انواع رژیم های کاهش وزن


بهترین درمان برای اضافه وزن و چاقی ، درمانی است که شامل اصلاح رژیم غذایی ، تغییرات فعالیت بدنی و درمان رفتاری همزمان است. به طور کلی ، در درمان تغذیه چاقی ، نکاتی وجود دارد که باید برای دستیابی به کاهش وزن موفق و سالم و همچنین حفظ وزن کاهش یافته مورد توجه قرار گیرد. هدف اول این است که 5 تا 7 درصد از وزن بدن خود را کاهش دهید. به طور کلی برنامه های رژیم غذایی به سه دسته تقسیم می شوند:

  • رژیم کم انرژی (1500-1200 کیلو کالری در روز)
  • رژیم بسیار کم انرژی (کمتر از 800 کیلو کالری در روز)
  • رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی
  • رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها

رژیم های کم انرژی: رایج ترین نوع رژیم غذایی کاهش وزن است. آنها معمولاً با 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز و اغلب 1800-800 کیلوکالری (55٪ کربوهیدرات ، 30٪ چربی و حدود 15٪ پروتئین) طراحی می شوند. این برنامه های رژیم غذایی معمولاً با کاهش 400 تا 500 گرم در هفته همراه است. از نظر تغذیه ای ، یک رژیم غذایی سالم باید بتواند نیاز به ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی را برآورده کند و همچنین درشت مغذی هایی مانند پروتئین ها ، کربوهیدرات ها و اسیدهای چرب را تأمین کند.

رژیم های بسیار کم انرژی: این رژیم ها کمتر از 800 کیلو کالری در روز انرژی دارند. به طور معمول ، این رژیم حاوی 100-70 گرم پروتئین ، 80 گرم کربوهیدرات و 15 گرم چربی در روز است. توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که این گروه از رژیم ها باید زیر نظر دقیق متخصصان تغذیه انجام شود و تا 3 تا 6 ماه یا 12 تا 16 هفته تنظیم شود.

رژیم هایی که رژیم های کم کالری و ایزو کالری را ترکیب می کنند: این یک رژیم غذایی ناشتا متناوب است[1] همچنین به طور روزانه بین رژیم کم کالری (25 درصد از انرژی مورد نیاز فرد که معمولاً کمتر از 800 کیلوکالری در روز است) و رژیم ایزو کالری (معادل انرژی مورد نیاز فرد) نامیده می شود. این برنامه با تحمل بیشتر ، حفظ توده عضلانی و خطر کاهش وزن نسبت به رژیم بسیار کم انرژی در برخی از بیماران همراه است.

رژیم های غذایی حاوی جایگزین های غذایی: یکی از راههای کنترل اندازه وعده غذایی استفاده از غذاهای آماده به جای وعده اصلی است. این روش می تواند در کاهش وزن چه در مرحله لاغری و چه در مرحله تثبیت وزن بسیار مثر باشد ، زیرا میزان کالری و ترکیبات دریافتی را به طور دقیق تنظیم می کند.

رژیم غذایی با ترکیبات مختلف درشت مغذی ها: این نوع رژیم ها معمولاً 1000-500 کیلوکالری انرژی منفی در روز دارند. این رژیم ها شامل رژیم های کم چرب ، کم پروتئین ، پروتئین بالا و شاخص گلیسمی پایین است. از بین تمام رژیم های این گروه ، “رژیم غذایی با شاخص گلیسمیک کم کربوهیدرات کم و افزایش پروتئین” بیشترین تأثیر را بر حفظ وزن داشت. طرفداران رژیم های کم کربوهیدرات معتقدند که یکی از عوامل شیوع روزافزون چاقی ، استفاده از رژیم های کم چرب و پر کربوهیدرات است که البته به نوع کربوهیدرات های مصرفی نیز بستگی دارد.

جالب اینجاست که هیچ یک از روشهای فوق بر یکدیگر برتری ندارند. در طراحی رژیم غذایی ، نیازها و اولویت های فرد و همچنین نوع شخصیت او باید در نظر گرفته شود. عوامل موثر در تعیین نوع رژیم غذایی مناسب برای هر فرد عبارتند از:

  • شدت چاقی: هر چه شدت چاقی و عوارض مرتبط بیشتر باشد ، محدودیت انرژی در رژیم غذایی بیشتر و شدیدتر است.
  • علائم بالینی برای کاهش وزن (مانند نارسایی تنفسی و بیماری های قلبی عروقی)
  • تلاشهای مکرر برای کاهش وزن در گذشته: هرچه رژیم غذایی متعادل تر و میزان کاهش وزن کمتر باشد ، مطلوب تر است.
  • وضعیت تغذیه فعلی
  • وضعیت روانی – اجتماعی فرد: احتمال اختلالات خوردن روانی باید در فرد بررسی شود.

[1]

روزه داری یک روز در میان

دیدگاهتان را بنویسید