چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟ – مشاوره تغذیه تلفنی


چای یا قهوه! کدام سالم تر است؟

قهوه و چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان هستند. در حالی که این دو مزایای سلامتی مشابهی دارند ، تفاوت هایی نیز با هم دارند. این مقاله قهوه و چای سیاه را مقایسه می کند و به شما کمک می کند که کدام را انتخاب کنید.

مقدار کافئین

کافئین به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته است و در مطالعات نشان داده شده است که بیشتر تحریک کننده است. امروزه بسیاری از نوشیدنی های محبوب ، از جمله قهوه و چای ، بخاطر اثرات مفید آن بر سلامت انسان شناخته شده اند. میزان کافئین موجود در چای یا قهوه بسته به زمان دم کردن ، اندازه یا روش تهیه می تواند متفاوت باشد ، با این حال ، برای همان مقدار چای و قهوه ، قهوه دارای دو برابر کافئین بیشتر از چای است. دوز ایمن کافئین برای انسان 400 میلی گرم در روز است. یک فنجان 240 میلی لیتر قهوه دم کرده حاوی 95 میلی گرم کافئین است در حالی که 47 میلی گرم چای سیاه کافئین دار وجود دارد.

اگرچه دانشمندان در درجه اول بر اثرات کافئین بر قهوه تمرکز کرده اند ، اما هر دو نوشیدنی ، با وجود داشتن مقادیر متفاوتی از این ماده ، ممکن است مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند. مصرف کافئین می تواند خطر برخی بیماری های مزمن را کاهش داده و عملکرد بدنی ، خلق و خو و هوشیاری را بهبود بخشد. کافئین به عنوان یک محرک قوی برای سیستم عصبی مرکزی بدن عمل می کند ، بنابراین باعث تقویت عملکرد در ورزش می شود.

بررسی 40 مطالعه نشان داد که مصرف کافئین نتایج تمرینات استقامتی را 12 درصد در مقایسه با دارونما بهبود می بخشد. در مورد تأثیر کافئین بر هوشیاری ذهنی ، تحقیقات نشان می دهد که عملکرد مغز را در کارهای ساده و پیچیده بهبود می بخشد.

در یک مطالعه روی 48 نفر ، به یک گروه نوشیدنی حاوی 75 و 150 میلی گرم کافئین داده شد و گروه دریافت کننده این نوشیدنی از نظر زمان واکنش ، حافظه و پردازش اطلاعات با گروه کنترل مقایسه شد.

برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که کافئین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.بررسی نه مطالعه علمی شامل 193،473 نفر نشان داد که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، مصرف متوسط ​​کافئین دارای اثر محافظتی در برابر زوال عقل ، بیماری آلزایمر ، سندرم متابولیک و بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

سرشار از آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها بدن را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند ، که از برخی بیماری های مزمن جلوگیری می کند. چای و قهوه هر دو حاوی آنتی اکسیدان ها هستند و سرشار از پلی فنول هستند که به طعم و مزایای سلامتی کمک می کند. گروه های پلی فنولی زیادی در چای و قهوه وجود دارد. T-flavin ، T-rubigine و catechins مهمترین اجزای چای سیاه هستند ، در حالی که قهوه سرشار از فلاونوئیدها و اسید کلروژنیک (CGA) است.

یک مطالعه آزمایشگاهی جدید نشان داده است که t-flavins و t-rubigins از رشد سلول های سرطانی ریه و روده جلوگیری کرده و در نهایت آنها را از بین می برند. مطالعات بر روی سلول های لوسمی نتایج مشابهی را نشان داده است و نشان می دهد که چای سیاه ممکن است دارای خواص ضد سرطانی باشد ، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

از سوی دیگر ، مطالعات آزمایشگاهی روی خواص ضد سرطانی قهوه نشان داده است که محتوای CGA آن به عنوان یک مهار کننده قوی رشد سلول های سرطانی عمل می کند و بدن را در برابر سرطان دستگاه گوارش و کبد محافظت می کند.

مطالعات بلندمدت انسانی و تحقیقات مجدد که شواهد بیشتری را تجزیه و تحلیل کرده اند نشان داده است که قهوه و چای همچنین می تواند بدن را در برابر سایر سرطان ها مانند سرطان سینه ، روده بزرگ و مثانه محافظت کند.

علاوه بر فعالیت آنتی اکسیدانی ، پلی فنول ها با کاهش بیماری های قلبی مرتبط هستند. آنها می توانند از طریق مکانیسم های مختلف مانند محافظت از عروق خونی به سلامت قلب کمک کنند.

  • گشاد کننده عروق: آنها رگ های خونی را شل می کنند ، که به فشار خون بالا کمک می کند.
  • اثر ضد رگ زایی: آنها مانع تشکیل عروق خونی جدید می شوند که سلول های سرطانی می توانند از آنها تغذیه کنند.
  • اثر ضد آتروژنیک: آنها از تشکیل پلاک در عروق خونی ، حمله قلبی و خطر سکته مغزی جلوگیری می کنند.

یک مطالعه 10 ساله بر روی 74،961 فرد سالم نشان داد که نوشیدن 4 فنجان (960 میلی لیتر) یا بیشتر چای سیاه در روز خطر سکته مغزی را 21 درصد در مقایسه با افرادی که چای نمی نوشند کاهش می دهد.

یک مطالعه 10 ساله دیگر بر روی 34670 زن سالم نشان داد که نوشیدن 5 فنجان (1.2 لیتر) یا بیشتر قهوه در روز خطر سکته مغزی را 23 درصد در مقایسه با افرادی که قهوه نمی نوشند کاهش می دهد.

احتمال افزایش سطح انرژی وجود دارد

هم قهوه و هم چای می توانند به شما انرژی بیشتری بدهند ، اما به طرق مختلف.

تاثیر قهوه بر افزایش انرژی

کافئین موجود در قهوه سطح انرژی را افزایش می دهد. کافئین با افزایش سطح دوپامین و انسداد آدنوزین ، هوشیاری را افزایش داده و خستگی را کاهش می دهد. دوپامین یک پیام رسان شیمیایی است که ضربان قلب را افزایش می دهد. همچنین بر سیستم پاداش مغز شما تأثیر می گذارد ، که بر خواص اعتیادآور قهوه می افزاید. از طرف دیگر ، آدنوزین دارای خواص خواب آور است. بنابراین با مسدود کردن آن ، کافئین احساس خستگی را کاهش می دهد.

به علاوه ، تأثیر قهوه بر سطح انرژی شما تقریباً بلافاصله رخ می دهد. پس از مصرف ، بدن شما 99 درصد کافئین را در 45 دقیقه جذب می کند ، اما اوج غلظت کافئین در خون تا 15 دقیقه پس از مصرف ظاهر می شود. به همین دلیل است که بسیاری از مردم یک فنجان قهوه را زمانی ترجیح می دهند که نیاز به افزایش فوری انرژی دارند.

تاثیر چای بر افزایش انرژی

اگرچه کافئین کافئین کمتری دارد ، اما غنی از L-theanine است ، یک آنتی اکسیدان قوی که مغز را نیز تحریک می کند. بر خلاف کافئین ، L-theanine می تواند با افزایش امواج آلفا در مغز ، که باعث آرامش می شود ، اثرات تسکین دهنده استرس داشته باشد. این اثرات تحریک کننده کافئین را خنثی می کند و بدون احساس خواب آلودگی به شما روحیه ای آرام اما هوشیار می دهد. مطالعات نشان داده است که مصرف کافئین L-Theanine ، مانند چای ، می تواند به شما در هوشیاری ، تمرکز ، تمرکز و سریع کمک کند. این ترکیب به همین دلیل است که چای بیشتر از قهوه انرژی بخش و آرامش بخش است.

مزایای احتمالی کاهش وزن

به دلیل غلظت بالای کافئین ، قهوه می تواند به کاهش وزن شما کمک کند. کافئین می تواند تعداد کالری های سوزانده شده را بین 13 تا 3 درصد افزایش دهد و این اثر را تا 3 ساعت پس از مصرف حفظ کند ، این امر باعث می شود شما 150-179 کالری بیشتر بسوزانید.

قهوه همچنین با مهار تولید سلول های چربی با چربی سوزی ارتباط دارد. برخی از مطالعات این اثر را به محتوای اسید کلروژنیک آن نسبت داده اند. مطالعه ای روی 455 نفر گزارش داد که مصرف منظم قهوه با کاهش چربی بدن مرتبط است. نتایج مشابه از 12 مطالعه نشان می دهد که اسید کلروژنیک به کاهش وزن و متابولیسم چربی در موش ها کمک می کند.

از سوی دیگر ، به نظر می رسد پلی فنول های چای مانند T-flavin در کاهش وزن نقش دارند. گفته می شود که T-flavins می تواند لیپاز پانکراس را مهار کند ، آنزیمی که نقش مهمی در متابولیسم چربی دارد. مطالعات روی موش ها نشان می دهد که پلی فنول های چای می تواند سطح چربی خون را کاهش داده و باعث کاهش وزن شود ، حتی در هنگام خوردن غذاهای پرچرب.

کدام بهتر از دیگری است؟

اگرچه قهوه با تعدادی از عوارض جانبی مانند نارسایی قلبی ، افزایش ضربان قلب و فشار خون بالا همراه است ، تحقیقات نشان می دهد که اعتدال در مصرف بی خطر است.

اگرچه ترکیبات آنتی اکسیدانی آنها متفاوت است ، اما قهوه و چای سیاه هر دو منبع عالی این ترکیبات مهم هستند که می توانند در برابر شرایط مختلف ، از جمله بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها محافظت کنند.

سایر ادعاهای مطرح شده در مورد قهوه شامل محافظت در برابر بیماری پارکینسون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سیروز کبدی است. از سوی دیگر ، چای می تواند بدن را در برابر پوسیدگی دندان ، سنگ کلیه و آرتروز محافظت کند.

قهوه دارای مقدار بیشتری کافئین نسبت به چای است که می تواند برای کسانی که بدنبال افزایش فوری انرژی هستند مفید باشد. اما می تواند باعث ایجاد اضطراب و اختلال در خواب در افراد حساس شود.

همچنین ، به دلیل تأثیر کافئین بر مغز ، مصرف زیاد قهوه می تواند منجر به اعتیاد یا اعتیاد شود. اگر به کافئین بسیار حساس هستید ، چای ممکن است انتخاب بهتری باشد. چای حاوی L-Theanine است که هنگام هوشیاری شما را آرام می کند.

علاوه بر این ، می توانید گزینه های بدون کافئین را انتخاب کنید ، که شامل سایر نوشیدنی ها و نوشیدنی های گیاهی است که به طور طبیعی فاقد کافئین هستند. درست است که آنها مزایای یکسانی را ارائه نمی دهند ، اما مطمئناً مزایای خود را دارند.

در پایان

قهوه و چای سیاه به کاهش وزن از طریق فرآیندهای متابولیک مختلف کمک می کند و بدن را از برخی بیماری های مزمن محافظت می کند. علاوه بر این ، مقادیر زیاد کافئین موجود در قهوه می تواند باعث افزایش سریع انرژی شود ، در حالی که ترکیب کافئین و L-theanine در چای سیاه باعث افزایش تدریجی انرژی می شود. هر دو نوشیدنی ایمن و سالم در حد اعتدال هستند ، بنابراین می توان آنها را به دلخواه شخصی یا حساسیت شما به کافئین کاهش داد.

مترجم: معصومه کریم نجات

منبع:

www.healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید