ترشحات سفید واژن نشانه چیست؟


تأیید شده توسط تیم پزشکی دکتر
تأیید شده توسط تیم پزشکی دکترساینا

ترشحات سفید واژن معمولاً طبیعی و نشان‌دهنده‌ی عملکرد صحیح دستگاه تناسلی زنان است. این ترشحات در طی سیکل قاعدگی کمی تغییر می‌کنند. در اغلب موارد این تغییرات طبیعی است؛ اما در برخی موارد ممکن است نشانه‌ی عفونت باشد. با شناخت این موارد، درصورت بروز می‌توانید به‌موقع برای تشخیص قطعی و درمان اقدام کنید. در این مقاله به بررسی انواع و علت ترشحات سفید واژن می‌پردازیم.

فهرست آنچه می‌خوانید:

ترشحات غیرطبیعی واژن

واژن اندام حساسی است و محیط آن فضای مناسبی برای رشد و تکثیر انواع مختلفی از باکتری‌ها و قارچ‌ها است. یکی از روش‌هایی که واژن محیط خود را از این میکروارگانیسم‌ها پاک می‌کند، ترشحات واژن است. دیواره‌های مجرای واژن و دهانه‌ی رحم سلول‌های مخصوصی دارند که قادرند این ترشحات را تولید کنند.

 ترشحات سفید واژن نشانه چیست
انواع ترشحات واژن

در مواقعی که باکتری‌ها یا قارچ‌ها در محیط واژن بیش‌ازحد طبیعی تکثیر می‌شوند، محیط را تحت تأثیر قرار می‌دهند. یکی از روش‌های تشخیص چنین مشکلی ترشحات غیرطبیعی واژن است. ممکن است بافت، رنگ و شکل و بوی ترشحات دچار تغییر شود:

  • ترشحات پنیری واژن: این نوع ترشح یکی از بارزترین علائم عفونت مخمری (قارچی) واژن است. عفونت قارچی اغلب با خارش، قرمزی و درد در ناحیه‌ی تناسلی همراه است.
  • ترشحات زرد رنگ واژن: اگر ترشحات واژن که کمی متمایل به زرد باشد، معمولاً نشان‌دهنده‌ی مشکل خاصی نیست؛ اما ترشحات زرد، زرد تیره یا زرد متمایل به سبز به‌خصوص اگر با علائم دیگری مانند درد یا سوزش ادرار همراه باشد نشان‌دهنده‌ی عفونت باکتریایی واژن یا بیماری‌های مقاربتی است.

همان‌طور که گفتیم بیماری‌ها و اختلالات مختلف اثر متفاوتی بر ترشحات واژن دارند؛ شما می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی انواع ترشحات واژن اطلاعات کامل‌تری در این زمینه کسب کنید.


ترشحات سفید واژن در اغلب موارد مشکل خاصی نیست و نشان‌دهنده‌ی سلامت است.


ترشحات سفید واژن نشانه چیست؟

واژن به‌طور طبیعی ترشحاتی دارد که با نام لوکوریا شناخته می‌شوند. این ترشحات معمولاً بی‌رنگ یا سفیدرنگ هستند و قوام و غلظت آن‌ها درطول دوره‌ی قاعدگی تغییر می‌کند. ترشحات سفید واژن نه‌تنها نشانه‌ی بیماری نیستند؛ بلکه سلامت واژن را تضمین می‌کنند. این ترشحات محیط واژن را مرطوب نگه می‌دارند و با تنظیم pH و آنزیم‌های مخصوصی که دارند، از رشد و تکثیر باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کنند.

ترشحات سفید کشدار نشانه چیست
چرخه قاعدگی

دوره‌ی قاعدگی یک چرخه‌ی حدوداً 28 روز الی یک ماه است. اگر خون‌ریزی قاعدگی را ابتدای این چرخه در نظر بگیریم، تخمک‌گذاری در اواسط چرخه اتفاق می‌افتد. هنگام تخمک‌گذاری ترشحات طبیعی واژن سفیدتر شده و کمی غلیظ می‌شود. در روز تخمک‌‌گذاری ترشحات واژن به غلیظ‌ترین حالت خود می‌رسد. اگر قصد اقدام به بارداری دارید، سفید شدن ترشحات و غلظت آن نشانه‌ی نزدیک شدن به روز‌ تخمک‌گذاری است. برای مطالعه‌ی بیشتر مقاله‌ سیکل قاعدگی را بخوانید.

انواع ترشحات سفید واژن

ترشحات رقیق و شیری واژن

همان‌طورکه گفتیم بافت و رنگ ترشحات واژن در طول چرخه‌ی قاعدگی تغییر می‌کند. در اولین روزهای این چرخه ترشحات سفیدرنگ و شیری واژن طبیعی هستند. می‌توان گفت ترشحات در این زمان بافتی مشابه سفیده‌ی تخم‌مرغ دارند. مادامی که ترشحات بوی بد و غیرطبیعی نداشته باشند و با علائمی مانند خارش و درد همراه نباشند نگران‌کننده نبوده و طبیعی هستند.

یکی دیگر از دلایل ترشحات سفید و شیری واژن، بارداری است. در ماه‌های اول بارداری بدن تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند و برای چندین ماه بارداری و سپس زایمان آماده می‌شود. این تغییرات هورمونی ممکن است بر محیط واژن اثر گذاشته و باعث تولید این نوع ترشح شوند.

ترشحات سفید غلیظ و تکه‌ای

می‌توان گفت عفونت قارچی اصلی‌ترین دلیل ترشحات سفید و پنیری است. در شرایطی که pH واژن تغییر کند یا تعادل میان میکروارگانیسم‌های واژن برهم بخورد، بستر برای انواع عفونت از جمله عفونت‌های قارچی مهیا می‌شود. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های قارچی واژن عفونت با مخمری به نام کاندیدا آلبیکنس است که اغلب با احساس خارش و درد در واژن و همچنین ترشحات سفید پنیری شناخته می‌شود. برای آشنایی بیشتر مقاله ترشحات پنیری واژن را مطالعه کنید.

عفونت قارچی در اکثر موارد چندان نگران‌کننده نیست و پزشک با تجویز داروهای ضدقارچ در درمان آن به شما کمک می‌کند؛ ولی درصورت عدم درمان این عفونت یا کامل نکردن دوره‌ی درمان ممکن است عفونت قارچی به مشکلی مزمن و تکرارشونده تبدیل شود. به‌همین‌دلیل توصیه می‌کنیم اگر با علائم عفونت قارچی واژن مواجه شده‌اید در اولین فرصت با پزشک متخصص مشورت کنید.

ترشحات سفید کشدار

گفتیم که واژن طی چرخه‌ی قاعدگی متحمل تغییراتی می‌شود. در روزهای تخمک‌گذاری فضای واژن برای ورود اسپرم و لقاح آماده می‌شود؛ ولی در روزهای غیرتخمک‌گذاری ترشحات واژن به نحوی تغییر می‌کنند که تا جای ممکن از ورود عوامل بیگانه جلوگیری کنند.

ترشحات سفید و کشدار واژن معمولاً در روزهای آخر قبل از شروع خون‌ریزی قاعدگی و اولین روزهای پس از اتمام خون‌ریزی دیده می‌شوند. وظیفه‌ی این ترشحات این است که تا جای ممکن از ورود عوامل بیگانه و احتمالاً بیماری‌زا جلوگیری کرده و سلامت واژن را حفظ کنند.

اگر ترشحات سفید واژن به شکل پنیری درآمده یا با علائمی مثل درد و خارش همراه است با پزشک زنان مشورت کنید.


ترشحات سفید واژن بعد از رابطه‌ی جنسی

ترشحات سفید پس از برقراری رابطه‌ی جنسی نیز طبیعی هستند و ممکن است ناشی از موارد زیر باشند:

  • ترشحات طبیعی واژن به‌منظور تسهیل دخول
  • انزال زنانه
  • مایع منی
  • روان‌کننده‌ها

در بعضی موارد پس از رابطه‌ی جنسی خشن، یا درصورت خشکی واژن ممکن است رابطه‌ی جنسی باعث آسیب دیدن واژن شود. به دنبال زخم یا پارگی واژن ممکن است پس از رابطه‌ی جنسی ترشحات صورتی داشته باشید که طبیعی بوده و معمولاً نگران‌کننده نیست؛ ولی بهتر است توسط پزشک متخصص بررسی شود.

ترشحات سفید واژن
ترشحات سفید واژن در طی سیکل قاعدگی کاملاً طبیعی است.

ترشحات سفید واژن قبل از پریودی

دهانه‌ی رحم در دوران خون‌ریزی پریود باز می‌شود. باز شدن دهانه‌ی رحم، بستر را برای ورود عوامل بیماری‌زا و بروز عفونت باز می‌کند. بدن زنان مکانسیم‌های دفاعی طبیعی دارد که از این اتفاق جلوگیری می‌کند. یکی از روش‌های دفاعی، ترشحات سفید واژن در روزهای قبل از شروع خون‌ریزی پریود است.

در این زمان هورمون پروژسترون به اوج خود می‌رسد و سلول‌های دیواره‌ی واژن و رحم را تحریک می‌کند. این سلول‌ها ترشحاتی تولید می‌کنند که در روزهای قبل از پریود سفیدرنگ و چسبنده است. این ترشحات قادرند از ورود باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا جلوگیری کنند و این میکروارگانیسم‌ها را به بیرون از واژن هل بدهند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در اغلب مواقع ترشحات سفید واژن نشانه‌ی سلامت کامل واژن هستند. درصورتی‌که ترشحات سفید با علائم زیر همراه شدند بهتر است با پزشک مشورت کنید:

  • درد
  • خارش
  • احساس ناراحتی
  • خون‌ریزی (غیر از زمان خون‌ریزی پریود)
  • عقب افتادن پریود یا پریود نشدن
  • جوش یا بثورات پوستی در ناحیه‌ی تناسلی
  • احساس سوزش هنگام دفع ادرار یا در زمان برقراری رابطه‌ی جنسی
  • بوی تند و غیرعادی واژن
  • بافت یا رنگ غیرعادی ترشحات واژن

کلام آخر دکترساینا

ترشحات سفید واژن، حتی اگر زیاد باشد، در اغلب موارد نشانه‌ی سلامت دستگاه تناسلی است؛ اما اگر این ترشحات با علائم دیگری مانند احساس درد، خارش، سوزش، تکرر ادرار و بوی غیرطبیعی همراه است، احتمالاً نشانه‌ی عفونت است.

اگر احساس می‌کنید ترشحات بدن‌تان طبیعی نیستند به‌هیچ‌عنوان خوددرمانی نکنید؛ چراکه مصرف هرگونه محصول یا دارو می‌تواند تعادل باکتری‌های طبیعی واژن را برهم زند و محرک بروز بیماری‌های مختلف شود. اگر هرگونه علامت غیرطبیعی دارید که شما را نگران کرده است، در اسرع وقت از دکتر زنان دکترساینا مشاوره دریافت کنید.

سؤالات متداول

مشاوره با پزشک

برای صحبت با پزشک نیاز به مراجعه حضوری نیست! در سامانه‌ی دکتر می‌توانید در هر زمان و هر کجا از بهترین پزشکان و روان‌شناسان مشاوره آنلاین پزشکی متنی، صوتی یا ویدیویی دریافت کنید.




Source link