چه چیزی باعث تحریک پذیری می شود؟ علائم، شدت و درمان – Van Thies


درمان تحریک پذیری شدید، تحریک پذیری جنسی، تحریک پذیری در زنان

تحریک پذیری یعنی چه؟

تحریک پذیری چیست و چرا تحریک پذیر می شویم؟

تحریک پذیری این به معنای کنترل نکردن احساسات است که باعث می شود فرد به راحتی احساساتی مانند خشم و غم را احساس کند.

تحریک پذیری یا اضطراب این می تواند مترادف با پرخاشگری باشد، یک فرد تحریک پذیر به سادگی عصبانی یا ناراحت می شود و حتی این حالت را در موقعیت های استرس زا تجربه می کند.

گاهی اوقات تحریک پذیری می تواند نشان دهنده مشکلات جسمی یا روحی باشد، به عنوان مثال کودکان و نوزادان زمانی که خسته یا بیمار هستند تحریک پذیر می شوند.

تحریک پذیری چیست؟

احساس خشم و ناامیدی که حتی برای کوچکترین چیزها ایجاد می شود. اگر احساس تحریک پذیری فراگیر و ثابت باشد، می تواند در زندگی عادی روزمره شما اختلال ایجاد کند و منجر به اختلال در روابط شما با اطرافیان شود.

تحریک پذیری می تواند نشانه ای از اختلالات روانی مانند استرس، افسردگی، سوء مصرف مواد، اضطراب، اختلال دوقطبی، سندرم پیش از قاعدگی، اختلال استرس پس از سانحه، محرومیت از خواب، اختلال طیف اوتیسم، زوال عقل، درد مزمن و اسکیزوفرنی باشد.

ناراحتی های کوچک در افراد تحریک پذیر باعث تحریک و عصبانیت می شود.

علائم تحریک پذیری

افراد تحریک پذیر لزوماً همه این علائم را تجربه نمی کنند یا همیشه هیچ علامتی ندارند، ممکن است در یک لحظه احساس خوبی داشته باشند، اما یک تحریک کوچک می تواند خلق و خوی آنها را تغییر دهد و واکنش شدیدی نشان دهد که با شرایط مطابقت ندارد و منجر به به تنش بیشتر که باعث حساسیت بیشتر در فرد می شود.

تحریک پذیری می تواند با علائم دیگری در برخی افراد همراه باشد، از جمله:

– تحریک پذیری، ناامیدی و تحریک مداوم

گیجی و مشکل در تمرکز

– عدم انعطاف در تغییر برنامه ها

– عرق حافظه

– خستگی

– تپش قلب

– تنفس سریع و پی در پی

– گیجی

– عصبانیت، تنش و عصبانیت

در مواردی که اختلالات هورمونی باعث تحریک پذیری در فرد شده است، ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

– سردرد

– گرگرفتگی

– قاعدگی نامنظم

– کاهش میل جنسی

– ریزش مو

سطح تحریک پذیری، حد مطلق تحریک پذیری، تحریک پذیری افراد دوقطبی

علائم تحریک پذیری

علت تحریک پذیری یا بی قراری است

علل تحریک پذیری معمولاً به دو گروه جسمی و روانی تقسیم می شوند.

برخی از دلایل روانی تحریک پذیری عبارتند از:

– فشار

– اضطراب

– افسردگی

– اختلال دو قطبی

– روان‌گسیختگی

– اوتیسم

برخی از علل فیزیکی تحریک پذیری عبارتند از:

– کم خوابی

– قند خون پایین

– عفونت گوش

– دندان درد

– دیابت

– آنفولانزا

گاهی اوقات علت تحریک پذیری تغییرات هورمونی است، از جمله:

– یائسگی

– سندرم پیش از قاعدگی

سندرم تخمدان پلی کیستیک

پرکاری تیروئید

– دیابت

سایر علل تحریک پذیری عبارتند از:

– عوارض جانبی داروها

– استفاده مواد مخدر

– وابستگی به الکل

– ترک نیکوتین

– محرومیت از کافئین

تحریک پذیری جنسی، تحریک پذیری زنان، تحریک پذیری سلامتی

علل تحریک پذیری

درمان تحریک پذیری

برای درمان تحریک پذیری، پزشک باید علت اصلی را تشخیص دهد.

اگر علت آن مشکلات روانی باشد شما را به روانپزشک و مشاور ارجاع می دهد که معمولا در این موارد درمان اختلالات خلقی از جمله افسردگی نیز در دستور کار است.

اگر تحریک پذیری به دلیل ترک الکل، کافئین یا نیکوتین و غیره باشد، ترکیبی از مشاوره و درمان دارویی پیشنهاد می شود.

اگر علت مشکل اختلالات هورمونی باشد از درمان های هورمونی استفاده می شود.

اگر علت عفونت باشد، آنتی بیوتیک تجویز می شود. گاهی اوقات تغییر سبک زندگی می تواند به کنترل خلق و خوی کمک کند، از جمله رژیم غذایی، ورزش منظم، عادات خواب و مدیریت استرس.

برای درمان و کنترل تحریک پذیری، باید بدانید که برخی از تکنیک ها می توانند به شما کمک کنند، از جمله:

– خوردن غذاهای سالم و مغذی: پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مغذی و پرهیز از غذاهای پرچرب یا کالری به طور کلی احساس بهتری در شما ایجاد می کند که به بهبود خلق و خوی شما کمک می کند.

– ورزش: ورزش منظم برای غلبه بر افسردگی مفید است، سعی کنید حداقل 30-90 دقیقه را به مدت 3 روز در هفته به پیاده روی اختصاص دهید.

– شناسایی عوامل محرک: عوامل و شرایط انگیزه برای هر فرد می تواند متفاوت باشد. آیا در زمان خاصی احساس تحریک بیشتری می کنید یا زمانی که فرد خاصی را می بینید؟ وقتی محرک های خود را بشناسید، بهتر می توانید با آنها مقابله کنید.

– تکنیک‌های آرامش: استراتژی‌های آرامش‌بخشی، از جمله تنفس عمیق و تجسم و مدیتیشن را بیاموزید تا به آرام کردن ذهن و بدن شما در زمانی که شروع به احساس آشفتگی می‌کنید، کمک کند.

تحریک پذیری در زنان، تحریک پذیری سالم، عدم کنترل عاطفی

راه های درمان تحریک پذیری

– ایجاد عادت خواب منظم: کم خوابی یکی از عوامل اصلی تحریک پذیری است، بنابراین می توانید با تنظیم یک برنامه خواب منظم بر این مشکل غلبه کنید، حتی اگر نمی توانید بخوابید، در ابتدای کلاس به اتاق خواب بروید. برق را خاموش کنید، لوازم برقی را خاموش کنید چشمان خود را بچرخانید و ببندید، در نهایت بدن شما به خوابیدن در ساعت مشخصی عادت می کند.

– تمرین ذهن آگاهی: در روش ذهن آگاهی، بر لحظه حال تمرکز می کنند که می تواند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد.

– حمایت اجتماعی: داشتن دوستان و خانواده ای که بتوانید به آنها اعتماد کنید به شما کمک می کند تا بهتر با عصبانیت مقابله کنید. در مورد نگرانی های خود با شبکه پشتیبانی اجتماعی که ایجاد کرده اید صحبت کنید تا بتوانید بهتر بر ترس ها، اضطراب ها و تنهایی خود غلبه کنید.

– مشکل خود را بیان کنید: پنهان کردن احساسات به موقعیت شما کمکی نمی کند و ممکن است به رابطه شما آسیب برساند. به دیگران بفهمانید که به دلایلی ناراحت هستید و از آنها بخواهید تا حد امکان به شما احترام بگذارند، از برداشت نادرست از شما جلوگیری می کند.

– لذت ببرید: سرگرمی های ساده مانند باغبانی، پیاده روی، نوشتن نامه یا دیدار با گروهی از دوستان در شبکه های اجتماعی می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند.

– قبل از صحبت فکر کنید: لحظه ای که احساس عصبانیت می کنید، قبل از صحبت کردن فکر کنید تا از تحریک بیشتر جلوگیری کنید. قبل از اینکه صحبت کنید، به نتایج آن و تأثیری که روی طرف مقابل می گذارد فکر کنید.

– مثبت فکر کنید: اگر عادت دارید بی دلیل افکار منفی داشته باشید، این روند را تغییر دهید، مثلاً اگر صبح از خواب بیدار می شوید و احساس می کنید روز بدی را سپری می کنید، به دنبال جملات و اهداف عالی خود باشید و آنها را تکرار کنید. به خودت. به عنوان مثال، اینکه امروز چیز جدیدی یاد می گیرید یا قدم جدیدی بردارید که به شما در رسیدن به اهدافتان کمک می کند، در کنترل عصبانیت و عصبانیت شما موثر است.

چه زمانی برای تحریک پذیری به پزشک مراجعه کنیم؟

همه افراد گهگاه دچار تحریک پذیری می شوند، مثلاً زمانی که تحت استرس و بی خوابی هستند، اما اگر فردی دائما حالت تحریک پذیر خود را حفظ کرد، باید برای درمان به پزشک مراجعه کند.

تلفیقی: گروه روانشناسی