ویتامین های موثر در باروری مردان


درمان ناباروری می تواند برای بسیاری از زوجین دشوار و گاهی خسته کننده باشد. وقتی با ناباروری روبرو هستید ، عوامل زیادی وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید ، مانند ژنتیک ، سن ، چرخه قاعدگی غیرقابل پیش بینی و غیره. اما یک گزینه برای افزایش شانس بچه دار شدن وجود دارد ، که نسبتاً ساده و غیرتهاجمی است. رژیم غذایی و به ویژه ویتامین های باروری که مردان از طریق غذا یا مکمل دریافت می کنند ، می تواند در درمان ناباروری مثر باشد.

ویتامین های موثر در باروری مردان

از آنجا که باروری یک معادله پیچیده است و بدن هر فرد متفاوت است ، علم ریز مغذی ها و اهمیت آنها هنوز در مراحل اولیه است. با این حال ، برخی از مطالعات امیدوار کننده برای روشن شدن نقش ویتامین ها در باروری آغاز شده است. در مردان ، مطالعات نشان داده است که برخی مکمل ها می توانند تعداد و تحرک اسپرم را افزایش دهند. با این حال ، مهم است که به یاد داشته باشید که تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. در این مقاله ، ما برخی از محبوب ترین مکمل های باروری را با اثربخشی و دوز آنها شرح می دهیم.

فولاد ال کارنیتین

این مکمل نوعی اسید آمینه L-carnitine است که به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به تبدیل چربی به انرژی کمک می کند. به تحرک اسپرم کمک می کند. تحقیقات معتبر نشان داده است که ALC و LC می توانند تحرک اسپرم را در مردان افزایش دهند. توصیه های دوز مورد استفاده برای افزایش باروری مردان معمولاً از 1 تا 3 گرم در روز برای ALC و LC متغیر است. با این حال ، قبل از مصرف LC یا ALC برای اطمینان از ایمنی و دوز صحیح ، لازم است با یک متخصص مشورت کنید.

ویتامین C

ویتامین C یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان است. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند آسیب سلولی را در سراسر بدن کاهش داده و جذب آهن ، تعداد اسپرم و تحرک را افزایش دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف ویتامین C همراه با ویتامین E تعداد DNA ، تحرک و گاهی انسجام را بهبود می بخشد. میزان توصیه شده روزانه (RDA) برای ویتامین C برای مردان 90 میلی گرم و برای زنان 75 میلی گرم است.

فوتبال

هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که کلسیم اضافی احتمال باروری را افزایش دهد. اما مهم است که مردان و زنان به اندازه کافی از این ماده معدنی برای جلوگیری از کمبود استفاده کنند. یک مطالعه معتبر در سال 2019 نشان داد که کمبود کلسیم می تواند باعث ناباروری در مردان شود ، زیرا کلسیم در تولید اسپرم نقش دارد. RDA کلسیم برای مردان بالغ 1000 میلی گرم در روز است. بهتر است کلسیم مورد نیاز خود را از منابع غذایی مانند ماست یا سایر محصولات لبنی دریافت کنید ، در غیر این صورت از مکمل ها برای کمک استفاده کنید.

ویتامین های موثر در باروری مردان

کوآنزیم Q10

مطالعات اخیر نشان می دهد که مکمل CoQ10 می تواند غلظت و تحرک اسپرم را در مردان نابارور بهبود بخشد.

ویتامین دی

تحقیقات نشان داده است که کمبود ویتامین D می تواند با ناباروری در مردان و زنان ارتباط داشته باشد ، بنابراین آزمایش کمبود ویتامین D بسیار مهم است.

ویتامین E

ویتامین E یکی از ویتامین های موثر در باروری مردان است. این ویتامین دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می تواند عملکرد اسپرم را در مردان بهبود بخشد و از سلامت کلی باروری حمایت کند. RDA برای ویتامین E برای بزرگسالان 15 میلی گرم است.

امگا 3

هنگام بررسی الگوهای غذایی ، مصرف ماهی به عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم با افزایش باروری در مردان و زنان ارتباط دارد. اگر به طور مرتب غذاهای دریایی غنی از امگا 3 نمی خورید ، مصرف مکمل ها در هنگام بارداری می تواند مفید باشد.

بیایید آشنا شویم: ژل نرم امگا 3 Vivation

سلنیوم

یک مطالعه در سال 2015 گزارش داد که کمبود سلنیوم ممکن است عاملی برای کیفیت پایین اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم باشد. از آنجا که سلنیوم برای تولید اسپرم در بدن مردان ضروری است ، برخی تحقیقات نشان داده است که ترکیب سلنیوم و ویتامین E می تواند کیفیت و تحرک اسپرم را بهبود بخشد. RDA برای سلنیوم 55 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است.

روی

تعداد انگشت شماری از مطالعات نشان داده اند که کمبود روی می تواند منجر به کیفیت پایین اسپرم شود. با این حال ، ارتباط بین این ماده معدنی و باروری مردان ثابت نشده است. یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که مکمل های غذایی حاوی روی و اسید فولیک تعداد و عملکرد اسپرم یا میزان تولد را بهبود نمی بخشد. RDA برای روی 8 میلی گرم برای زنان و 11 میلی گرم برای مردان است.

آیا می توانم مولتی ویتامین بخورم؟

با توجه به ویتامین های متعددی که بر باروری مردان تأثیر می گذارد ، استفاده از مولتی ویتامین با کیفیت بالا به جای مکمل آسان تر است. بدنبال مولتی ویتامین با آنتی اکسیدان های مناسب باشید که تقریباً 100٪ نیاز روزانه شما را برای موارد زیر تامین کند:
ویتامین C ، ویتامین E ، ویتامین D
روی ، کوکسی ، سلنیوم ، امگا 3

اقدامات احتیاطی برای مصرف مکمل ها

اگرچه اکثر ویتامین ها بدون نسخه فروخته می شوند ، اما لزوما بی خطر نیستند. بسیاری از مکمل ها می توانند با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشند ، بنابراین اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید ، قبل از مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه مصرف بیش از حد ویتامین ها دور از ذهن به نظر می رسد ، اما مصرف بیش از حد دوزها می تواند به بدن آسیب برساند. برای جلوگیری از این مشکل ، دستورالعمل های دوز موجود در برچسب مکمل را بررسی کنید.

نویسنده: طیبه رفیعی
منبع: healthline

دیدگاهتان را بنویسید