پرهیز از رژیم غذایی در شرکت دارویی کم کاری تیروئید پورعبت گستر


غذایی که می خورید بر تیروئید شما و توانایی بدن در استفاده از هورمون تیروئید تأثیر می گذارد. بنابراین ، اگر می خواهید کم کاری تیروئید خود را کنترل کنید ، از خوردن غذاهای زیر اجتناب کنید.
برخی از غذاها ، مانند گوشت های پرچرب و سبزیجات خانواده کلم ، می توانند در تولید هورمون های تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید (کم کاری تیروئید) می تواند به یک بیماری پیچیده تبدیل شود که مدیریت و کنترل آن دشوار است. غذاهایی که می خوریم می تواند در درمان این بیماری اختلال ایجاد کند. برخی از غذاها بر عملکرد غده تیروئید تأثیر زیادی می گذارد و برخی از غذاها می توانند توانایی بدن در جذب هورمون های جایگزین که به عنوان درمان تیروئید استفاده می شود را کاهش دهند.
به گفته انجمن تیروئید آمریکا ، بیش از 12 درصد از جمعیت آمریکا می توانند در مرحله ای از زندگی خود به بیماری تیروئید مبتلا شوند.

مواد مضر برای کم کاری تیروئید

مانند سایر بیماریها ، برخی عوامل ، از جمله سابقه خانوادگی و محیط ، خارج از کنترل شما هستند. اما رژیم غذایی نقش مهمی ایفا می کند و از آنجا که شما مسئول بشقاب خود هستید ، می توانید تصمیم بگیرید که برای عملکرد تیروئید چه غذاهایی بخورید.
برخی از غذاهای موجود در این لیست ممکن است عجیب به نظر برسند ، مانند فیبر و قهوه ، زیرا در برخی رژیم های غذایی این موارد به عنوان غذاهای سالم و بی ضرر در نظر گرفته می شوند. شما می توانید از خوردن این گروه های غذایی لذت ببرید ، اما متعادل سازی مصرف غذا هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید بسیار مهم است. برخی از غذاهایی که به هیچ گروه غذایی تعلق ندارند باید حذف شوند یا کمتر مصرف شوند. این غذاها شامل فست فود و غذاهای سرخ شده آماده مصرف ، غذاهای فرآوری شده حاوی نمک ، غذاهای شیرین مانند کیک ، کلوچه و بستنی و مصرف زیاد الکل است.
بنابراین در حالی که هیچ چیز جز رژیم کم کاری تیروئید نمی تواند حال شما را خوب کند ، خوردن غذاهای مناسب با وجود بیماری می تواند حال شما را بهتر کند. در اینجا برخی از غذاهایی که باید هنگام مدیریت و کنترل کم کاری تیروئید مصرف کنید ، باید از آنها اجتناب کنید یا کاهش دهید:

کم کاری تیروئید

غذاهای حاوی سویا مانند توفو و میسو

نگرانی هایی در مورد اثرات منفی ترکیب سویا به نام ایزوفلاوین بر تیروئید وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که مصرف زیاد سویا ممکن است خطر کم کاری تیروئید را افزایش دهد. مطالعه ای که در مجله علمی Scientific Reports در مارس 2019 منتشر شد نشان داد که سویا هیچ تاثیری بر هورمون های تیروئید ندارد و حتی سطح هورمون های تحریک کننده تیروئید را افزایش می دهد.
بنابراین هیچ دستورالعمل غذایی خاصی وجود ندارد ، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که مصرف سویا می تواند توانایی بدن در جذب داروهای تیروئید را مختل کند. به همین دلیل است که شما باید 4 ساعت پس از خوردن غذاهای سویا منتظر بمانید و سپس دارو را مصرف کنید. بهتر است در مورد مصرف سویا با پزشک خود مشورت کنید.

سبزیجات کلم مانند کلم بروکلی و گل کلم

کلم پیچ مانند کلم بروکلی و کلم پیچ دارای فیبر زیاد و سایر مواد مغذی هستند که می توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند ، به ویژه اگر کمبود ید دارید. بنابراین ، اگر از این سبزیجات استفاده می کنید ، بهتر است مصرف کلم بروکسل ، کلم پیچ ، گل کلم ، کلم پیچ و شلغم را کاهش دهید زیرا تحقیقات نشان می دهد که خوردن این سبزیجات می تواند توانایی غده تیروئید در استفاده از ید را برای عملکرد افزایش دهد. به با این حال ، طبق گفته کلینیک مایو ، مصرف مقدار قابل توجهی سبزیجات از خانواده کلم برای تأثیر بر جذب ید ضروری است.
اگر از کم کاری تیروئید و کمبود ید رنج می برید ، چند کار را می توانید انجام دهید تا این سبزیجات را به درستی بخورید تا آسیب کمتری به شما وارد شود. پختن این نوع سبزیجات می تواند تأثیر آن بر غده تیروئید را کاهش دهد و مصرف این نوع سبزیجات پخته شده به میزان 150 گرم در روز می تواند مفید باشد زیرا این مقدار هیچ عوارضی بر عملکرد تیروئید ندارد.

بدانید: کپسول اسید فولیک + زنده ماندن ید

گلوتن موجود در نان ، ماکارونی و برنج

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید می توانند مصرف گلوتن (پروتئینی که در غذاهای فرآوری شده از گندم ، جو و سایر غلات یافت می شود) را به حداقل برسانند. اگر بیماری سلیاک دارید ، گلوتن می تواند روده کوچک را تحریک کند و جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مختل کند.
در مقاله ای در سال 2017 مشخص شد که کم کاری تیروئید و بیماری سلیاک اغلب دست به دست هم می دهند. اگرچه هیچ تحقیقی نشان نداده است که رژیم غذایی بدون گلوتن می تواند بیماری تیروئید را درمان کند ، اما برای حذف گلوتن یا آزمایش بیماری سلیاک می توانید به پزشک خود مراجعه کنید.
اگر می خواهید غذاهای حاوی گلوتن بخورید ، مراقب باشید غذاهایی را انتخاب کنید که حاوی غلات کامل مانند نان ، ماکارونی و برنج هستند که دارای فیبر زیاد و سایر مواد مغذی هستند که می تواند بی نظمی روده را بهبود بخشد (یکی از علائم رایج کم کاری تیروئید). به حتماً چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای پر فیبر داروهای کم کاری تیروئید مصرف کنید که از تداخل در جذب هورمون تیروئید جلوگیری می کند.

غذاهای چرب مانند کره ، گوشت های پرچرب و غذاهای سرخ شده

چربی ها توانایی بدن در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید را مختل می کنند. چربی ها همچنین می توانند در عملکرد غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. برخی از متخصصان بهداشت توصیه می کنند از غذاهای سرخ کرده و چربی هایی مانند کره ، سس مایونز ، مارگارین و گوشت بدون چربی خودداری کنید.

غذاهای شیرین مانند شکلات و کیک

کم کاری تیروئید متابولیسم بدن را کند می کند. این بدان معناست که اگر مراقب نباشید ، به راحتی وزن خود را افزایش می دهید و چندین پوند اضافه وزن اضافه می کنید. می توانید از غذاهای شیرین خودداری کنید زیرا کالری بالایی دارند و فاقد مواد مغذی هستند. بنابراین بهتر است میزان قند مصرفی خود را کاهش دهید یا سعی کنید این نوع غذاها را از رژیم غذایی خود حذف کرده و آنها را حذف کنید.

غذاهای فرآوری شده و منجمد

غذاهای فرآوری شده دارای مقدار زیادی سدیم هستند و افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید از سدیم خودداری کنند. کم کاری تیروئید خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد و مصرف زیاد سدیم می تواند این خطر را افزایش دهد.
برچسب “ارزش غذایی” روی بسته بندی غذاهای فرآوری شده را بخوانید تا بتوانید غذاهایی با سدیم کمتر پیدا کنید. به گفته انجمن قلب آمریکا ، افرادی که در معرض خطر بالای فشار خون هستند باید مصرف سدیم خود را به 1500 میلی گرم در روز کاهش دهند.

مصرف زیاد فیبر موجود در لوبیا ، حبوبات و سبزیجات

دریافت فیبر کافی برای شما مفید است ، اما مصرف زیاد آن می تواند درمان کم کاری تیروئید را پیچیده کند. طبق دستورالعمل های رژیم غذایی دولت ایالات متحده ، افراد 50 سال به بالا باید 25 تا 38 گرم فیبر در روز مصرف کنند. میزان فیبر موجود در غلات سبوس دار ، سبزیجات ، میوه ها ، لوبیا و حبوبات که بالاتر از این میزان باشد می تواند بر سیستم گوارش تأثیر بگذارد و در جذب داروهای جایگزین هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند.

قهوه: هنگام نوشیدن اولین فنجان قهوه برای صبحانه مراقب باشید

مطالعه ای در مجله Thyroid نشان داد که کافئین از جذب داروی جایگزین هورمون تیروئید جلوگیری می کند. برخی از افرادی که داروهای تیروئید را با قهوه در صبحانه مصرف می کنند ، سطح تیروئید غیرقابل کنترل دارند. حالا باید به این افراد بگویم “داروهای تیروئید را فقط با آب مصرف کنید”. شما باید حداقل 30 دقیقه پس از مصرف دارو صبر کنید و سپس یک فنجان قهوه بنوشید.

نوشیدن الکل عملکرد تیروئید را مختل می کند

مصرف الکل می تواند سطح هورمون تیروئید و توانایی غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید را مختل کند. الکل با سرکوب توانایی بدن در استفاده از هورمون تیروئید برای غده تیروئید مضر است. در حقیقت ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید باید به طور کامل از الکل اجتناب کنند یا مصرف آنها را به حداقل برسانند.

تنظیم: زهرا محبی
: سلامت روزمره

دیدگاهتان را بنویسید