گلوتن و چاقی با رژیم سلیاک آشنا شوید


امروزه با پیشرفت علم پزشکی ، می توان علل بسیاری از بیماریها و انواع حساسیت های غذایی را که گاهی منجر به بیماریهای مربوط به دستگاه گوارش می شوند ، تشخیص یا از آنها جلوگیری کرد. ممکن است قبلاً در مورد بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن شنیده باشید ، اما اطلاعات زیادی در مورد آن ندارید. در واقع ، بیماری سلیاک می تواند برای برخی افراد گیج کننده یا غیرقابل درک باشد. در مقاله زیر متوجه خواهید شد که این نوع رژیم غذایی برای کمک به کاهش وزن افراد طراحی نشده است ، بلکه فقط برای جلوگیری از اختلال مربوط به جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن توصیه می شود.

اگر بعد از خوردن برخی غلات و نان ها دچار درد و سوء هاضمه می شوید ، ممکن است به غذاهای حاوی گلوتن حساسیت روده داشته باشید و قطعاً به رژیم غذایی بدون گلوتن نیاز دارید. در زیر اطلاعات مفیدی در مورد علائم بیماری سلیاک و رژیم بدون گلوتن ، که برای بهبود سلامت شما ضروری است ، خواهید آموخت.

بیماری سلیاک و علائم آن

بیماری سلیاک یک بیماری مسری یا لاعلاج نیست ، منبع این اختلال اغلب ارثی است و تا پایان عمر با فرد مبتلا در ارتباط است. اما بهتر است بدانید که برای درمان چنین مشکلی ، نیازی به مصرف داروهای قوی نیست. کافی است افراد مبتلا به این بیماری از رژیم سلیاک پیروی کنند ، یعنی از غذاهای حاوی گلوتن خودداری کنند. اما علائم بیماری سلیاک چیست؟ به گفته موسسه ملی بهداشت جهانی (PubMed Central) ، هنگامی که یک فرد سلیاک گلوتن می خورد ، یک واکنش خود ایمنی در بدن ایجاد می شود که به پوشش داخلی روده کوچک آسیب می رساند. در نتیجه ، روده کوچک نمی تواند مواد مغذی را از نان و غلات به اندازه کافی جذب کند ، که منجر به علائمی مانند اسهال ، کاهش وزن و سوء تغذیه می شود.

تنها راه پیشگیری از بیماری سلیاک ، رعایت رژیم بدون گلوتن است. این رژیم برای جلوگیری از آسیب روده در افراد سلیاک ، مصرف غذاهای حاوی گلوتن را کنترل می کند.

گلوتن چیست؟

نام گلوتن از کلمه لاتین “چسب” گرفته شده است زیرا وقتی با آب مخلوط می شود قوام چسبناکی به آرد می دهد. این خاصیت چسبندگی هنگام پختن به نان حجم می دهد ، به طوری که دارای بافت ترد و جویدنی است و در عین حال طعم دلپذیر و رضایت بخشی را ایجاد می کند.
اما متأسفانه بسیاری از مردم پس از خوردن غذاهای حاوی گلوتن احساس ناراحتی می کنند. شدیدترین واکنش آنها به این ماده بیماری سلیاک نامیده می شود. گلوتن پروتئینی است که به طور طبیعی در غلات و غلات از جمله گندم ، جو و چاودار و در برخی دیگر از غلات مانند جوانه گندم وجود دارد. همچنین برخی افراد نمی توانند بلغور جو دوسر را تحمل کنند زیرا حاوی پروتئینی به نام آوینین است.

گلوتن و چاقی

رژیم غذایی فاقد گلوتن

در رژیم غذایی بدون گلوتن ، توصیه می شود تا حد امکان غذاهای حاوی گلوتن یا حاوی گلوتن مصرف نکنید ، که عموماً شامل غلات ، گندم ، آرد بلغور ، دانه های گندم ، جوانه گندم ، سبوس گندم ، جو ، چاودار است. سعی کنید فقط غذاهای طبیعی بدون گلوتن مانند گوشت ، ماهی ، میوه و سبزیجات ، برنج ، سیب زمینی و عدس بخورید. همچنین می توانید از غذاهای فرآوری شده بدون گلوتن مانند غذاهای آماده و سوپ استفاده کنید. با این حال ، توجه داشته باشید که برخی از غذاها می توانند گیج کننده باشند زیرا از گندم تهیه شده اند ، اما مواد نهایی فاقد گلوتن هستند. سپس به گزینه بدون گلوتن روی بسته بندی مواد غذایی نگاه کنید.

به طور کلی ، طبق اعلام موسسه ملی بهداشت ، غذاهایی که باید بخورید عبارتند از:

  • پروتئین های حیوانیگوشت گاو ، مرغ ، لبنیات ، تخم مرغ ، شکار ، گوسفند ، گوشت خوک ، غذاهای دریایی و بوقلمون.
  • چربی ها و روغن هاپاسخ: آووکادو ، روغن نارگیل ، زیتون ، روغن و چربی جامد و کره.
  • میوه ها و سبزیجات: به هر شکل ، از جمله تازه ، یخ زده ، خشک یا کنسرو شده.
  • غلات بدون گلوتن: گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، کینوا ، برنج ، برنج قهوه ای.
  • گیاهان و ادویه جات ترشی جات: همه گیاهان تازه و خشک شده و ادویه جات به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند و می توانید آزادانه از آنها لذت ببرید.
  • لوبیالوبیا ، عدس ، بادام زمینی ، نخود فرنگی و سویا.
  • آجیل و دانه ها: همه انواع شامل: بادام ، بادام هندی ، کتان ، پکن ، آجیل کاج و گردو.
  • همچنین انواع خاص محصولات ویژه نان که فاقد گلوتن هستند.

فاقد گلوتن چیست؟

هنگام خرید غذا ، توصیه می شود برچسب ها و مواد تشکیل دهنده آنها را بخوانید و گزینه های بدون گلوتن ، یعنی غذاهای بدون گلوتن را انتخاب کنید. برنامه جدیدی به نام جستجوی غذای بدون گلوتن در حال حاضر در دسترس است که به شما امکان می دهد مواد بدون گلوتن در غذاها را شناسایی کنید. کافی است آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنید

غذاهای فاقد گلوتن

جالب اینجاست که برخی غلات ، نان ها و غذاهای حاوی گندم بدون گلوتن نیز به طور طبیعی وجود دارند ، مانند نان بدون گلوتن ، آرد ، ماکارونی ، کراکر و کوکی ها که در سوپرمارکت ها و فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شود.

نان بدون گلوتن

اگر قصد دارید رژیم سلیاک یا بدون گلوتن را دنبال کنید ، از تمام نان های حاوی گندم اجتناب کنید. در عوض ، می توانید از نان تهیه شده با آرد برنج ، گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، جو دوسر (در صورت عدم وجود گلوتن) ، نشاسته و آرد ، نشاسته سیب زمینی ، آرد ذرت ، آرد نخود فرنگی ، آرد سویا ، آرد بادام ، آرد نارگیل استفاده کنید.

نوشیدنی های بدون گلوتن

توجه داشته باشید که برخی نوشیدنی ها حاوی گلوتن نیز هستند ، بنابراین در انتخاب خود دقت کنید. نوشیدنی های بدون گلوتن عبارتند از: آب میوه های طبیعی ، آب میوه های طعم دار ، نوشابه های گازدار و لیکور.

تشخیص بیماری سلیاک

برخی افراد ممکن است بیماری سلیاک نداشته باشند اما معتقدند به گلوتن حساسیت دارند. همچنین افرادی هستند که علاوه بر حساسیت به گلوتن از چاقی نیز رنج می برند ، اما ارتباط گلوتن و چاقی ممکن است به دلیل سوء هاضمه یا یبوست ناشی از حساسیت به گلوتن باشد.

برای تعیین اینکه آیا آنها مبتلا به بیماری سلیاک هستند ، می توانند رژیم سخت بدون گلوتن را برای چند هفته امتحان کنند تا ببینند علائم آنها بهبود می یابد. اما مطمئن شوید که از پزشک یا متخصص تغذیه کمک می گیرید. پس از چند هفته رژیم سلیاک ، می توانید غذاهای حاوی گلوتن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کرده و علائم آن را آزمایش کنید. اگر رژیم غذایی بدون گلوتن به بهبود علائم کمک نمی کند ، احتمالاً چیز دیگری باعث مشکلات گوارشی شما می شود.

آیا گلوتن و چاقی ارتباط دارند؟

همانطور که گفته شد ، گلوتن به تنهایی نمی تواند مستقیماً منجر به چاقی شود ، اما در افراد سلیاکی رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند به کاهش وزن آنها کمک کند. هنگام شروع رژیم بدون گلوتن ، کاهش وزن کاملاً طبیعی است. این به این دلیل است که یک فرد سلیاک ناخواسته کالری اضافی غذاهای حاوی گلوتن را جذب می کند و رژیم بدون گلوتن این کالری های ناخواسته را از بین می برد. زیرا در این رژیم غذایی ، میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی اغلب با غذاهای بدون گلوتن جایگزین می شوند.

با این حال ، اگر قصد دارید رژیم غذایی را با این رژیم دنبال کنید ، مهم است که از غذاهای فرآوری شده “بدون گلوتن” مانند کیک ، شیرینی و تنقلات اجتناب کنید ، زیرا می توانند کالری زیادی را به رژیم غذایی شما اضافه کنند. بنابراین ، بهتر است بر مصرف غذاهای کامل و فرآوری نشده مانند میوه ها ، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی تمرکز کنید.

مزایای رژیم غذایی بدون گلوتن برای سلامتی

  • علائم گوارشی را برطرف می کند
  • التهاب مزمن را در افراد مبتلا به بیماری سلیاک کاهش می دهد
  • افزایش انرژی در بدن
  • به شما در کاهش وزن کمک می کند
  • بهبود باروری
  • خطر پوکی استخوان را کاهش می دهد

صبحانه بدون گلوتن

در پایان این مقاله ما نمونه ای از صبحانه بدون گلوتن را به عنوان رژیم غذایی ارائه می دهیم:

طرز تهیه پودینگ دانه چیا برای صبحانه: 2 قاشق غذاخوری (28 گرم) دانه چیا ، 1 فنجان (240 میلی لیتر) ماست یونانی و 1/2 قاشق چایخوری عصاره وانیل با میوه های خرد شده به انتخاب خود یک شبه در یک کاسه یا یک پارچ خیس کنید به صبحانه بدون گلوتن شما آماده است ، از آن لذت ببرید …

دیدگاهتان را بنویسید