10 فایده رژیم کتوژنیک – مشاوره تغذیه تلفنی


رژیم کتوژنیک – 10 فایده رژیم کتوژنیک

رژیم های کم کربوهیدرات سال ها بحث برانگیز بوده است. برخی ادعا می کنند که این رژیم ها به دلیل دارا بودن چربی زیاد باعث افزایش کلسترول و ایجاد بیماری قلبی می شوند. با این حال ، در اکثر مطالعات علمی ، رژیم های کم کربوهیدرات بسیار ارزشمند بوده و برای سلامتی مفید است.

رژیم کم کربوهیدرات نه تنها منجر به کاهش وزن بیشتر می شود ، بلکه منجر به بهبود اساسی در کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی ، از جمله کلسترول می شود.

این مقاله 10 فایده اثبات شده رژیم های کتوژنیک کم کربوهیدرات برای سلامتی را ارائه می دهد.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات اشتها را کاهش می دهند

گرسنگی بدترین عارضه رژیم غذایی است. این یکی از اصلی ترین دلایلی است که باعث می شود بسیاری از افراد در رژیم های دشوار احساس درماندگی کنند و در نهایت تسلیم شوند. با این حال ، خوردن کربوهیدرات کم به طور خودکار اشتهای شما را کاهش می دهد. مطالعات مستمر نشان می دهد که وقتی افراد کربوهیدرات را حذف کرده و پروتئین و چربی بیشتری مصرف می کنند ، کالری کمتری مصرف می کنند.

  1. رژیم های کم کربوهیدرات در ابتدا منجر به کاهش بیشتر وزن می شود

قطع کربوهیدرات ها یکی از ساده ترین و م effectiveثرترین روش های کاهش وزن است. مطالعات نشان می دهد افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات دارند در مدت زمان کمتری وزن بیشتری نسبت به افرادی که رژیم های کم چربی دارند ، کاهش می دهند ، حتی اگر رژیم های کم چرب به طور فعال تشنه کالری باشند.

این به این دلیل است که رژیم های کم کربوهیدرات شروع به حذف آب اضافی در بدن ، کاهش سطح انسولین و کاهش سریع وزن در طی دو یا دو هفته اول می کنند.

در مطالعاتی که رژیم های کم کربوهیدرات و کم چرب را مقایسه کرده اند ، افرادی که مصرف کربوهیدرات خود را محدود می کنند ، گاهی اوقات 2-3 برابر بیشتر وزن خود را کاهش می دهند-این اتفاق بدون گرسنگی می افتد.

در مطالعه ای که روی بزرگسالان چاق انجام شد ، نتایج نشان داد که رژیم کم کربوهیدرات در واقع در مقایسه با رژیم های معمولی ، وزن را تا شش ماه کاهش می دهد.

  1. بیشتر چربی هایی که از دست می دهید از شکم می آیند

چربی ها در قسمت های مختلف بدن شما یکسان نیستند. محل ذخیره چربی تعیین می کند که چگونه بر سلامت و خطر بیماری تأثیر می گذارد. دو نوع اصلی ذخیره چربی در بدن وجود دارد ، نوع اول چربی زیر جلدی یا چربی زیر جلدی و دیگری چربی احشایی است که در حفره شکم ذخیره می شود که اکثر افراد دارای اضافه وزن دارای این نوع چربی هستند.

چربی احشایی مسئول حفاظت از اندام های مختلف بدن است. سطوح بالای چربی احشایی منجر به التهاب و مقاومت به انسولین می شود و همچنین می تواند عملکرد متابولیک بدن را مختل کند. رژیم های کم کربوهیدرات در کاهش این چربی های مضر شکمی بسیار مثر است. در حقیقت ، اکثر افراد چربی در رژیم های کم کربوهیدرات از بین می روند به نظر می رسد از حفره شکمی ناشی می شود. با گذشت زمان ، این منجر به کاهش قابل توجهی در خطر بیماری های قلبی و دیابت نوع 2 می شود.

  1. تری گلیسیریدها به شدت کاهش می یابد

تری گلیسیریدها مولکول های چربی هستند که در جریان خون یافت می شوند. به خوبی ثابت شده است که سطح بالای تری گلیسیرید ناشتا یک عامل بسیار خطرناک در ایجاد بیماری های قلبی عروقی است. یکی از محرک های اصلی افزایش تری گلیسیرید در افراد کم تحرک ، مصرف کربوهیدرات ها ، به ویژه به شکل فروکتوز ساده است.

هنگامی که افراد از خوردن کربوهیدرات دست می کشند ، به وضوح می توانند شاهد افت شدید سطح تری گلیسیرید خون باشند. از سوی دیگر ، رژیم های کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می شوند.

  1. سطح را افزایش دهید HDL (کلسترول خوب)

لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) به عنوان “کلسترول خوب” شناخته می شود. هرچه میزان HDL در مقایسه با LDL که “کلسترول بد” است بالاتر باشد ، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد. یکی از بهترین راه ها برای افزایش سطح HDL خوردن چربی است و رژیم های کم کربوهیدرات دارای چربی زیادی هستند.

بنابراین تعجب آور نیست که سطح HDL در رژیم های سالم کم کربوهیدرات به طور چشمگیری افزایش می یابد ، در حالی که در رژیم های کم چرب معمولاً فقط به طور متوسط ​​افزایش یا کاهش می یابد یا حتی کاهش می یابد.

  1. سطح قند خون و انسولین را کاهش دهید

میلیون ها نفر در سراسر جهان به دیابت و مقاومت به انسولین مبتلا هستند و رژیم های کتوژنیک کم کربوهیدرات می تواند به خصوص مفید باشد. مطالعات علمی نشان داده است که حذف کربوهیدرات ها قند خون و مقاومت به انسولین را به شدت کاهش می دهد.

برخی از افراد دیابتی ممکن است بلافاصله پس از شروع رژیم کم کربوهیدرات ، دوز خود را تا 50 درصد کاهش دهند. در مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد ، 95 درصد از افراد بعد از 6 ماه مصرف یا کاهش داروهای کاهش قند خون را متوقف کردند.

اگر دیابت دارید و داروهای قند خون مصرف می کنید ، حتماً قبل از تغییر مصرف کربوهیدرات با پزشک خود مشورت کنید.

  1. امکان کاهش فشار خون

فشار خون بالا یک عامل خطر برای بسیاری از بیماری ها از جمله بیماری های قلبی عروقی ، سکته مغزی و نارسایی کلیه است. رژیم های کم کربوهیدرات یک روش م toثر برای کاهش فشار خون است که می تواند خطر ابتلا به این بیماری ها را کاهش داده و به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

  1. موثر بر سندرم متابولیک

سندرم متابولیک یک بیماری مرتبط با خطر بیماری های قلبی عروقی و دیابت است. در واقع سندرم متابولیک مجموعه ای از علائم است که شامل موارد زیر است:

  • چاقی شکمی
  • فشار خون بالا
  • سطح بالای قند خون ناشتا
  • تری گلیسیرید بالا
  • HDL پایین (کلسترول خوب)

رژیم کم کربوهیدرات در درمان هر پنج مورد از این علائم بسیار مثر است. با چنین رژیم غذایی ، شرایط سندرم متابولیک تقریباً از بین می رود.

  1. اوضاع را بهبود بخشد LDL کلسترول بد

افرادی که LDL بالایی دارند بیشتر دچار حمله قلبی می شوند. آنچه اهمیت دارد اندازه ذرات LDL است. ذرات کوچکتر با خطر بالای بیماری قلبی مرتبط هستند ، در حالی که ذرات بزرگتر خطر کمتری دارند. به نظر می رسد رژیم های کم کربوهیدرات با کاهش تعداد کل ذرات LDL در خون ، اندازه ذرات LDL را افزایش می دهند. به همین ترتیب ، کاهش مصرف کربوهیدرات می تواند وضعیت LDL را بهبود بخشد.

  1. درمان اختلالات مختلف مغزی

مغز شما به گلوکز نیاز دارد زیرا بخشهایی از آن فقط می تواند آن نوع قند را بسوزاند. به همین دلیل ، اگر کربوهیدرات نمی خورید ، کبد شما از پروتئین ها گلوکز تولید می کند. در عین حال ، بیشتر مغز شما می تواند کتون ها را بسوزاند ، که در هنگام گرسنگی یا خوردن کربوهیدرات بسیار کم است.

رژیم کتوژنیک برای دهه ها برای درمان صرع در کودکانی که به داروها پاسخ نمی دهند ، مورد استفاده قرار گرفته است. در بسیاری از موارد ، این رژیم غذایی می تواند کودکان مبتلا به صرع را درمان کند. در یک مطالعه علمی ، بیش از نیمی از کودکانی که از رژیم کتوژنیک پیروی می کردند ، بیش از 50 درصد در تعداد تشنج ها کاهش یافتند ، در حالی که 16 درصد تشنج نداشتند.

رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک در حال حاضر برای سایر اختلالات مغزی از جمله آلزایمر و پارکینسون در نظر گرفته شده است.

در پایان

در علم تغذیه ، موارد کمی در مورد مزایای بی نظیر رژیم های کم کربوهیدرات و کتوژنیک برای سلامتی گزارش شده است. این رژیم ها نه تنها می توانند کلسترول ، فشار خون و سطح قند خون را بهبود بخشند ، بلکه باعث کاهش اشتها ، بهبود روند کاهش وزن و کاهش تری گلیسیرید نیز می شوند. اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید ، یکی از این رژیم های ارزشمند می تواند به شما کمک کند.

مترجم: سید حمیدرضا ناجی

منبع:

healthline.com

دیدگاهتان را بنویسید