فشار خون بالا و راههای درمان آن


ارسال شده: 18 سپتامبر 2021

فشار خون بالا

در این مقاله ، ما به بررسی اثرات فشار خون بالا بر بیماری های قلبی ، علائم بیماری های قلبی و راه های کاهش فشار خون می پردازیم.

به گفته سازمان بهداشت جهانی ، از 4.56 میلیون مرگ در سراسر جهان در سال 2015 ، حدود 15 میلیون نفر به دلیل بیماری های قلبی عروقی و سکته مغزی بوده است. این آمار نشان می دهد که بیماری های قلبی عروقی هنوز علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. یکی از مهمترین و شاید م mostثرترین علل ایجاد و پیشرفت بیماریهای قلبی عروقی ، سکته های قلبی و مغزی ، فشار خون بالا یا به اصطلاح “فشار خون” است. با ما در این مقاله مجله اپل همراه باشید تا بدانید فشار خون چیست و راه های درمان آن چیست.

فشار خون بالا چگونه باعث بیماری های قلبی عروقی می شود؟

قلب انسان بطور متوسط ​​70 تا 75 بار در دقیقه یا 4500 بار در ساعت و بیش از صد هزار بار در روز می تپد. با یک محاسبه ساده می بینیم که در سن 50 سالگی قلب ما 1.8 تا 2 میلیارد بار می تپد! یک عدد شگفت انگیز که نشان دهنده حجم بالای کاری است که ماهیچه های قلب باید تحمل کنند. از آنجا که قلب معمولاً این حجم زیاد از کار را بدون شکایت تا سن 50 سالگی انجام می دهد ، پزشکان قلب انسان را یکی از نجیب ترین اعضای بدن می دانند ، اما شاید این عامل باعث می شود از شروع مشکلات قلبی غافل شویم. در واقع ، قلب با مشکلات سازگار می شود و ما وقتی مشکل را متوجه می شویم که ممکن است دیر شده باشد.

همچنین بخوانید: روش صحیح اندازه گیری فشار خون با دستگاه دیجیتال

بیماری قلب و عروقی

همچنین بخوانید: ضربان قلب چیست و چگونه کار می کند؟

فشار خون بالا یکی از عواملی است که معمولاً به تدریج رخ می دهد ، اما به تدریج آثار مخرب خود را بر قلب ، عروق خونی بزرگ و کوچک ، کلیه ها ، شبکیه چشم و سایر اندام ها باقی می گذارد. از آنجا که عملکرد اصلی قلب ارسال خون به ماهیچه ها ، مغز و سایر اندام ها است ، هر عاملی که مانعی در برابر این عملکرد ایجاد کند ، کار قلب را افزایش می دهد.
به بیان ساده ، فشار خون بالا اغلب به دلیل افزایش مقاومت شریان های بدن در برابر جریان خون ایجاد می شود. اما مقاومت عروقی چیست؟ به بیان ساده ، این شرایطی است که باعث تنگ شدن عروق می شود و قلب مجبور می شود خون را قوی تر پمپ کند ، به طوری که خون کافی به تمام اندام ها مانند قبل می رسد.
بنابراین ، در فشار خون بالا ، مقاومت عروق افزایش می یابد ، قلب ناگزیر با فشار بیشتر می تپد و فشار خون اندازه گیری شده افزایش می یابد. فشار خون معمولی (حداکثر) معمولاً در حدود 12 (سانتی متر جیوه) یا 120 (میلی متر جیوه) است. حالا این فشار را به 16 برسید. این چهار واحد (سانتی متر جیوه) فشار خون را افزایش می دهند ، معادل افزایش حداقل 30 درصد مقاومت عروقی ، که باید با 30 درصد افزایش کار و قدرت رگ خونی جبران شود. پمپ قلب.
اگر تعداد زیاد ضربان قلب در یک سال و تعداد سالهایی که فرد دارای فشار خون بالا است را در نظر بگیریم و آن را تا 30 درصد افزایش دهیم ، می فهمیم که قلب چقدر کار اضافی باید انجام دهد و چرا فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی بیماری قلب و عروقی. فشار خون نه تنها کار قلب را افزایش می دهد ، بلکه بافت قلب را نیز در طولانی مدت تغییر می دهد. ماهیچه قلب نرمی و انعطاف پذیری طبیعی خود را از دست می دهد و به تدریج سفت می شود.
از این نقطه به بعد ، قلب وارد مرحله برگشت ناپذیری از آسیب بافتی می شود و به نارسایی قلبی پیشرفت می کند. این بدان معناست که فردی که مثلاً دو سال در معرض آسیب بافتی قلب قرار گرفته است ، حتی اگر تحت درمان دارویی فشار خون قرار گرفته باشد ، دیگر نمی تواند آسیب بافتی به عضله قلب را جبران کند.

علائم بیماری قلبی

بیماریهای مختلف قلبی عروقی می توانند علائم متفاوتی داشته باشند. علائم بیماری قلبی بر اساس نوع بیماری عبارتند از:

  • حمله قلبی: احساس درد یا ناراحتی در قفسه سینه ، درد در گردن یا بالای کمر ، سوء هاضمه ، سوزش سر دل ، تهوع یا استفراغ ، خستگی مفرط ، ناراحتی بالای بدن ، سرگیجه و تنگی نفس
  • آریتمی قلبی: احساس لرزش قفسه سینه
  • نارسایی قلبی: تنگی نفس ، خستگی یا تورم پاها ، مچ پا ، شکم و وریدهای گردنی

در صورت مشاهده هر یک از علائم بیماری قلبی ، بهتر است بلافاصله به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

با کاهش فشار خون خطر بیماری های قلبی را کاهش دهید

خوشبختانه راه حل هایی وجود دارد که می تواند برای درمان یا جلوگیری از فشار خون بالا استفاده شود. در این بخش به بررسی این راه حل ها می پردازیم.

وزن کم کنید

اضافه وزن یکی از علل فشار خون بالا و در نهایت بیماری های قلبی عروقی است. کاهش وزن با خستگی و خستگی مداوم همراه خواهد بود. به طور کلی ، هر کیلوگرم کاهش وزن می تواند فشار خون را تا یک میلی متر جیوه کاهش دهد.
بزرگ بودن بیش از حد کمر علاوه بر وزن کلی بدن ، احتمال ابتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی را نیز افزایش می دهد. زنان با دور کمر بیشتر از 89 سانتی متر و مردان با دور کمر بیشتر از 102 سانتی متر در معرض حمله قلبی هستند.

به طور منظم ورزش کنید و غذاهای سالم بخورید

اگر فشار خون بالا دارید ، ورزش منظم حداقل 150 دقیقه در هفته می تواند فشار خون شما را 5-8 میلی لیتر کاهش دهد. البته بسیار مهم است که ورزش را به طور منظم حفظ کنید زیرا اگر ورزش را متوقف کنید ، فشار خون شما به احتمال زیاد به نقطه اول برمی گردد.
از سوی دیگر ، رژیم غذایی سالم نیز نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی دارد. سعی کنید غلات کامل ، میوه ها ، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین تا حد امکان چربی اشباع و کلسترول بد را محدود کنید. این می تواند فشار خون را تا 11 میلی لیتر جیوه کاهش دهد.
مصرف زیاد سدیم نیز عاملی برای افزایش فشار خون است. اگرچه مصرف سدیم در چشم بسیاری از افراد پنهان است ، اما حذف مقدار کمی از رژیم غذایی فشار خون را 5-6 میلی لیتر جیوه کاهش می دهد. به طور کلی ، توصیه می شود کمتر از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنید و کمتر از 1500 میلی گرم ایده آل است.

الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

الکل هم می تواند برای فشار خون مفید باشد و هم مضر. نوشیدن یک واحد استاندارد الکل در روز حتی می تواند فشار خون را کاهش دهد ، اما مصرف بیشتر ، همراه با سایر اثرات مخرب روانی ، منجر به فشار خون بالا می شود.
هر زمان که سیگار می کشید ، فشار خون شما برای چند دقیقه بالا می رود. ترک سیگار می تواند فشار خون را به حالت عادی برگرداند ، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و سلامت کلی را بهبود بخشد.

همچنین بخوانید: سندرم قلب شکسته چیست؟ اقدامات تشخیصی و درمانی

بیماری قلبی

مراقب کافئین باشید

نقش کافئین در فشار خون بحث برانگیز است. این می تواند باعث فشار خون بالا در برخی از افرادی شود که به آن عادت ندارند. بهتر است فشار خون را تا 30 دقیقه پس از مصرف کافئین اندازه گیری کنید تا ببینید آیا کافئین آن را افزایش می دهد یا خیر.

استرس خود را کاهش دهید

استرس مزمن یکی از دلایل فشار خون بالا است. سعی کنید عامل استرس زا را شناسایی کرده و تا حد امکان با بهبود وضعیت آن را از بین ببرید.

آخرین کلمه

فشار خون یکی از مهمترین عوامل در افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. فشار خون باعث می شود قلب کار بیشتری برای تأمین خون اندام ها انجام دهد ، که می تواند منجر به آسیب قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود. با ایجاد برخی تغییرات در زندگی خود ، مانند ترک سیگار ، تغذیه سالم ، ورزش یا کاهش استرس ، می توانید خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش داده یا فشار خون را کنترل کنید.

دکتر فرزاد فهیم تاش

منابع:

mayoclinic.org

cdc.gov

دیدگاهتان را بنویسید