چگونه از حملات دردناک نقرس جلوگیری کنیم؟ – کارتن اوستا


درمان های خانگی برای نقرس، علل نقرس، علائم نقرس

علل درد نقرس

علل درد نقرس چیست؟

نقرس نوعی آرتریت است که در آن کریستال‌های کوچکی در داخل و اطراف مفاصل ایجاد می‌شود و باعث حملات ناگهانی درد شدید و تورم می‌شود. این بیماری عمدتاً مردان بالای 30 سال و زنان بعد از یائسگی را درگیر می کند. به طور کلی نقرس در مردان بیشتر از زنان است.

نقرس به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در خون ایجاد می شود. اسید اوریک اضافی کریستال های تیز را تشکیل می دهد که در مفاصل شما رسوب می کند و باعث تورم و درد می شود. اما شما می توانید با حفظ یک رژیم غذایی کم پورین به کاهش میزان اسید اوریک در بدن خود کمک کنید. کاهش سطح اسید اوریک می تواند به جلوگیری از تشکیل کریستال های جدید و کاهش حملات نقرس کمک کند.

دانستن محرک های نقرس می تواند به جلوگیری از حملات دردناک کمک کند.

نقرس یک نوع رایج آرتریت است که می تواند هر مفصلی، به طور معمول شست پا را درگیر کند. نقرس معمولاً در دوره‌های بدون علامت و دوره‌هایی با علائم رخ می‌دهد.

هنگامی که علائم وجود دارد، به عنوان شعله ور شدن یا حمله شناخته می شود. حملات نقرس می تواند با درد، تورم، قرمزی و مشکل در حرکت مفصل همراه باشد و معمولا یک تا دو هفته طول می کشد. طیف گسترده ای از عوامل وجود دارد که می تواند باعث تشدید نقرس شود: از غذا گرفته تا داروها و کم آبی بدن.

محرک های درد نقرس، نقرس، پیشگیری از درد نقرس

از حملات نقرس جلوگیری کنید

علل شایع عود نقرس

نقرس به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در بدن ایجاد می شود. اسید اوریک زمانی ایجاد می شود که بدن پورین ها را تجزیه می کند، این پورین ها مواد شیمیایی هستند که به طور طبیعی در بدن و در برخی غذاها یافت می شوند. اسید اوریک به طور معمول تجزیه شده و از طریق ادرار دفع می شود. هنگامی که به درستی دفع نشود، اسید اوریک اضافی کریستال های سوزنی مانندی در مفاصل ایجاد می کند که باعث شعله ور شدن نقرس می شود.

چیزهای خاصی وجود دارند که می‌توانند باعث تشدید نقرس شوند، و از آنجایی که این عوامل تا حد زیادی قابل اجتناب هستند، مهم است که هنگام تلاش برای پیشگیری یا مدیریت درد نقرس، بدانید که چه چیزهایی هستند.

گوشت مخصوص و غذاهای دریایی

بسیاری از غذاهای غنی از پورین می توانند سطح اسید اوریک را در بدن افزایش دهند و به نوبه خود خطر حملات نقرس را افزایش دهند. غذاهای با سطوح پورین بالاتر عبارتند از:

• گوشت قرمز، مانند گوشت گاو، بره

• گوشت از اندام های داخلی مانند کبد و کلیه

• برخی از انواع غذاهای دریایی

– آنچوی

– ساردین

– پوسته

– صدف

– ماهی سالمون

– ماهی تن

به نظر نمی رسد همه غذاهای غنی از پورین سطح اسید اوریک یا خطر نقرس را افزایش دهند. سبزیجاتی مانند نخود، لوبیا، عدس، مارچوبه، اسفناج و قارچ سرشار از پورین هستند، اما به نظر می رسد اگر در حد اعتدال مصرف شوند، تاثیری بر خطر نقرس ندارند.

 نقرس، پیشگیری از درد نقرس، پیشگیری از نقرس

غذاهای مضر برای نقرس

الکل

نوشیدن آبجو، شراب و نوشیدنی های الکلی باعث افزایش سطح اسید اوریک در خون می شود. هرچه الکل بیشتری بنوشید، خطر حمله نقرس بیشتر می شود.

اما یک مطالعه نشان داد که حتی مصرف متوسط ​​الکل می تواند خطر حملات نقرس را در مردان افزایش دهد. در واقع، شرکت کنندگان مردی که در یک دوره 24 ساعته تا دو نوشابه نوشیده بودند، 36 درصد بیشتر از افرادی که در همان دوره الکل مصرف نکردند، خطر عود نقرس داشتند. از سوی دیگر، یک نوشیدنی در 24 ساعت به طور قابل توجهی این خطر را افزایش می دهد. محدود کردن مصرف الکل می تواند به جلوگیری از عود کمک کند.

غذاها و نوشیدنی های سرشار از فروکتوز

فروکتوز، نوعی قند، تنها قندی است که سطح اسید اوریک را در بدن افزایش می دهد. نوشیدنی های با فروکتوز بالا، مانند آب میوه ها و نوشابه های شیرین، سطح اسید اوریک خون را افزایش می دهند.

خوردن غذاهای سرشار از فروکتوز مانند کلوچه و آب نبات نیز با افزایش خطر ابتلا به نقرس همراه است. پرهیز یا محدود کردن این نوشیدنی ها و مواد غذایی با قند بالا می تواند به کاهش خطر حمله نقرس کمک کند.

شاخص توده بدنی بالاتر

اضافه وزن یا چاقی با پیشرفت اولیه نقرس همراه است. بین شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر و سطح اسید اوریک بالاتر ارتباط وجود دارد. این رابطه ممکن است حتی پس از نقرس همچنان نقش داشته باشد. اگر در گروه BMI اضافه وزن یا چاق هستید، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش می تواند راهی برای کاهش سطح اسید اوریک و جلوگیری از عود مجدد آن در آینده باشد.

 محرک های درد نقرس، نقرس، پیشگیری از درد نقرس

علل درد نقرس

محرک های شگفت انگیز نقرس

در حالی که برخی از غذاها، نوشیدنی ها و عوامل سبک زندگی محرک های شناخته شده تشدید نقرس هستند، دلایل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفت.

فشار

ارتباط دقیق هنوز مشخص نیست، اما تحقیقات نشان می دهد که استرس می تواند سطح اسید اوریک خون را افزایش دهد. برای جلوگیری از عود نقرس، محققان پیشنهاد می کنند که افراد مبتلا به نقرس سعی کنند از استرس دوری کنند یا اقداماتی را برای کاهش استرس انجام دهند.

آسپرین

آسپرین با دوز پایین می تواند سطح اسید اوریک را در خون افزایش دهد و گاهی اوقات خطر عود نقرس را تقریباً دو برابر می کند. یک مطالعه نشان داد که خطر حمله نقرس پس از دو روز مصرف آسپرین با دوز پایین افزایش می یابد. هر چه دوز کمتر باشد، رابطه بیشتر است.

اما آسپرین با دوز پایین اغلب برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. بنابراین، حتی اگر ممکن است نقرس را بدتر کند، برای محافظت از خود در برابر حمله قلبی یا سکته توصیه نمی شود که مصرف آسپرین با دوز پایین را متوقف یا تغییر دهید. درعوض، می‌توانید علل دیگر نقرس را که ممکن است در زندگی‌تان داشته باشید، مانند الکل و گوشت قرمز بررسی کنید.

کم آبی بدن

کم آبی بدن می تواند منجر به افزایش سطح اسید اوریک به دلیل کاهش ادرار و در نتیجه حذف اسید اوریک شود. برای کاهش خطر حمله نقرس، افراد مبتلا به نقرس باید هر روز مقدار زیادی آب بنوشند. اگر ورزش می کنید یا زمانی را در محیط گرمتر مانند سونا می گذرانید، نوشیدن آب بیشتر مهم است.

تغییرات دما

آب و هوا می تواند بر نقرس تأثیر بگذارد. دمای بالا و رطوبت کم خطر ابتلا به نقرس را افزایش می دهد. ترکیب آب و هوای گرم و خشک می تواند نقرس را به ویژه بدتر کند. رطوبت بیش از حد نیز می تواند خطر عود نقرس را افزایش دهد، اما به میزان کمتر.

دلیل دقیق این ارتباط هنوز به طور کامل شناخته نشده است، اما یک نظریه این است که کم آبی در این امر نقش دارد. افراد مبتلا به نقرس باید برای جلوگیری از نقرس ناشی از آب و هوا در محیط های گرم یا خشک هیدراته بمانند.

 پیشگیری از حملات نقرس، حملات دردناک نقرس، باز کردن قفل علل نقرس

مدیریت علل درد نقرس

محرک های خود را ردیابی کنید

علل نقرس از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد می توانند بدون مشکل یک استیک بخورند یا یک آبجو بنوشند، اما برخی افراد نمی توانند یک لقمه یا یک جرعه آبجو را تحمل کنند. بنابراین باید یاد بگیرید چه چیزی برای شما مضر است و چه چیزی باعث نقرس شما می شود.

توجه داشته باشید که برای مدتی چه می خورید. به این ترتیب، می توانید به عقب برگردید و ببینید که آیا می توانید شعله ور شدن نقرس خود را به غذاهای خاصی مرتبط کنید. سپس خواهید دانست که واقعاً باید از چه چیزی اجتناب کنید.

در کنار اجتناب از محرک ها، در اینجا کارهای دیگری وجود دارد که می توانید برای سالم ماندن و جلوگیری از تشدید نقرس انجام دهید:

• به طور منظم به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد دوز داروی نقرس خود را در طول زمان تنظیم کنید.

• همیشه یک داروی ضد شعله در دست داشته باشید. هرچه زودتر آن را مصرف کنید، سریعتر می توانید علائم خود را کنترل کنید.

• از یک رژیم غذایی سالم پر از سبزیجات، میوه ها، غلات کامل، لبنیات کم چرب و پروتئین های گیاهی (مانند لوبیا و آجیل) استفاده کنید. مصرف غذاهای فرآوری شده (مانند نان سفید، شیرینی و آب نبات) را کاهش دهید.

• ورزش منظم انجام دهید.

خلاصه

دلایل رایج نقرس مانند گوشت قرمز، الکل و نوشیدنی های حاوی قند بالا باید محدود شود یا از آن اجتناب شود تا خطر ابتلا به نقرس کاهش یابد. سایر علل نقرس، مانند آسپرین، استرس، یا شرایط آب و هوایی نیز باید در هنگام کشف چگونگی پیشگیری و مدیریت شعله ور در نظر گرفته شوند.

تلفیقی:اداره بهداشت بیتوته

دیدگاهتان را بنویسید