لاکتیک موجود در آن برای سلامتی شما مفید است. کفیر حاوی ویتامین های گروه B ، ویتامین K ، کلسیم و پتاسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

خمیر حاوی درصد کمی چربی است ، اما میزان نمک آن ممکن است برای رژیم های خاص مناسب نباشد. آب پنیر همچنین منبع خوبی از پروتئین و مواد معدنی است. توصیه می شود فقط از محصولات تخمیر پاستوریزه استفاده کنید و از محصولات سنتی و غیر پاستوریزه اکیدا خودداری کنید.

راهنمای خرید لبنیات متخصص تغذیه اصفهان کامل

پنیر

طبقه بندی پنیرها در جهان آسان نیست. پنیرها بر اساس میزان رطوبت به انواع سخت و نرم تقسیم می شوند. پارمسان ، چدار و آمانتال سخت هستند ، در حالی که کامبر و فتا نرم هستند. برخی از پنیرها مانند گودا دارای حفره هایی هستند که توسط باکتری ها در حین تولید ایجاد می شوند. پنیر فرآوری شده با مخلوط کردن پنیرهای خرد شده ، افزودن مواد امولسیون کننده و گرم کردن خمیر تهیه می شود. درصد چربی و نمک پنیر یکی از عوامل تغذیه ای مهم است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد.

میزان چربی و سدیم معمولاً در جدول ارزش غذایی به مصرف کننده گزارش می شود. جدول صفحه قبل برخی از عوامل پنیرهای تولید شده در ایران بر اساس استاندارد ملی را نشان می دهد.
اگر بعد از خرید پنیر متوجه شدید که شور است ، می توانید با قرار دادن آن در آب آشامیدنی ، شوری آن را تا حدی کاهش دهید. به آب موجود در بسته بندی برخی از پنیرها توجه کنید. نقش مهمی در حفظ کیفیت و حفظ پنیر دارد. بنابراین ، پنیر را تا انتها دور نریزید.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

آلرژی غذایی

غذاهای مفید و مضر برای حساسیت غذایی

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی



دیدگاهتان را بنویسید