علل و روشهای متداول پیشگیری و درمان


کمردرد یکی از شایع ترین دلایلی است که افراد از محل کار یا مدرسه به پزشک مراجعه می کنند و علت اصلی ناتوانی در سراسر جهان است.

علائم کمردرد

خوشبختانه می توانید برای پیشگیری یا تسکین بیشتر کمردرد اقداماتی انجام دهید. در صورت بروز کمردرد ، داروهای ساده خانگی و حرکات صحیح بدن اغلب در عرض چند هفته کمردرد را بهبود می بخشد و عملکرد آن حفظ می شود. برای درمان کمردرد به ندرت به جراحی نیاز است.

علائم کمردرد

کمردرد می تواند از درد عضلانی گرفته تا احساس سوزش یا سوزش متغیر باشد. علاوه بر این ، درد می تواند به پا گسترش یابد یا با خم شدن ، چرخاندن ، بلند کردن ، ایستادن یا راه رفتن بدتر شود.

وقت مراجعه به پزشک است

اغلب کمردردها معمولاً طی چند هفته با درمان های خانگی و مراقبت از خود به تدریج بهبود می یابد. در صورت داشتن کمردرد و علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

کمردرد در چند هفته گذشته ادامه داشته است

درد شدید است و با استراحت بهبود نمی یابد

درد یک یا هر دو پا را درگیر می کند ، به ویژه اگر درد در زیر زانو گسترش یابد

کمردرد باعث ضعف ، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در یک یا هر دو پا می شود

کمردرد با کاهش وزن بدون دلیل همراه است

در موارد نادر ، کمردرد می تواند نشانه یک مشکل جدی پزشکی باشد.

در صورت بروز کمردرد با علائم زیر ، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

کمردرد باعث مشکلات روده یا مثانه می شود

کمردرد با تب همراه است

کمردرد در نتیجه زمین خوردن ، آسیب کمر یا سایر آسیب ها ایجاد می شود

علل کمردرد

باعث کمردرد و آسیب نخاعی شد.

کمردرد اغلب بدون هیچ دلیلی ظاهر می شود که پزشک می تواند با آزمایش یا تصویربرداری تشخیص دهد.

تشخیص کمردرد

دلایل اصلی کمردرد عبارتند از:

کشیدگی ماهیچه یا رباط.

بالا بردن مکرر وزنه های سنگین یا حرکت ناخوشایند ناگهانی می تواند به عضلات پشت و رباط های ستون فقرات فشار وارد کند. اگر از نظر جسمی ضعیف هستید ، فشار مداوم بر پشت می تواند باعث اسپاسم دردناک عضلات شود.

دیسک های بیرون زده یا شکسته.

دیسک ها به عنوان بالشتک بین استخوان ها (مهره ها) در ستون فقرات عمل می کنند. مواد نرم داخل دیسک می توانند متورم یا پاره شده و به عصبی فشار وارد کنند.

با این حال ، شما می توانید بدون درد کمر دچار برآمدگی یا پارگی دیسک شوید. بیماری دیسک اغلب به طور تصادفی هنگام تصویربرداری از ستون فقرات به دلایل دیگر مشاهده می شود.

آرتروز.

آرتروز می تواند کمر را درگیر کند. در برخی موارد ، آرتریت در ستون فقرات می تواند منجر به تنگ شدن فضای اطراف نخاع شود ، وضعیتی که تنگی نخاع نامیده می شود.

پوکی استخوان.

اگر استخوان ها متخلخل و شکننده شوند ، مهره های ستون فقرات می توانند شکستگی های دردناک ایجاد کنند.

معاینه کمردرد

عوامل خطر

همه می توانند کمردرد داشته باشند ، حتی کودکان و نوجوانان. این عوامل می توانند فرد را در معرض خطر بیشتر کمردرد قرار دهند:

سن. کمردرد با افزایش سن ، از 30 تا 40 سالگی شایع تر است.

عدم ورزشبه ماهیچه های ضعیف و بلااستفاده در ناحیه کمر و شکم می توانند باعث کمردرد شوند.

اضافه وزنبه وزن اضافی بدن فشار بیشتری به زندگی وارد می کند.

بیماریها انواع خاصی از آرتروز و سرطان می توانند به کمردرد کمک کنند.

بلند کردن نامناسب استفاده از عضلات پشت به جای عضلات ساق پا می تواند باعث کمردرد شود.

شرایط روانی. به نظر می رسد افرادی که مستعد افسردگی و اضطراب هستند بیشتر مستعد کمردرد هستند.

سیگار کشیدن. افراد سیگاری بیشتر به کمردرد مبتلا می شوند. این ممکن است به این دلیل باشد که سیگار کشیدن باعث سرفه بیشتر می شود که می تواند منجر به فتق دیسک شود.

سیگار کشیدن همچنین می تواند جریان خون در ستون فقرات را کاهش داده و خطر پوکی استخوان را افزایش دهد.

جلوگیری از کمردرد

با بهبود وضعیت جسمانی و یادگیری حرکات و تمرینات صحیح بدن ، می توانید از کمردرد جلوگیری کرده یا از عود آن جلوگیری کنید.

اقدامات م toثر برای سالم و قوی نگه داشتن کمر:

ورزش.

تمرینات هوازی با فشار کم و تمریناتی که به کمرتان فشار وارد نمی کند یا کمرتان را زیاد تکان نمی دهد ، می تواند قدرت و استقامت کمر را افزایش داده و عملکرد ماهیچه ها را بهبود بخشد.

پیاده روی و شنا انتخاب های خوبی هستند. در مورد فعالیت هایی که باید انجام دهید با پزشک خود مشورت کنید.

ایجاد قدرت و انعطاف پذیری عضلات.

تمرینات عضلات شکم و کمر که ماهیچه های پشت را تقویت می کند به عضلات این عضلات کمک می کند تا به عنوان یک کمربند طبیعی برای عضلات پشت عمل کنند.

وزن متعادل خود را حفظ کنید.

اضافه وزن به ماهیچه های پشت فشار وارد می کند. اگر اضافه وزن دارید ، کاهش وزن می تواند از کمردرد جلوگیری کند.

برای کمردرد ورزش کنید

سیگار نکش.

سیگار کشیدن خطر کمردرد را افزایش می دهد. این خطر با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز افزایش می یابد ، بنابراین ترک آن باید به کاهش این خطر کمک کند.

از حرکاتی که باعث پیچ خوردن یا سفت شدن کمرتان می شود خودداری کنید. از بدن خود به درستی استفاده کنید:

باهوش باش و موقعیت لگن را خنثی نگه دارید. اگر مجبورید به مدت طولانی بایستید ، یک پا را روی ساق پای خود بگذارید تا مقداری از بار کمرتان برداشته شود. وضعیت صحیح می تواند فشار بر عضلات پشت را کاهش دهد.

هوشمندانه بنشینید. صندلی ای انتخاب کنید که دارای پشتی متناسب با پشتی ، زیر بغل و پاهای گردان باشد.

قرار دادن یک بالش یا حوله نورد در پشت می تواند منحنی طبیعی آن را حفظ کند. زانوها و باسن خود را در سطح یکنواخت نگه دارید.

موقعیت خود را اغلب تغییر دهید ، حداقل هر نیم ساعت. در صورت امکان از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.

اولین مرکز پرستاری سلامت با دارا بودن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سالها تجربه در ارائه خدمات مراقبت در منزل و پرستاری ، با کادر مجرب و متخصص خود آماده خدمات رسانی شبانه روزی به شهروندان عزیز می باشد.

پرسنل مجرب این مرکز در قالب پرستاران ارشد ، پرستاران بیمار و پرستاران اطفال همواره خدمات را با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبت و پرستاری ارائه کرده و آسایش و امنیت شما عزیزان را در اولویت اول خود قرار داده اند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر کافی است با کارشناسان این مرکز تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید.
هشدار! این مقاله فقط برای اهداف آموزشی است و برای استفاده از آن باید با پزشک یا متخصص خود مشورت کنید.
لطفاً به این مقاله امتیاز دهید.

دیدگاهتان را بنویسید