رژیم کتوژنیک چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟ (معرفی کامل)


رژیم کتوژنیک یکی از محبوب ترین رژیم های غذایی در جهان است که برای کاهش سریع وزن و بهبود سلامت جسمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مطالعات نشان داده است که رژیم کتوژنیک ، کم کربوهیدرات و پرچرب می تواند به کاهش چربی شکم و حتی بهبود برخی بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و اختلال شناختی کمک کند. این مقاله رژیم کتوژنیک را شرح می دهد و نمونه ای از رژیم کتوژنیک را برای یک هفته ارائه می دهد.

اصول رژیم کتوژنیک

قاعده کلی این رژیم این است که کربوهیدرات کم ، چربی زیاد و پروتئین زیاد بخورید. اگر رژیم کتوژنیک را انتخاب کنید ، میزان کربوهیدرات شما به کمتر از 50 گرم در روز کاهش می یابد ، چربی با کربوهیدرات های حذف شده جایگزین می شود و حدود 75 درصد کالری شما از چربی تأمین می شود. پروتئین های موجود در رژیم کتوژنیک حدود 20 درصد و کربوهیدرات ها تنها 5 درصد از انرژی مورد نیاز را تأمین می کنند.

به دلیل محدودیت کربوهیدرات ها در این رژیم ، بدن چربی را به جای گلوکز به عنوان منبع اصلی انرژی خود در نظر می گیرد – این فرآیند کتوز نامیده می شود.

در کتوز ، بدن از کتونها به عنوان منبع سوخت استفاده می کند: کتونها مولکولهای مولکولی هستند که در هنگام کاهش قند با مصرف چربی در کبد تولید می شوند.

اگرچه اغلب گفته می شود که باید از چربی به دلیل کالری زیاد آن اجتناب کنید ، اما مطالعات نشان داده است که رژیم های کتوژنیک در کاهش وزن موثرتر از رژیم های کم چرب هستند. علاوه بر این ، این رژیم گرسنگی را کاهش می دهد و اشتها را کاهش می دهد ، که به کاهش وزن کمک زیادی می کند.

برنامه رژیم کتوژنیک

برنامه رژیم کتوژنیک

رژیم گرفتن ممکن است یک کار دلهره آور به نظر برسد ، اما انتخاب رژیم کتوژنیک کار شما را آسان می کند. برای رسیدن به حالت کتوز و ماندن در همان حالت ، باید مصرف کربوهیدرات ها را کاهش دهید. بدن افراد مختلف است و شما باید مقدار مناسب کربوهیدرات را برای بدن خود پیدا کنید. واقعیت این است که هرچه کربوهیدرات کمتری بخورید ، راحت تر می توانید به مرحله کتوز برسید و در آنجا بمانید.

انواع مختلف کتوژن ها

این رژیم دارای چندین نسخه است که در زیر به آنها اشاره می شود:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد SKD: در این نوع رژیم ، میزان کربوهیدراتها کم است ، چربی زیادی دارد و پروتئین متوسط ​​است ، به عبارت دیگر ، در این نوع 75٪ چربی ، 20٪ پروتئین و فقط 5٪ کربوهیدرات رژیم غذایی به
  • رژیم کتوژنیک چرخه ای CKD: در این روش ، دوره های کوتاه بین وعده های غذایی مجاز به مصرف کربوهیدرات است ، به عنوان مثال ، پس از 5 روز محدودیت ، 2 روز می تواند مصرف کربوهیدرات را افزایش دهد.
  • رژیم کتوژنیک TKD هدفمند: در این نوع رژیم غذایی ، می توانید در حین ورزش کربوهیدرات مصرف کنید.
  • رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مشابه نوع رژیم غذایی استاندارد است ، اما پروتئین بیشتری مصرف می کند. درصد مصرف پروتئین در این نوع رژیم غذایی 35 درصد ، 60 درصد چربی و 5 درصد کربوهیدرات است.

البته موارد دوم و سوم مورد علاقه ورزشکاران و بدنسازان است.

دیدگاهتان را بنویسید