ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر از ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود استفاده نمی کنید ، مکمل های ویتامین C می توانند در بیماری هایی مانند زوال عقل مفید باشند. با این حال ، مطالعات انسانی بیشتری برای درک تأثیر مکمل های ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

اگرچه ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، اما دارای ادعاهای غیرمستقیم بسیاری است که با شواهد ضعیف یا بدون هیچ شواهدی پشتیبانی می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C ذکر شده است:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
اگرچه به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، اما از آن جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
از بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل های ویتامین C هیچ تاثیری بر روند این بیماری ها ندارند یا حتی می توانند مضر باشند.

می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی مبنی بر اینکه ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند ، وجود ندارد.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای سلامتی قابل توجهی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش فشار خون ، بیماری های قلبی و خطر زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی دارد؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، استحکام استخوان ها و تقویت عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایلی که افراد از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع شود.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف زیاد آن می تواند برای افرادی که به طور طبیعی سطح آهن بالایی دارند مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C می تواند میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی را ظرف چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که ویتامین C اضافی در رژیم غذایی مشکل ساز شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی که بیش از میزان توصیه شده روزانه مصرف می شود ، به راحتی از بدن دفع می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 عدد فلفل بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

همه عوارض جانبی ویتامین C ، از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه ، به نظر می رسد هنگامی که افراد آن را در دوزهای بالای 2000 میلی گرم مصرف می کنند. بنابراین ، مکمل های ویتامین C را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل ها استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر مصرف بیش از حد هستند و عوارض جانبی را تجربه می کنند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، مصرف مقادیر زیاد ویتامین C همچنین می تواند عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه ایجاد کند.

مژده رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک زیبایی و لاغری آمونی

دیدگاهتان را بنویسید