رژیم قلیایی یا آلکالین: بررسی مبتنی بر شواهد


رژیم قلیایی ممکن است با محدود کردن غذاهای فرآوری شده و ترویج بیشتر غذاهای کامل از سلامتی حمایت کند. با این حال، با تأثیر بر سطح pH بدن شما به مبارزه با بیماری کمک نمی کند.

رژیم قلیایی مبتنی بر این ایده است که جایگزینی غذاهای اسیدی با غذاهای قلیایی می تواند سلامت شما را بهبود بخشد.

طرفداران این رژیم حتی ادعا می کنند که می تواند به مبارزه با بیماری های جدی مانند سرطان کمک کند.

این مقاله به بررسی علم پشت رژیم غذایی قلیایی می پردازد.

رژیم قلیایی: بررسی مبتنی بر شواهدhealthline.comhttps://www.healthline.com › the-...رژیم قلیایی: بررسی مبتنی بر شواهدhealthline.comhttps://www.healthline.com › the-...

رژیم قلیایی چیست؟

رژیم غذایی قلیایی که به عنوان رژیم اسیدی-قلیایی یا خاکستر قلیایی نیز شناخته می شود، ادعا می کند که خوردن برخی غذاها می تواند PH بدن شما را تغییر دهد.

متابولیسم مانند یک واکنش شیمیایی است که غذا را به انرژی تبدیل می کند و پسماند “خاکستری” به نام ضایعات متابولیک باقی می گذارد.

این زباله از خاکستر اسیدی، خنثی یا قلیایی تشکیل شده است. طرفداران این رژیم استدلال می کنند که اسیدیته خاکستر بر اسیدیته بدن شما تأثیر می گذارد.

تصور می شود خاکستر قلیایی از شما در برابر بیماری محافظت می کند، در حالی که خاکستر اسیدی می تواند شما را آسیب پذیر کند. با انتخاب بیشتر غذاهای قلیایی، ممکن است بتوانید بدن خود را قلیایی کنید و سلامت خود را بهبود بخشید.

در رژیم قلیایی چه می خورید؟

اجزای غذایی که خاکستر اسیدی را ترک کنید شامل پروتئین، فسفات و گوگرد، در حالی که اجزای قلیایی شامل کلسیم، منیزیم و پتاسیم است.

گروه های غذایی خاصی هستند در نظر گرفته شده اسیدی، قلیایی یا خنثی:

  • اسیدی: گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، غلات، الکل
  • خنثی: چربی های طبیعی، شیر، نشاسته، قندها
  • قلیایی: میوه ها، آجیل، حبوبات، سبزیجات

به گفته طرفداران رژیم قلیایی، ضایعات متابولیک – یا خاکستر – باقی مانده از سوزاندن غذاها می تواند مستقیماً بر اسیدیته یا قلیایی بودن بدن شما تأثیر بگذارد.

سطح pH منظم در بدن شما

PH اندازه گیری اسیدی یا قلیایی بودن چیزی است.

مقدار pH از ۰ تا ۱۴ متغیر است:

  • اسیدی: ۰.۰-۶.۹
  • خنثی: ۷.۰
  • قلیایی (یا پایه): ۷.۱-۱۴.۰

بسیاری از طرفداران رژیم غذایی قلیایی پیشنهاد می کنند که افراد pH ادرار خود را کنترل کنند تا مطمئن شوند که قلیایی (بیش از ۷) و اسیدی (زیر ۷) نیست.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که pH در بدن شما بسیار متفاوت است. در حالی که برخی از قطعات اسیدی هستند، برخی دیگر قلیایی هستند – هیچ سطح مشخصی وجود ندارد.

معده شما مملو از اسید کلریدریک است که به آن pH حدودا می دهد ۱.۵-۲.۰، که بسیار اسیدی است. این اسیدیته برای تجزیه غذا لازم است.

از سوی دیگر، خون انسان همیشه کمی قلیایی است، با یک pH 7.35-7.45. هنگامی که PH خون شما از محدوده طبیعی خارج می شود، در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد.

با این حال، این فقط در شرایط بیماری خاص مانند کتواسیدوز ناشی از دیابت رخ می دهد. گرسنگی، یا مصرف الکل.

مقدار pH اسیدیته یا قلیایی بودن ماده را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، اسید معده بسیار اسیدی است، در حالی که خون کمی قلیایی است.

غذا روی PH ادرار شما تاثیر می گذارد اما روی خون شما تاثیر نمی گذارد

pH خون شما برای اینکه سالم بمانید باید ثابت بماند و بدن شما چندین راه موثر برای تنظیم آن دارد.

غذا معمولاً تغییر عمده ای در pH خون شما ایجاد نمی کند. با این حال، غذا می تواند مقدار pH ادرار شما تغییر کند  – اگرچه اثر آن تا حدودی متغیر است.

دفع اسیدها در ادرار شما است یکی از راه های اصلی بدن شما pH خون خود را تنظیم می کند.

به عنوان مثال، اگر یک استیک بزرگ بخورید، با خلاص شدن از شر مواد زائد متابولیک، ادرار شما اسیدی تر می شود.

بنابراین، pH ادرار یک شاخص ضعیف برای pH کلی بدن و سلامت عمومی است. همچنین می تواند باشد تحت تاثیر قرار گرفته است توسط عواملی غیر از رژیم غذایی شما

بدن شما به شدت سطح pH خون را تنظیم می کند. در افراد سالم، رژیم غذایی تاثیر قابل توجهی بر PH خون ندارد، اما می تواند pH ادرار را تغییر دهد.

غذاهای اسیدساز و پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری استخوانی پیشرونده است که با کاهش محتوای مواد معدنی استخوان مشخص می شود. این امر به ویژه در میان زنان یائسه شایع است و می تواند شما را به شدت احتمال شکستگی افزایش دهد.

تئوری رژیم غذایی قلیایی ادعا می کند که برای حفظ pH خون ثابت، بدن شما مواد معدنی قلیایی را از استخوان ها می گیرد تا اسیدهای موجود در غذاهای اسیدساز را بافر کند. این “فرضیه خاکستر اسیدی پوکی استخوان” نامیده می شود و به این معنی است که غذاهای اسیدساز می توانند باعث کاهش تراکم استخوان شوند.

با این حال، این نظریه عملکرد کلیه ها و ریه های شما را نادیده می گیرد. خون می تواند شامل شود اسیدهای مختلف، که یا “متابولیک” (ثابت) یا “تنفسی” (فرار) هستند.

اسیدهای ثابت از طریق ادرار دفع می شوند، در حالی که اسیدهای فرار از طریق ریه ها دفع می شوند. یکی از اسیدهای فرار، اسید کربنیک است که توسط ریه ها به عنوان بخشی از فرآیند تنفس شما تشکیل می شود. این باعث افزایش اسیدیته خون شما می شود.

در همین حال، کلیه ها بی کربنات را که از اسید کربنیک موجود در خون می آید، بازجذب می کنند. کل این فرآیند در برابر تغییر pH مقاومت می کند تا به شما امکان دهد در محدوده pH لازم برای زندگی باقی بمانید.

فرضیه اسید-خاکستر نیز نادیده گرفته می شود نقش از دست دادن کلاژن در پوکی استخوان از قضا، سطوح پایین اسید ارتوسیلیک و ویتامین C در رژیم غذایی شما به شدت با کاهش کلاژن مرتبط است.

به خاطر داشته باشید که اخیر دلیل علمی – مدرک علمی – سند علمی هیچ ارتباطی بین اسید رژیم غذایی و سلامت استخوان نشان نمی دهد. در واقع یک رژیم غذایی با پروتئین بالا و اسیدساز ممکن است پیوند داده شود برای سلامت بهتر استخوان به دلیل افزایش احتباس کلسیم و فعال شدن هورمون IGF-1.

تحقیقات این نظریه را تایید نمی کند که رژیم های اسیدساز به استخوان های شما آسیب می زند. پروتئین، یک ماده مغذی اسیدی، حتی به نظر می رسد مفید باشد.

اسیدیته و سرطان

در گذشته، بررسی های جامع در مورد رابطه بین اسیدوز ناشی از رژیم غذایی – یا افزایش اسیدیته خون ناشی از رژیم غذایی – و سرطان به این نتیجه رسیدند که هیچ لینک مستقیمی وجود ندارد.

تحقیقات جدیدتر نشان می دهد که ممکن است بین اسید موجود در غذا و سرطان ارتباط وجود داشته باشد.

با این حال، این تحقیق اسیدیته خون را منعکس نمی کند. همچنین مشخص نیست که آیا بار اسیدی رژیم غذایی به طور قطعی باعث سرطان می شود یا خیر. در واقع، آزمایش ها نیز با موفقیت سلول های سرطانی در یک محیط قلیایی رشد کرده اند.

و در حالی که تومورها در محیط های اسیدی سریعتر رشد می کنند، تومورها خودشان این اسیدیته را ایجاد می کنند. این محیط اسیدی نیست که سلول های سرطانی را ایجاد می کند، بلکه سلول های سرطانی هستند که محیط اسیدی را ایجاد می کنند.

هیچ ارتباطی بین رژیم غذایی اسیدساز و سرطان وجود ندارد. سلول های سرطانی نیز در محیط های قلیایی رشد می کنند.

رژیم های غذایی اجدادی و اسیدی

بررسی نظریه اسید-قلیایی هم از منظر تکاملی و هم از منظر علمی، اختلافات را آشکار می کند.

یک مطالعه تخمین زد که ۸۷% انسان‌های قبل از کشاورزی رژیم‌های قلیایی می‌خوردند که بحث اصلی پشت رژیم غذایی قلیایی مدرن را تشکیل می‌داد.

به خاطر داشته باشید که اجداد دوردست ما در آب و هوای بسیار متفاوت با دسترسی به غذاهای متنوع زندگی می کردند. در واقع رژیم های اسید ساز بودند بیشتر رایج وقتی مردم به سمت شمال استوا حرکت می کردند و از مناطق استوایی دور می شدند.

مطالعات کنونی نشان می‌دهد که حدود نیمی از رژیم‌های غذایی اجدادی، مخصوصاً در میان افرادی که دور از خط استوا زندگی می‌کردند، اسیدساز بوده است.

سوالات متداول

۱۰ غذای قلیایی برتر کدامند؟

دسته بندی مواد غذایی قلیایی اولیه سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و حبوبات هستند. ۱۰ نمونه عبارتند از:

  • چغندر
  • کلم بروکلی
  • قارچ
  • نخود فرنگی
  • گوجه فرنگی
  • سیب
  • گیلاس
  • آناناس
  • بادام ها
  • دانه کدو تنبل

علاوه بر این، می توانید پروتئین حیوانی مانند مرغ و همچنین ماست و پنیر را نیز بخورید.

سریعترین راه برای قلیایی کردن بدن چیست؟

هیچ راه سریعی برای قلیایی کردن بدن شما وجود ندارد، و همچنین شواهد قطعی مبنی بر ضروری بودن آن وجود ندارد. سطح pH بدن شما به شدت کنترل می شود و غذا تاثیر زیادی روی pH خون ندارد. ممکن است بر pH ادرار تأثیر بگذارد.

رژیم قلیایی به دلیل تمرکز بر غذاهای کامل و فرآوری نشده سالم است. با این حال، ادعاهایی مبنی بر افزایش سلامتی با تغییر سطح pH توسط مطالعات قابل اعتماد پشتیبانی نمی شود.

یک نسخه کم پروتئین ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مفید باشد، اما هیچ شواهدی نشان نمی دهد که بر سطح pH تأثیر بگذارد.



منبع