چرت زدن بعد از ساعت زنگ دار صبح مضر است/ ساعت زنگ دار می تواند چرخه خواب ما را مختل کند


برخی از روزها بلند شدن از رختخواب عذاب آور است، بنابراین بسیاری از افراد به طور طبیعی وسوسه می شوند که دکمه چرت زدن ساعت خود را فشار دهند تا بتوانند فقط 10 دقیقه بیشتر بخوابند. به گفته محققان، در حالی که سرگرم کننده است، در واقع می تواند عواقب بدی برای سلامتی شما داشته باشد.

به گزارش ایسنا، اگر هنگام صبح که ساعت شما شروع به زنگ زدن می کند، دکمه چرت زدن را هم فشار می دهید، باید بدانید که تنها نیستید و یک مطالعه جدید نشان می دهد که 57 درصد از بزرگسالان معمولا این کار را تا بار دوم، سوم یا چهارم انجام می دهند. آنها چرت می زنند بیداری

این دکمه که تقریبا در تمامی اپلیکیشن های ساعت و زنگ ساعت دیده می شود از محبوبیت خاصی برخوردار است و این محبوبیت برخلاف هشدارهای فراوان کارشناسان مبنی بر مضر بودن آن است.

دانشمندان علوم خواب می گویند که یک ساعت زنگ دار از نظر تئوری می تواند چرخه خواب ما را مختل کند و بیدار شدن خودکار را برای ما سخت تر کند. وقتی نیمه بیدار هستید، هیچ چیز نمی تواند وسوسه انگیزتر از آن دکمه باشد، اما خاموش کردن زنگ ساعت فقط برای چند دقیقه بدن را وارد چرخه خواب بعدی می کند. چرخه ای که در عرض چند دقیقه دوباره شکسته می شود.

علیرغم این انتقادها از چرت زدن، داده های واقعی در مورد اثرات آن کمیاب است، بنابراین آنچه می دانیم از مطالعات رفتارهای مرتبط با خواب یا استرس ناشی می شود.

استفان متینگلی، نویسنده اصلی این مطالعه و عصب شناس در دانشگاه نوتردام در ایندیانا، که این مطالعه را با آرون استریگل، استاد علوم و مهندسی کامپیوتر در نوتردام انجام داد، گفت: “موسسه پزشکی معمولا از چرت زدن دکمه استفاده می کند. برعکس، اما وقتی به داده های واقعی نگاه کردیم، هیچ داده ای وجود نداشت. ما اکنون داده‌هایی برای اثبات اینکه چقدر در انسان‌ها رایج است در اختیار داریم، و هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که نمی‌دانیم.

این مطالعه شامل 450 بزرگسال بود و داده های ثبت شده در نظرسنجی های روزانه و همچنین داده های دستگاه های پوشیدنی آنها نشان داد که زنان 50 درصد بیشتر از مردان دکمه چرت زدن را می زنند. علاوه بر این، الگوی خواب افرادی که به تعویق افتادن از خواب بیدار می شوند، نشانه های بیشتری از اختلال خواب را نشان می دهد.

جغدهای شب بیشتر از این دکمه استفاده می‌کنند و معمولاً خسته‌تر هستند. استفاده از این دکمه در بین جوانان بیشتر بود.

هیچ کدام از اینها به این معنی نیست که رابطه علی مستقیمی بین زدن دکمه چرت زدن و تا دیر وقت بیدار ماندن و کم تحرکی در طول روز وجود ندارد، اما نشان می دهد که زدن دکمه چرت زدن می تواند برای کسی حس خوبی داشته باشد. ممکن است برای دیگری خوب نباشد.

جای تعجب نیست که گروهی که بیدار شدن را به تعویق انداختند جنبه های مثبت آن از جمله خلق و خوی بهتر را دیدند، در حالی که آنهایی که تمایلی به مخالفت با این مزایا نداشتند.

مهمترین دلایلی که مردم برای استفاده از این دکمه بیان کردند مواردی از این قبیل بود: من نمی توانم در اولین زنگ هشدار از رختخواب بلند شوم و در رختخواب راحت هستم. محققان می گویند از هر سه نفر در ایالات متحده یک نفر به اندازه کافی نمی خوابد.

Mattingly می گوید که آمار فقط یک جمعیت کوچک را نشان می دهد.

محققان این مطالعه از بیان اینکه زدن دکمه چرت زدن برای افراد خوب یا مضر است خودداری کردند و تاکید کردند که نیاز به زنگ هشدار برای بیدار شدن ممکن است برای سلامتی ما مفید نباشد. به عبارت دیگر، راه حل مقابله با کم خوابی این است که بیشتر بخوابید، نه اینکه مکرراً دکمه چرت زدن ساعت خود را فشار دهید. فرد باید مدت زمان خواب کافی با یک برنامه منظم داشته باشد و تا حد امکان آرام و بدون مزاحمت باشد.

در حالی که چرت زدن گاهی اوقات می تواند واقعا مفید باشد، محققان به این نتیجه رسیدند که هنوز چیزهای زیادی در مورد آن نمی دانیم. آن‌ها می‌خواهند مطالعات دقیق‌تری در مورد تأثیرات آن بر گروه‌های بزرگ‌تری از مردم انجام دهند و نه تنها موارد منفی، بلکه مثبت‌های فشار دادن دکمه چرت زدن را نیز بررسی کنند.

Mattingly می گوید که همیشه چیز بدی نیست. مثل استرس مقداری استرس خوب است. به همین دلیل است که ما پاسخی به نام پاسخ جنگ یا فرار داریم. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که استفاده از دکمه تعویق ساعت مفید باشد.

این تحقیق در مجله Sleep منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید