متخصص تغذیه دکتر انوشه غذاهای آنتی اکسیدان و ضد سرطان


انتخاب و تهیه غذا بر اساس دو حس بویایی و چشایی است. اما یکی از ویژگی هایی که در انتخاب غذا موثر است ، رنگ غذا است. فرایند علمی حرارت و زمان پخت تأثیر زیادی در تغییر رنگ غذا و ایجاد رنگ دلخواه دارد. رنگهای مورد استفاده در غذا می توانند منبعی طبیعی یا غیر طبیعی داشته باشند.

رنگها بر مواد مغذی ، مژه و طعم غذا تأثیر نمی گذارد ، اما به جذابیت و اشتها آورتر شدن غذاها کمک می کند. در افراد چاق و مستعد چاقی ، استفاده از رنگ ها در تزئین غذا می تواند میل به غذا را افزایش داده و باعث چاقی بیشتر شود. در کودکان لاغر و سوء تغذیه ، استفاده از رنگ ها و سفره های مناسب می تواند انگیزه خوبی برای ترغیب آنها به غذا باشد.

استفاده از رنگ طبیعی زعفران در غذا ، رنگین کمان میوه در بشقاب ، استفاده از سبزیجات مختلف در وسط میز همه در جذابیت غذا و سفره م effectiveثر است. در واقع ، یک بشقاب یا سفره را می توان با غذا رنگ آمیزی کرد. و معمولاً یک معلم خانه دار یا یک سرآشپز ، مانند یک نقاش ، همه این رنگهای زیبا را در بهترین حالت به نمایش می گذارد. رنگهای زیبایی که در میوه ها و سبزیجات یافت می شود می تواند ویژگی های خاصی را در غذاها برانگیزد و خواص مشترکی در آنها ایجاد کند. و هر زمان که به طیف رنگی در غذا نگاه می کنیم ، می توانیم آن ویژگی را به خاطر بسپاریم. البته علاوه بر مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی ذکر شده در هر یک از این غذاها ، عناصر زیر نیز ذکر شده است.

سبز: در میوه هایی مانند سیب سبز ، انگور ، کیوی و سبزیجاتی مانند کنگر فرنگی ، کلم بروکلی ، نخود فرنگی ، لوبیا سبز و فلفل سبز. لوتئین و ایندول موجود در این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی بوده و بینایی را افزایش می دهند.

نارنجی و زرد: در میوه هایی مانند گلابی ، گریپ فروت ، انبه ، هلو ، آناناس ، سیب زرد ، انجیر و سبزیجات مانند سیب زمینی ، فلفل زرد ، ذرت و کدو ، کاروتنوئیدها ، بیوفلاونوئیدها و ویتامین ها ج. این مواد باعث افزایش کارایی قلب ، افزایش بینایی ، بهبود سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به برخی از سرطان ها می شود.

آبی و بنفش ، سرخابی: در میوه هایی مانند آلو ، انجیر ، کشمش ، زغال اخته و سبزیجات مانند بادمجان و کلم قرمز ، آنتوسیانین ، که رنگ آبی و بنفش این مواد را به همراه مواد شیمیایی فتوشیمیایی ایجاد می کند ، دارای آنتی اکسیدان و ضد پیری و تقویت حافظه و سلامت دستگاه ادراری کمک می کند و خواص مزه را کاهش می دهد.

قرمز: در میوه هایی مانند آلبالو ، گیلاس ، انار ، انگور قرمز ، توت فرنگی ، هندوانه و سبزیجاتی مانند چغندر ، پیاز قرمز ، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی و ریواس. این گروه غذایی حاوی مایعاتی است که خواصی مشابه آنتوسیانین ها دارند. لیکین سلامت قلب را تقویت می کند ، بینایی را تقویت می کند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. وقتی غذاها پخته یا کنسرو می شوند ، مشروب موجود در آنها برای بدن مفیدتر است.

سفید ، خرما ، قهوه ای: در میوه هایی مانند موز و خرما و سبزیجاتی مانند کلم ، شلغم ، قارچ ، پیاز و سیر. آلیسین موجود در سیر و پیاز موجود در قارچ باعث افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود.

البته اینها نیز مواد مغذی ، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در هر یک از این غذاها هستند.

رنگهای مورد استفاده در ناهار خوری بر اشتها تأثیر می گذارد. رنگ قرمز و نارنجی باعث می شود فرد سریعتر غذا بخورد و بیشتر بخورد. بنابراین ، اکثر رستوران های فست فود از این رنگ ها استفاده می کنند. زیرا این رنگ ها باعث می شود نشستن طولانی مدت در اتاق غیرقابل تحمل شود و چشم ها را خسته می کند ، بنابراین میزها زودتر خالی می شوند. برعکس ، رنگ هایی مانند آبی و سبز باعث آرامش و آرامش می شوند. بنابراین معماران داخلی معمولاً از این رنگ ها برای تزئین آشپزخانه و اتاق غذاخوری ساختمان ها استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید