سردرد پس از زایمان (10 علت اصلی و درمان موقت و دائمی)


اگر صبح با سردرد از خواب بیدار می شوید ، بدانید که تنها نیستید. از هر 13 نفر 1 نفر از سردردهای صبحگاهی رنج می برد. این سردردها معمولاً زنان را بیشتر از مردان درگیر می کند و در افراد بین 45 تا 64 سال بیشتر شایع است.

برخی از اختلالات خواب ، بیماری ها و عادات شخصی می توانند بعد از خواب باعث سردرد شوند. آپنه خواب ، میگرن و بی خوابی از عوامل اصلی این بیماری هستند. البته دندان قروچه ، الکل و برخی داروها نیز می توانند بعد از بیدار شدن از خواب سردرد ایجاد کنند. گاهی اوقات سردرد صبحگاهی شما به دلیل ترکیبی از بیماریها یا عادات است.

10 علت اصلی سردرد صبحگاهی

با حرکت از خواب به بیداری ، بخش هایی از مغز شما شروع به “بیدار شدن” می کند. در این حالت ، مغز به تغییرات در وضعیت بدن ، لمس و صدا واکنش نشان می دهد. در این مدت ، با افزایش حساسیت مغز ، شما بیشتر مستعد سردرد هستید.

علاوه بر این ، هیپوتالاموس مغز هم در خواب و هم در درد نقش دارد. هیپوتالاموس ریتم طبیعی شبانه روزی و چرخه خواب را تنظیم می کند ، همچنین احساسات و درد را در بدن تعدیل می کند. اختلالات هیپوتالاموس در هنگام خواب بر توانایی تحمل تأثیر می گذارد. در نتیجه ، حتی اگر در هنگام خواب احساس درد نکنید. اما وقتی صبح از خواب بیدار می شوید ، احساس درد می کنید.

اختلالات خواب معمولاً باعث سردرد صبحگاهی می شود ، اما علاوه بر این ، بسیاری از دلایل دیگر سردرد بعد از بیدار شدن نیز وجود دارد که در زیر به آنها اشاره می شود.

1-آپنه خواب

افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) در هنگام تنفس مشکل دارند یا هنگام خواب تنفس خود را متوقف می کنند. 2 تا 9 درصد از بزرگسالان دچار آپنه خواب می شوند. یکی از شایع ترین علائم این عارضه سردرد صبحگاهی است. مطالعه بر روی افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) نشان داد که 29 درصد از آنها از سردرد صبحگاهی رنج می بردند.

اگرچه علت دقیق سردرد آپنه خواب مشخص نیست ، اما اغلب به خروپف طولانی مدت و شدید نسبت داده می شود که یکی دیگر از علائم آپنه خواب است. شما می توانید آپنه خواب را با دستگاه CPAP درمان کنید. درمان آپنه خواب می تواند سردردهای صبحگاهی را کاهش داده یا از بین ببرد.

2. خروپف

همه کسانی که خروپف می کنند دچار آپنه خواب نمی شوند ، اما خروپف به تنهایی می تواند سردردهای صبحگاهی زیادی ایجاد کند. مطالعه ای روی 268 نفری که مرتباً بو می کشیدند نشان داد که 23.5 درصد از آنها به طور مرتب با سردرد صبح از خواب بیدار می شوند. داشتن سابقه میگرن ، بی خوابی یا ناراحتی روحی ، خطر ابتلا به سردردهای صبحگاهی را در این گروه از افراد افزایش می دهد.

3. بی خوابی

همانطور که کم خوابی علت شایع سردردهای صبحگاهی است ، افراد مبتلا به بی خوابی نیز در معرض خطر بیشتری برای سردردهای صبحگاهی هستند. افراد مبتلا به بی خوابی به سختی می توانند به خواب بروند یا در خواب بمانند. به همین دلیل است که این افراد اغلب خواب کافی ندارند و در طول روز احساس ناراحتی و بی حالی می کنند. مشکلات بی خوابی خود را با این چند ترفند ساده حل کنید

4. اختلالات ریتم شبانه روزی

افراد مبتلا به اختلالات ریتم شبانه روزی بیشتر از افراد سالم دچار سردرد صبحگاهی می شوند. اختلالات ریتم شبانه روزی زمانی رخ می دهد که بدن 24 ساعت شبانه روز با ریتم های استاندارد خواب و بیداری سازگاری ندارد. به دلیل این ناسازگاری ، شما به اندازه کافی نمی خوابید و این باعث سردرد هنگام بیدار شدن می شود.

5. خواب زیاد

خواب زیاد یا خواب بیش از حد نیز می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود. بی خوابی و خواب بیش از حد در ایجاد سردردهای شدید بعد از خواب مثر هستند. اگر بیش از حد بخوابید ، به احتمال زیاد دچار سردردهای صبحگاهی می شوید.

6. میگرن

میگرن یا سردردهای مکرر متوسط ​​تا شدید اغلب در صبح رخ می دهد. میگرن معمولاً با سردرد شروع می شود و سپس به سایر نقاط بدن گسترش می یابد. حدود 12 درصد از آمریکایی ها از میگرن رنج می برند و این بیماری بیشتر در زنان و افرادی که خواب نامنظم دارند شایع است. در حقیقت بیشتر مبتلایان به میگرن از اختلالات خواب رنج می برند و در صورت تکرار این روند ، وضعیت آنها بدتر می شود. شیوع این سردردهای شدید در افراد میانسال به دلیل احتمال وجود غدد سرطانی بدخیم باید با دقت و دقت بیشتری در این افراد بررسی شود. بهترین رژیم غذایی برای میگرن

7. دندان قروچه یا دندان قروچه (در خواب)

دندان قروچه یا دندان قروچه هنگام خواب می تواند با سردرد از خواب بیدار شوید. همچنین در صورت تشدید و تکرار آن می تواند باعث پوسیدگی دندان ، درد ماهیچه ها و آسیب لثه شود. علل بروکسمی خواب شامل ناهنجاری های فک ، استرس و اضطراب ، اختلالات خواب ، مصرف الکل و قهوه است.

برای تشخیص بروکسمی باید به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان رایج این اختلال معمولاً استفاده از محافظ دندان قبل از خواب است. دندانپزشک همچنین ممکن است داروهای مسکن تجویز کند و رفتار درمانی را برای کاهش اضطراب و استرس توصیه کند.

8. استرس (تنش عصبی)

موقعیتی که در آن می خوابید می تواند منجر به استرس ، بی خوابی احتمالی و سردرد شود. استفاده از بالش مناسب یا تغییر وضعیت و شکل خواب می تواند در بهبود این تنش بسیار مثر باشد. انواع و روش های درمان اضطراب در اینجا

9-هنگور (خماری صبح زود به دلیل مصرف زیاد الکل)

مصرف بیش از حد الکل حداقل 6 وعده در عصر ارتباط مستقیمی با سردردهای صبحگاهی دارد. البته مصرف کمتر از این میزان الکل نیز بر خواب تأثیر می گذارد و به طریقی دیگر می تواند منجر به سردردهای صبحگاهی شود. بعد از نوشیدن الکل ، خیلی سریعتر از حالت معمول احساس خواب آلودگی می کنید ، اما این خواب مختل می شود و زودتر از حالت عادی از خواب بیدار می شوید. مصرف الکل همچنین ادرار و از دست دادن بیش از حد مایعات را افزایش می دهد که می تواند منجر به کم آبی خفیف شود.

سردرد یکی از شایع ترین عوارض جانبی کم آبی بدن است. علاوه بر این ، مصرف الکل یک عامل خطر برای میگرن است.

10-داروها و مکملهای دارویی خاص

یکی از علل سردرد می تواند عوارض جانبی استفاده از داروهای بدون نسخه یا حتی عوارض داروهای تجویزی باشد. هنگام استفاده از داروی مسکن سردرد ، ممکن است ناخواسته یک چرخه سردرد مزمن ایجاد کنید. از سوی دیگر ، اعتیاد به برخی از داروها در شب نیز می تواند باعث سردرد صبحگاهی شود.

داروهایی که می توانند باعث سردرد شوند عبارتند از:

  • مواد مخدر یا مسکن های بسیار قوی
  • تریپتان ها (داروهای حاد میگرن)
  • داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)
  • آسپرین
  • انواع پاراستامول
  • قرص های ضد اضطراب

سردرد استرسي چگونه است؟ روشهای درمان و پیشگیری

درمان سردرد صبحگاهی

اگر سردردهای مکرر یا روزانه در صبح دارید ، با پزشک خود مشورت کنید و علت آن را دریابید. ساعت خواب و بیداری خود را پیگیری کنید و علائم یا عادت های بد خواب خود را بررسی کنید و در مورد این گزارش ها با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند علت دقیق مشکل یا مشکلات ایجاد کننده سردرد صبح را شناسایی کرده و درمان آن را برنامه ریزی کنند.

علاوه بر درمان های خاصی که برای حل این مشکل وجود دارد ، می توانید با بهبود عادات خواب خود نیز آن را درمان کنید.

  • برنامه منظم برای خوابیدن داشته باشید: هر روز در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
  • ورزش منظم روزانه: سعی کنید هر شب حداقل چند ساعت قبل از خواب ورزش کنید. هرچه فاصله بین این تمرینات و زمان خواب کوتاهتر باشد ، استراحت بیشتری خواهید داشت و دیرتر از خواب بیدار خواهید شد.
  • مصرف قهوه (کافئین) و الکل را کاهش دهید: نوشیدن یک فنجان قهوه بعد از ظهر یا یک لیوان الکل قبل از خواب باعث می شود که برای مدت طولانی از خواب بیدار شوید و خواب را مختل کنید.
  • شرایط مناسب را برای محیط خواب خود ایجاد کنید: شما به فضایی تاریک با دمای راحت و تا حد ممکن سر و صدا برای اتاق خواب خود احتیاج دارید. سعی کنید از اتاق خواب فقط برای رابطه جنسی و خواب استفاده کنید.
  • برای آرامش از یک برنامه معمول روزانه استفاده کنید: علائم را در پایان روز مشخص کنید که بدن شما به استراحت و خواب نیاز دارد. سعی کنید همین الان دوش ملایم ، مطالعه یا مدیتیشن بگیرید.
  • ایجاد شرایط مناسب برای سلامت خواب و با درمان مشکلاتی که منجر به سردرد می شوند ، می توانید شدت سردردهای صبحگاهی خود را تا حد زیادی کاهش دهید یا آنها را به طور کامل از بین ببرید. با پزشک خود مشورت کنید تا درمان مناسب را برای حل مشکل شما پیدا کند.

منبع 1 منبع 2

دیدگاهتان را بنویسید