مضرات رژیم بدون کربوهیدرات


آشنایی با خطرات رژیم بدون کربوهیدرات

بدن انسان به گونه ای ساخته شده است که در ترکیبی متعادل و متناسب از غذاها عمل کند. متأسفانه برخی رژیم ها وجود دارند که سعی می کنند با حذف یک نوع غذا ، مانند کربوهیدرات ها ، وزن خود را کاهش دهند. رژیم غذایی با مصرف محدود کربوهیدرات برای بدن مفید نیست و می تواند باعث ایجاد تعدادی از بیماری ها شود که در زیر به برخی از آنها اشاره شده است. مضرات رژیم بدون کربوهیدرات:

1- سنگ کلیه

سنگ کلیه هنگامی تشکیل می شود که اسید اوریک و اگزالات کلسیم در کلیه متبلور شده و به مرور زمان سنگ ایجاد می کنند. فقط فیبر نامحلول موجود در کربوهیدراتها باعث کاهش جذب کلسیم ، کاهش میزان کلسیم در ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه می شود. توصیه می شود روزانه حداقل 30 گرم فیبر در رژیم غذایی خود داشته باشید. این امر با رژیم های کم کربوهیدرات امکان پذیر نیست.

2- یبوست و عملکرد نامناسب روده

برای عملکرد صحیح روده ها ، بدن ما حداقل 30 گرم فیبر در روز نیاز دارد. الیاف به دو نوع تقسیم می شوند: دسته اول ، الیاف محلول در آب و دسته دوم ، انواع نامحلول در آب. فیبر نامحلول در تولید مدفوع و کاهش زمان دفع نقش اساسی دارد. رژیم های کم کربوهیدرات فیبر نامحلول کمی دارند که خطر یبوست را افزایش می دهد و یبوست مکرر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. توصیه می شود غلات کامل ، حبوبات ، میوه ها ، سبزیجات و جو را در رژیم غذایی خود قرار دهید که سرشار از فیبر محلول و نامحلول هستند. مصرف فیبر خطر ابتلا به یبوست ، سندرم روده تحریک پذیر ، بواسیر و سرطان روده را کاهش می دهد.

3- افزایش کلسترول

رژیم کم کربوهیدرات و فیبر کم خطر بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. این رژیم ها فرد را تشویق می کند تا مقدار زیادی پروتئین حیوانی بخورد ، که دارای کلسترول بالا و چربی اشباع است. افزایش مصرف این نوع غذا منجر به افزایش میزان کلسترول بد (LDL) می شود که خطر سفت شدن دیواره عروق و حمله قلبی را افزایش می دهد. فیبر که غنی از رژیم های غذایی مبتنی بر کربوهیدرات است ، خطر سفت شدن عروق ، بسته شدن و لخته شدن را کاهش می دهد و خطر حمله قلبی و سکته را کاهش می دهد. یک رژیم غذایی سالم حاوی 15-10٪ پروتئین ، 55-65٪ فیبر حاوی کربوهیدرات و 35-25٪ چربی است.

4- پوکی استخوان

پوکی استخوان ، زمانی رخ می دهد که تراکم استخوان کاهش می یابد. این به دلیل از دست دادن کلسیم در مدت زمان طولانی رخ می دهد. بسیاری از عوامل غذایی باعث پوکی استخوان می شوند. وقتی میزان پروتئین مصرفی در رژیم غذایی روزانه بسیار زیاد است. کلسیم دفع شده از طریق ادرار نیز افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است که اگر از رژیم غذایی پر پروتئین و کم کربوهیدرات برای مدت طولانی پیروی می کنید. خطر ابتلا به پوکی استخوان افزایش می یابد. واقعیت این است که کمبود منابع پروتئینی نیز باعث پوکی استخوان می شود. و به همین دلیل است که یک رژیم غذایی سالم باید شامل رژیم متعادل از همه گروه های غذایی باشد.

مضرات رژیم تغذیه اصفهان بدون کربوهیدرات

از دست دادن توده عضلانی و کاهش متابولیسم

هر رژیمی که بدن را در دراز مدت کالری مورد نیاز خود را از دست بدهد. منجر به کاهش متابولیسم و ​​از دست دادن توده عضلانی می شود. از دست دادن عضلات یکی از عوامل اصلی افزایش وزن است. اگر سعی کنیم در مدت کوتاهی وزن خود را کاهش دهیم ، ماهیچه های خود را از دست می دهیم. رژیم هایی که نوید کاهش وزن زیادی در مدت زمان کوتاه را می دهند عواقبی مشابه دارند.

6- کمی ورزش کنید

کربوهیدراتها منبع اصلی انرژی بدن هستند. و منبع تغذیه برای ماهیچه ها و مغز هستند. رژیم کم کربوهیدرات مقدار کمی گلیکوژن در ماهیچه ها و کبد تولید می کند که به نوبه خود عملکرد ماهیچه ها را کاهش داده و باعث ضعف و خستگی می شود. ATP منبع اصلی انرژی ماهیچه ها است. وقتی ماهیچه ای حرکت می کند ، یک مکانیسم شیمیایی ATP را تجزیه می کند تا انرژی را از آن آزاد کند. فقط مقدار کمی ATP در هر عضله برای چند انقباض و گسترش ذخیره می شود. و ماهیچه به ATP بیشتری نیاز دارد. کربوهیدراتها منبع اصلی تامین ATP هستند و در صورت عدم وجود ، از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه استفاده می شود.

این منابع بسیار کارآمد نیستند به همین دلیل احساس خستگی می کنید. و نمی توانید ورزش کنید و فعالیت بدنی کافی برای کاهش وزن داشته باشید. کربوهیدراتهای سرشار از فیبر و قند خون را به آرامی بالا می برند. آنها منابع خوبی از انرژی هستند. این به شما انرژی لازم برای آموزش را می دهد.
بنابراین ، رژیم های کاهش وزن بر اساس مصرف کم کربوهیدرات ها است. آنها به دلیل انرژی ناکافی برای عضلات و مغز و احساس ضعف و خستگی و در نتیجه ناتوانی در ورزش ، برای کاهش وزن گزینه مناسبی نیستند. رژیم غذایی کاهش وزن سالم رژیمی است که در آن همه گروه های غذایی به اندازه کافی وجود داشته باشد و فرد احساس ضعف ، خستگی یا گرسنگی نکند.


دکتر رضا اطمینانانی

متخصص تغذیه اصفهان


دکتر رضا اطمینانانی با ارائه روشهای اساسی در تغذیه و میزان و نحوه غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا اطمینانانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید محصولات لبنی

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو



دیدگاهتان را بنویسید