عوامل موثر بر افزایش قد


عوامل مختلفی بر قد افراد تأثیر می گذارد که مهمترین آنها عوامل ژنتیکی هستند. طبق تحقیقات انجام شده در این زمینه ، عوامل ژنتیکی 60 تا 80 درصد بر قد فرد فرض می کنند ، اگرچه عوامل محیطی مانند تغذیه و ورزش معمولاً درصد باقی مانده را تشکیل می دهند. رشد قد از یک سالگی شروع می شود و تا پایان بلوغ ادامه می یابد ، بنابراین احتمال افزایش قد بعد از بلوغ بعید به نظر می رسد.

افزایش قد

عوامل موثر بر افزایش قد

با این حال ، مواردی وجود دارد که می توان برای اطمینان از امکان رشد بیشتر در دوران نوجوانی و افزایش قد در این دوران انجام داد ، بنابراین با استفاده از توصیه های زیر می توانید تغییراتی در رشد قد ایجاد کنید:

تاثیر رژیم متعادل بر افزایش قد

این یکی از مهمترین و م effectiveثرترین عوامل در افزایش قد است ، زیرا داشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول سالهای رشد از اهمیت ویژه ای برخوردار است. رژیم غذایی مناسب برای این هدف باید شامل موارد زیر باشد:

  • میوه تازه
  • انواع سبزیجات تازه
  • غلات کامل
  • پروتئین ها
  • محصولات لبنی
  • ویتامین دی

استفاده صحیح از مکمل ها

فقط چند مکمل خاص وجود دارد که باعث افزایش قد در کودکان و جلوگیری از کوچک شدن استخوان در بزرگسالان می شود. به عنوان مثال ، در افرادی که شرایط خاصی دارند که بر تولید هورمون رشد انسانی (HGH) تأثیر می گذارد ، پزشک ممکن است مکمل حاوی HGH مصنوعی را تجویز کند. بنابراین ، از مکمل هایی که نوید افزایش قد را می دهند باید اجتناب شود زیرا هیچ مکملی که بتواند به طور مستقیم قد را در سنین بعد از رشد افزایش دهد وجود ندارد و مکمل ها به طور کلی در هنگام رشد توصیه می شوند.

خواب کافی و کافی برای افزایش قد مثر است

کمبود خواب و خواب ناکافی طولانی مدت معمولاً بر رشد قد تأثیر نمی گذارد ، اما اگر نوجوانان کمتر از نیاز بدن خود بخوابند ، می تواند در سرعت رشد آنها مشکل ایجاد کند. این به این دلیل است که بدن در طول خواب HGH یا هورمون رشد آزاد می کند و اگر خواب کافی نباشد ، تولید این هورمون و سایر هورمون ها کاهش می یابد. میزان مناسب خواب برای سنین مختلف به شرح زیر است:

  • خواب کافی برای نوزادان زیر 3 ماه 14 تا 17 ساعت در روز است.
  • نوزادان 3 تا 11 ماهه باید 12 تا 17 ساعت در روز بخوابند.
  • خواب مورد نیاز برای کودکان 1 تا 2 ساله 11-14 ساعت است.
  • کودکان 3 تا 5 سال نیز به 10-13 ساعت خواب در روز نیاز دارند.
  • کودکان 6 تا 13 سال به 9 تا 11 ساعت خواب کافی نیاز دارند.
  • خواب مناسب برای نوجوانان 14-17 ساله نیز 8-10 ساعت است.
  • بزرگسالان بین 18 تا 64 سال نیاز به 7-9 ساعت خواب در روز دارند.
  • 7-8 ساعت خواب نیز برای افراد مسن توصیه می شود.

فعالیت و تحرک داشته باشید

ورزش منظم روزانه فواید زیادی دارد ، ماهیچه ها و استخوان ها را تقویت می کند ، به حفظ تناسب اندام و وزن ایده آل کمک می کند و هورمون رشد یا تولید HGH را افزایش می دهد. کودکان باید حداقل یک ساعت در روز ورزش کنند ، اما ورزش در بزرگسالی فواید زیادی دارد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت بدن ، می تواند خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

وضعیت بدنی مناسب را حفظ کنید

وضعیت بد بدن می تواند شما را کوتاهتر از آنچه هستید نشان دهید و با گذشت زمان ، افتادگی یا چمباتمه زدن می تواند بر قد واقعی شما تأثیر بگذارد. بنابراین توجه به نحوه ایستادن ، نشستن و خوابیدن بسیار مهم است و در این موارد باید وضعیت صحیح بدن حفظ شود. برای حفظ حالت خوب ، انجام برخی از تمرینات که برای بهبود وضعیت بدن طراحی شده اند می تواند م beثر باشد و می توانید این تمرینات را با کمک پزشک انجام دهید.

از تمرینات یوگا استفاده کنید

تمرینات یوگای تمام بدن می تواند ماهیچه ها را تقویت کرده و به تعادل موقعیت بدن کمک کند ، که باعث می شود افراد قد بلندتر به نظر برسند. برای استفاده از تمرینات یوگا برای مبتدیان ، می توانید این تمرینات را در خانه یا گروهی در باشگاه شروع کنید. تمرین منظم یوگا همچنین می تواند به شما در خلاص شدن از شر بسیاری از بیماری ها مانند فشار خون بالا ، بیماری های قلبی ، مشکلات وزن ، آرتروز و درد مفاصل کمک کند و به شما در آرامش و کاهش سطح استرس کمک کند.

افزایش قد

آیا افزایش قد در بزرگسالی امکان پذیر است؟

پس از بلوغ و مراحل رشد در نوجوانان ، صفحات رشد استخوان بسته می شوند و پس از این مرحله ، حتی تغذیه مناسب و ورزش ممکن است بر افزایش قد در بزرگسالی تاثیری نداشته باشد ، اما ممکن است با بهبود وضعیت بدن ، که به صاف شدن ستون فقرات شما کمک می کند ، شما را کمی بلندتر نشان می دهد ، اما به رشد استخوان های شما نیز کمک نمی کند. در اینجا چند راه برای بهبود وضعیت بدن وجود دارد:

  • به طور منظم تمرینات کششی انجام دهید
  • شکل صندلی را تغییر دهید
  • فعالیت و ورزش منظم داشته باشید
  • از چمباتمه زدن خودداری کنید

چه زمانی رشد متوقف می شود؟

کوتاهی قد در هر ارگانیسم فردی مهندسی ژنتیکی می شود و نحوه و میزان آن تا حد زیادی توسط ژن ها تعیین می شود. کدهای ژنتیکی فرایندهای رشد فردی ما را کنترل می کنند و هنگامی که رشد فیزیکی استخوان ها و سایر اندام ها در دوران بلوغ کامل می شود ، افزایش تولید استروژن در این دوره باعث بسته شدن و بسته شدن صفحات رشد استخوان می شود. این صفحات نمی توانند به محرک های رشد پاسخ دهند. در نتیجه ، با بسته شدن صفحات رشد استخوان و توقف رشد ، امکان افزایش قد بعید به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید