متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع هالیتوز با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل متعددی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

پلاک دندان

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن مقدار زیاد و متنوعی از میکروب ها وجود دارد. پلاک دندان یک لایه پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها یافت می شوند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن صحیح و استفاده از نخ دندان می توانید از تجمع پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان بر هم بخورد ، پلاک دندانی می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین ها یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را مصرف کنید

چندین ماده غذایی وجود دارد که باعث بوی بد دهان می شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم بعد از جذب و دفع آنها از ریه ها ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترسید تولید کنند. در نتیجه ، بوی بد ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه ادامه می دهد و “آمین های بیوژنیک” تولید می کند که با تولید بوی بدن مرتبط است.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های طبیعی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات اجابت مزاج و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت هالیتوز را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث آزاد شدن محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را تشدید می کند.

چکار باید بکنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهایی که در زیر مورد بحث قرار گرفته است خودداری کنید. البته باید توجه داشته باشید که حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی ضروری نیست. اما کاهش مصرف آنها در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
مقابله با بوی بد دهان با تغذیه مناسب

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که رعایت بهداشت دهان و دندان و مشورت با پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مفید است و همچنین برای بدن مفید است.

ابتدا علت را پیدا کنید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل می تواند به دلیل مصرف غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل شما می توانید این مشکل را برطرف کنید. این مشکل همچنین می تواند ناشی از مصرف ناکافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر خشکی دهان و بوی بد دهان را از بین ببرید. گاهی اوقات این مشکل به دلیل مشکلات دندان یا لثه ایجاد می شود. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را نه تنها برای رهایی از بوی بد دهان ، بلکه برای برداشتن یک گام مهم در جهت سلامتی ترک کنید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH دهان بیشتر مختل می شود. در نتیجه ، زمان بیشتری صرف تغذیه باکتری ها می شود و احتمال تجمع بقایای غذا در کنار دندان و گوشه دهان را افزایش می دهد. همچنین بیشتر میان وعده ها شیرین و البته دهان آور هستند و برای باکتری های موجود در دهان مطلوب هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت داشتن همیشه میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن دندان ها برای داشتن تنفس معطر بسیار مهم است. همچنین توصیه می شود که هر روز بعد از مسواک زدن دهان خود را با روغن نارگیل بشویید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر انواع عوامل بیماری زای دهان است. برای انجام این کار ، پس از مسواک زدن ، با یک قاشق روغن نارگیل به مدت 5-10 دقیقه غرغره کرده و دهان خود را بشویید. حتی اگر حوصله داشته باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
به دنبال سبزیجات باشید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مبارزه با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که از هالیتوز رنج می برند ، سطح این باکتری پایین است و برخی از آنها نیز این باکتری را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش هالیتوز مثر هستند.


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای سرد و گرم

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



دیدگاهتان را بنویسید