شاخص قند خون چیست؟ غذاهای طبقه بندی شده در آن چیست؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون o شاخص قند خون این یک نکته مهم برای افراد دیابتی و همچنین افرادی است که رژیم خاصی دارند. نوع غذای مصرفی می تواند در بالا بردن قند خون بسیار مثر باشد ، اما از آنجایی که رژیم غذایی روزانه ما به گونه ای است که سریع هضم می شود و قند را وارد خون می کند ، باید در انتخاب آنها دقت بیشتری داشته باشیم. به متن را دنبال کنید تا نکات مهم در مورد آن را به شما بگویم.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده اعداد است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن و میزان افزایش قند خون را به دلیل مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از مصرف کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، بر اساس رتبه 0 تا 100 ، اگر قند غذای مصرفی بلافاصله در بدن آزاد شود ، این عدد 100 خواهد بود. با این حال ، مصرف بیش از حد غذاها با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، مصرف غذاهای دارای شاخص گلیسمی زیر 50 برای اطمینان از سلامت ارگانیسم ضروری است. این به شما زمان بیشتری می دهد تا هضم و جذب آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده آنها تقسیم شده اند. کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات هضم و جذب آنها در بدن بیشتر طول می کشد.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار عالی برای پیشگیری از دیابت، آثار چاقی را از بین می برد و از اضافه وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص توجه می کنند تا رژیم های غذایی را برای کاهش وزن یا کنترل بیماری تنظیم کنند و رژیم غذایی را با توجه به نیازهای فرد تنظیم کنند.

به همین دلیل لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین را بشناسید. ما آنها را به طور کامل در زیر ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 نمره خوبی برای میزان جذب قندها در بدن است. به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، مصرف غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی زیر 50 هستند ، ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی زیر 55 هستند ، غذاهای با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بین 56 تا 69 هستند ، شاخص گلیسمی متوسط ​​نامیده می شود.
  • غذاهایی که دارای شاخص قند خون بالای 70 هستند ، غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا نامیده می شوند.

اما کدام غذاها حاوی هریک از این گروه های غذایی هستند؟

غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین زیر 55 نرخ جذب بالایی دارند و در نتیجه مصرف آنها می تواند زمان مصرف انرژی را نیز افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، می توان روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

معمولاً استفاده از این گروه غذایی در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از سایر گروه ها باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه های این گروه شامل موارد زیر است:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم پیچ و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته و فندق و …
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، ماش و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی سبوس دار ، نان سبوس دار
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​بین 56 تا 69 میزان جذب متوسطی در دستگاه گوارش خواهند داشت. این گروه از غذاها اغلب باید در حد اعتدال مصرف شوند و مصرف زیاد آنها هر روز توصیه نمی شود. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • بیسکویت جو
  • ذرت و آرد ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهای مبتنی بر آرد سفید مانند ماکارونی بر اساس آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انجیر ، انگور ، کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه غذایی به سرعت جذب جریان خون می شود و اغلب سطح قند خون را بالا می برد. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی دریافتی با این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا را برای جلوگیری از چاقی و افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت توصیه می کنند. این گروه غذایی شامل موارد زیر است:

  • گلوکز ، شکر
  • میوه های خشک شامل کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و بیسکویت مخصوصا کیک آرد برنج
  • غلات به صورت عمده یا تهیه شده با جو

چرا از غذاهای با شاخص گلیسمی پایین استفاده کنید؟

مصرف غذاهای کم قند چندین اثر مفید دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد کف پا و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه بر این نکته تأکید می شود که غذاهای دارای قند پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای دارای قند بالا کمتر مصرف شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

دیدگاهتان را بنویسید