معایب درس ادبیات ریشه ای تر از کنکور دارد



محمد مفتاحی می گوید اگر ادبیات به عنوان یک درس مهم از کنکور کنار گذاشته شود، فاجعه بزرگی است.

این شاعر و مدرس ادبیات در گفت وگو با ایسنا، درباره تصمیم حذف دروس عمومی از جمله ادبیات از کنکور 1402 اظهار کرد: در ادبیات بحث شد، چون در فرهنگ خود هنر نداشتیم یا یکی از رشته ها بود. هنرهای ممنوعه و کسانی که هنر می کردند در جامعه پذیرفته نمی شدند مثلا به نوازندگان خواننده می گفتند البته این هنرها محدود به موسیقی نبود هنرهای تجسمی مجسمه سازی و رقص هم جزو این گروه هستند اما شاعران ما این هنرها را هوشمندانه در شعر و نوشته خود گنجانده اند و مسائل مربوط به علم و هنر را مطرح کرده اند، این حوزه از تاریخ ادبیات و درک معنا، اهمیت و مفهوم گرفته تا شناخت اصطلاحات ادبی، صنایع دستی و نقاشی همزمان. اگر درس ادبیات را از دست بدهیم، فرهنگ خود را از دست می دهیم.

وی سپس گفت: طبیعی است که موضوعی که در کنکور زیر سوال نمی رود از سوی دانش آموزان و اولیای آنها و همچنین برخی همکاران بی اهمیت تلقی شود. در هر صورت هر چه این درس در کنکور و پذیرش دانشگاه رسمیت بیشتری داشته باشد و بتوان آن را بیشتر طراحی کرد از اهمیت بیشتری برخوردار است. معتقدم ادبیات ما کم کم کم رنگ می شود و با این حذف کاملاً به حاشیه می رود. ما در دانشگاه ها دوره های عمومی زبان فارسی داریم اما دروسی مانند نویسندگی، ویراستاری و دروس فرهنگ و ادبیات جایی ندارد. الان هم اگر ادبیات به عنوان موضوع مهمی که در کنکور زیر سوال می رود حذف شود، فاجعه خیلی بیشتر می شود.

مفتاحی با اشاره به سابقه 20 ساله تدریس ادبیات در نقاط مختلف شهر، خاطرنشان کرد: معمولاً در مقایسه با دروسی مانند ریاضی، فیزیک و سایر رشته های تخصصی به ادبیات اهمیت چندانی نمی دهند و اگر این حذف صورت گیرد، . تراژدی این اتفاق نباید بیفتد، من با این غفلت آینده بسیار غم انگیزی را برای ادبیات کشورمان ترسیم می کنم. امیدوارم راه جلوگیری از حذف یا بازگشت درس به دروس کنکور با شدت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

این دانشگاه تاکید می کند: حتی اگر کنکور نداشته باشیم، با اهمیت دادن به درس ادبیات و کار با دانش آموزان پایه های پایین تر، در زمینه نگارش، ویرایش و شناخت ادبیات و فرهنگ، می توانیم آن را در اختیار باسواد و باسواد قرار دهیم. دانشجویان فرهنگی فرهنگ». با این حال، جامعه علمی این نتیجه را دقیقا برعکس حذف و نادیده می گیرد.

این شاعر در خصوص پیشنهادات خود در این زمینه گفت: به شخصه همیشه با چهار گزینه مخالف کنکور بوده ام. این اتفاق نه تنها برای درس ادبیات، بلکه برای دروس دیگر نیز رخ می دهد. مثلاً اگر از حافظ، شاعر معروف، تعابیر متفاوتی داشته باشیم، هر مفسری به حافظ از دیدگاه خود و از آموزه هایی که دریافت کرده است می نگرد. اما نزدیکانی که سوال کنکور را طراحی می کنند به این نکته توجه نمی کنند که برداشت دانش آموزان متفاوت است، تصور معلمانی که برای دانش آموزان تدریس می کنند متفاوت است، یعنی هم سلیقه شخصی افراد مهم است و هم نظر این معلمان. فقط دانش آموزان پرسیدن سوال با چهار نوع ادبیات همیشه مشکلی بوده که به یک جنبه نگاه می کنم اما جنبه دیگر را فراموش می کنم.

مفتاحی تاکید کرد: معتقدم اگر قرار است آزمون ادبیات برگزار شود باید تشریحی باشد. مثل دهه های 1320-1330 که دانشگاه تازه افتتاح شده بود و کنکور تشریحی بود. متاسفانه حتی در مقطع کارشناسی ارشد نیز دیدن و ارزیابی آموخته های دانشجو در این زمینه توصیفی نیست. در ضمن اگر قرار است ادبیات به عنوان امتحان نهایی گرفته شود باید کاربردی باشد و آن را از حوزه حفظ ذهنی خارج کند، در واقع ادبیات باید به دانش آموزان آموزش داده شود تا بتوانند ادبیات را به صورت عملی توسعه دهند. جایی که ادبیات می تواند زندگی آنها را برآورده کند. متأسفانه این مشکل را نادیده گرفتم و عادت کردم دانش آموزان مطالبی را حذف کنند و در برگه خود بنویسند یا در کنکور یادداشت برداری کنند، هیچ کدام جایگاه ادبیات را در زندگی و پیشرفت کشور نمی دانند.

وی تاکید کرد: به نظر من کتاب هایی که برای ادبیات نوشته می شود اساساً نادرست هستند و نیاز به بازنگری دارند و با استانداردسازی سوالات از نظر اثربخشی و کاربرد، مهم نیست که در آخرین آزمون شرکت کنیم و ارزیابی آن قابل ارزیابی است. اما اگر روی آرشیو تمرکز کنید، هیچ پیشرفتی در کار اقوام ورودی به دانشگاه حاصل نمی شود. در این مورد در سال آینده اظهار نظر کنید. فکر می کنم مشکلات ما اساسی است، شرکت در امتحانات دروس عمومی و تأثیر نمرات آنها. در مورد کنکور کار ریشه ای نیست، فکر می کنم این یک طرح موقتی است که در نهایت رد می شود و با یک طرح جدید جایگزین می شود، برنامه … من احساس می کنم این طرح نیز یکی از حرکت های تسریع شده است.

انتهای پیام/

جادوگران

دیدگاهتان را بنویسید