کم کاری تیروئید و موارد دیگر [ باید/ نباید] بیا بخوریم


لب هایم افتاده است ، من از ترازوی دیجیتالی که یکی از دوستانم در روز تولدم برایم آورده بود ، پا گذاشتم.

من این مقیاس را خیلی خوب استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم حجم من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و وحشتناک ترین چیز از همه لباسم مناسب نبود

از طرفی روح و جسمم رنج می برد خستگی مداوم دولت. حتی صبح که از خواب بیدار شدم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور کرده بود یا مثل این بود که تا صبح خاک می ریختم.

جالب بود که تمام زندگی من در حال گذر بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده که من اینقدر بی حال و کسل باشم. یک روز خواهرم پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید مرا بررسی کند. البته باید به علائم او خشکی ، تورم و سرما بدنم را اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل این پروانه کوچک است که در جلوی گردن ما فرود می آید. فریب کوچک بودن آتشی را که آنقدر می سوزد فریب ندهید که احساس می کنید سالم و شاداب هستید یا از این احساسات خوب محروم هستید.

اگر دائماً احساس کسالت و کمبود انرژی دارید و با تمام احساسات متناقض دیگر دست و پنجه نرم می کنید ، باید بیشتر به این پروانه کوچک یا غده تیروئید توجه کنید.

با کم کاری غده تیروئید آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید تعدادی هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی در بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند دمای بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی آنها دستور زندگی می دهند و تسلیم اعضای بدن ما نمی شوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمانهایی مانند قرار گرفتن در معرض بیماریهای خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را که به تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروها و درمان پرکاری تیروئید (غالباً با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمون های تیروئید می شود) ، جراحی های تیروئید که تمام یا قسمتی از غده را برمی دارد و بارداری شرایطی است که غده تیروئید ما را تضعیف می کند (2). ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، با این حال ، این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نمی شود. این یک بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی مسالمت آمیز با آن بسیار آسان است. فقط بدانید چگونه با آن برخورد کنید و چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه می توان کم کاری تیروئید را با رژیم غذایی جبران کرد؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه باشید تا باید و نباید های غذاهای تیروئیدی وستون را به شما بگویم. دانستن این موارد و عمل به آنها حتی می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی نجات دهد.

  • اول از همه ، آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی مشخصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. کافی است رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا عوارض جانبی آن به حداقل برسد. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری بدن را تامین می کند ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را هوشمندانه مدیریت کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری دریافتی بسیار مهم است (4). زیرا همه ما می دانیم که اضافه وزن یک اختلال تیروئیدی است که هورمون های مورد نیاز بدن را مانند گذشته تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد میزان کالری دریافتی خود را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر وزن خود را افزایش می دهید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی بسیاری از عملکردهای بدن را تأمین می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارند و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، محصولات لبنی کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل هستند. اطمینان از وجود آنها در وعده های غذایی شما به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز سایر مواد مغذی مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. غلات کامل 100٪ یک افزودنی کامل و مغذی به عادات غذایی شما هستند. زیرا تمام قسمت های غلات کامل را با خود دارد و این باعث می شود از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده کار کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان قهوه ای و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد مصرف سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب حتی به عنوان یک پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین خلاص شدن از آن دشوار است (9). بنابراین بهترین و کافی است که مصرف خود را محدود کنید. غذاهایی که مقدار زیادی سویا دارند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، هات داگ ، شیر سویا ، ماست سویا ، سس سویا و آجیل سویا (10).

  • تعدادی از مواد معدنی وجود دارد که باید از آنها در رژیم غذایی خود مطمئن باشید. ؟من سلنیوم و روی سه عامل حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید وجود دارد.

(من) : این ماده معدنی ارزشمند نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته کمبود آن می تواند ما را در معرض تنبلی و کم کاری تیروئید قرار دهد (11) ، بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن و میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص فوق العاده این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید ما در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید همچنین مشخص شده است که Helps روی نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و این غذاها را به هیچ وجه در وعده های غذایی روزانه خود حذف نکنید (14).

بنابراین نتیجه می گیریم که ترکیبی از تخم مرغ (خوب است که از آن استفاده شود. زیرا زرده ها سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو و ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال و گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، بیشتر و پخته شده) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را تشکیل دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف زیاد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی آسیب بیشتر به غده تیروئید شود. بنابراین از این مکمل های معدنی بدون نسخه پزشک استفاده نکنید. باشد که روی بوم بیفتید.

  • گواتروژن ها ترکیباتی هستند که به ماهیانی که تیروئید آنها خسته است آسیب می رسانند. در واقع گواتر عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت یکی از عوارض کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم پیچ ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را غیرفعال می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا آنها برای مدت طولانی از لیست غذای شما حذف خواهند شد. همه ما می دانیم که این غذاها بسیار کالری بالایی دارند و افزایش وزن را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7-8 ساعت با افزایش چربی شکم ارتباط دارد.
  • رژیم آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه زیادی داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس را از خود دور کنید. کاهش استرس وزن شما را در وضعیت پایدار و سالم نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به میزان متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای بسیار کمی را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به کاهش سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کرده ام تا اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید در اختیار شما قرار دهم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

دیدگاهتان را بنویسید